بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۲۱ مهر ۱۴۰۴، و در آخرین روزهای هفته ملی کودک که با شعار «کودکان و علوم نوین» نامگذاری شده بود؛ مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر استان فارس، با اجرای مجموعهای از برنامههای علمی، آموزشی و جذاب، به استقبال دانش و تجربه رفتند.
این برنامهها با هدف ایجاد شوق یادگیری، ارتقاء مهارتهای علمی، تقویت روحیه پرسشگری و خلاقیت در میان کودکان طراحی و اجرا شدند؛ و فضای شادی را با مفاهیم علمی و فناوریهای نوین پیوند دادند.
در این راستا، مرکز فسا با مشارکت پژوهشسرای دانشآموزی، برنامهای شامل معرفی کتابهای علمی، بازیهای آموزشی و اجرای آزمایشهای جذاب در محیط آزمایشگاه برگزار کرد؛ تا کودکان بهصورت عینی با اصول علمی آشنا شوند؛ و تجربهای تعاملی از علم بهدست آورند.
در مرکز صفاشهر یک، با اجرای آزمایش علمی «بادکنکهای آبی» در مدارس، مفاهیم مربوط به رفتار مواد در برابر گرما آموزش داده شد؛ و این فعالیت با هدف پیوند علم با محیط زندگی روزمره کودکان صورت گرفت.
مرکز صفاشهر دو نیز، با برگزاری مسابقهای علمی و چندمرحلهای در مدرسه، بستر رقابت سالم، همکاری گروهی و ارتقاء سواد علمی را میان دانشآموزان فراهم کرد.
همچنین در مرکز فیروزآباد، مربیان با حضور در یک مدرسه روستایی و معرفی کتاب «آزمایشهای شگفتانگیز»، مجموعهای از آزمایشهای ساده و بازیهای علمی را با نشاط و یادگیری تلفیق کردند؛ تا تجربهای پویا و الهامبخش در ذهن کودکان شکل گیرد.
مرکز ارسنجان نیز با معرفی کتاب «آزمایشهای ساده» به زبانی کودکانه، تلاش کرد مفاهیم علمی را برای دانشآموزان بهصورت ملموس و قابلفهم ارائه دهد؛ و درک مفاهیم پایهای علوم را در سنین پایین تقویت کند.
در اقدامی خلاقانه، مرکز سیار جهرم با حضور در مدارس، به معرفی کتابهای علمی، ساخت ماکت فضاپیمای متحرک و گفتوگو درباره منظومه شمسی و منجمان بزرگ تاریخ پرداخت؛ تا علاقه به نجوم و فضا در میان کودکان تقویت شود.
مرکز شماره پنج شیراز نیز با تمرکز بر فناوریهای نوین، فعالیتهایی همچون معرفی کافنا، دنیای واقعیت مجازی، نمایش کتابهای علمی و اجرای آزمایشهایی درباره چگالی، کشش سطحی و بازتاب نور را در دستور کار قرار داد. این برنامهها با هدف آشنایی کودکان با کاربردهای عملی علم در زندگی روزمره اجرا شد.
این ویژهبرنامهها که با استقبال گسترده کودکان و همراهی فعال مربیان برگزار شدند، نشان دادند که علم و فناوری، اگر با زبان کودکانه و روشهای تعاملی آموزش داده شوند، میتوانند نهتنها سرگرمکننده بلکه اثرگذار و الهامبخش نیز باشند.