کد خبر: 360498
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ - ۲۰:۵۰
بازدید 3
هم افرایی کانون و آموزش و پرورش فارس برای ارتقاء سواد خواندن کودکان دوره ابتدایی

در جلسه‌ای مشترک، کانون پرورش فکری و آموزش‌وپرورش فارس اجرای طرح سه‌ساله «تقویت سواد خوانداری و نوشتاری» را برای ۲۰۰ مدرسه استان آغاز کردند؛ تا مهارت‌های زبانی و خلاقیت دانش‌آموزان دوره ابتدایی را ارتقاء دهند.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در نهم شهریور ۱۴۰۴، نشست بررسی و هماهنگی اجرای طرح «تقویت سواد خوانداری و نوشتاری دانش‌آموزان ابتدایی» با هدف ارتقاء مهارت‌های خواندن و نوشتن در شیراز برگزار شد.

در این نشست تخصصی که در محل اداره‌کل آموزش و پرورش استان فارس برگزار گردید؛ ژیلا حیدری معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش فارس، علی خواجه‌نژادیان مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، راضیه احمدی کارشناسان مسئول ادبی، و اعظم ایزدی کارشناس آموزش کانون  و آزاده محسنی  رئیس دوره اول ابتدایی حضور یافتند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، علی خواجه‌نژادیان، در ابتدای این جلسه به نقش کلیدی کانون در ارتقاء سواد فرهنگی و زبانی کودکان و نوجوانان اشاره کرد؛ و ضرورت تعامل نظام‌مند میان نهادهای فرهنگی و آموزشی کشور را تأکید نمود. 

وی با بیان موفقیت‌های کانون در اجرای برنامه‌های خلاقانه و آموزشی، آمادگی کانون را برای پوشش برنامه‌های تخصصی در ۲۰۰ مدرسه ابتدایی استان در سال نخست اجرای طرح اعلام کرد؛ و این ظرفیت را نقطه آغاز تحولی بنیادین در سواد پایه دوره ابتدایی دانست.

حاضران در ادامه، ابعاد مختلف این طرح سه‌ساله را که با هدف تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن دانش‌آموزان طراحی شده است، با رویکردی جامع و آینده‌نگر مورد بحث و تحلیل قرار دادند. 

این طرح با تمرکز بر توانمندسازی معلمان، پرورش مهارت‌های خوانداری و نوشتاری دانش‌آموزان و تقویت نقش مشارکتی والدین در فرآیند یادگیری، زمینه‌ساز تحولی عمیق در کیفیت آموزش ابتدایی خواهد بود.

اجرای کارگاه‌های آموزشی و مهارتی در قالب طرح «کانون مدرسه» به عنوان بخش مهمی از برنامه پیش‌بینی شده است؛ که متناسب با نیازهای سنی و تحصیلی هر پایه طراحی و اجرا می‌شوند. 

این کارگاه‌ها با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آموزشی و رویکرد تلفیقی ادبیات و هنر، فضایی خلاق و انگیزشی برای رشد مهارت‌های زبانی و بیانی دانش‌آموزان فراهم می‌آورند. نوشتن خلاق، نمایش خلاق، روایت‌گری، نقد و تحلیل متون، و برگزاری نشست‌های ادبی و فرهنگی از جمله برنامه‌های محوری طرح به شمار می‌روند.

تأکید بر خوانش فعال، افزایش تعامل ذهنی و انتقادی دانش‌آموزان با متن و تربیت نسلی آگاه، پرسشگر و خلاق، از اهداف اصلی طرح اعلام شد. 

همچنین، برنامه‌های توانمندسازی ویژه معلمان تدوین شده است؛ تا با آشنایی با تازه‌ترین روش‌ها و ابزارهای آموزشی، نقش مؤثرتری در پرورش سواد پایه و مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان ایفا کنند.

مشارکت والدین در فرآیند یادگیری نیز به عنوان مؤلفه‌ای کلیدی برای موفقیت طرح مورد تأکید قرار گرفت. ایجاد پل ارتباطی مؤثر میان خانه و مدرسه، ارائه بسته‌های آموزشی به خانواده‌ها و تبیین نقش راهبردی والدین در تقویت فرهنگ مطالعه و نوشتن در منزل، از جمله برنامه‌های مدنظر می‌باشد.

در پایان نشست، حاضران ضمن استقبال از اهداف و مفاد طرح، بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق، تخصیص منابع کافی، استمرار همکاری‌های میان‌بخشی و نظارت مستمر بر اجرای برنامه‌ها تأکید کردند؛ و ابراز امیدواری نمودند؛ که با اجرای این طرح، گام مهمی در ارتقای کیفیت آموزش زبان ادبیات فارسی در دوره ابتدایی برداشته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha