روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با بهرهگیری از فعالیتهای فرهنگی و هنری متنوع، نقش مهمی در شکلگیری شخصیت و رشد ذهنی کودکان و نوجوانان ایفا میکند. در این راستا، «کانونیاران» به عنوان رابط میان کانون و مدارس، با تلاش و انگیزههای بالا در ترویج کتابخوانی، هنر و فرهنگ در مدارس نقش چشمگیری دارند.
در گفتگویی با «الینا زارعی»، یکی از کانونیاران فعال استان اردبیل، با فعالیتها، چالشها و دستاوردهای این نهاد فرهنگی آشنا میشویم.
لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید در کدام مرکز کانون پرورش فکری استان اردبیل فعالیت دارید و از چه زمانی به عنوان «کانونیار» فعالیت خود را آغاز کردهاید؟
الینا زارعی، متولد ۱۳۹۱، از دبستان زینبیه در روستای دولتآباد هستم. پنج سال در کانون پرورش فکری مرکز دولتآباد عضو هستم و دو سال است که به عنوان کانونیار در مرکز کانون و مدرسه فعالیت خود را آغاز میکنم.
«کانونیاران» چه جایگاهی در مدارس دارند و نقش فرهنگی آنها به چه شکل در کنار مربیان کانون و معلمان پرورشی تعریف شده است؟
کانونیاران به عنوان فعالان فرهنگی در مدارس شناخته میشوند و در برنامههای مناسبتی و اجتماعی کانون و مدرسه مشارکت دارند. ما به عنوان واسطهای میان کانون و مدرسه، فعالیتهای ۶۰ گانه کانون را در مدارس ارائه میدهیم و آموزشهای دریافتی از مربیان کانون را به دانشآموزان منتقل میکنیم. به عبارت دیگر، کانونیاران به عنوان پیوند دهنده فرهنگ کانون و مدرسه عمل میکنند.
برای معرفی کانون و فعالیتهای آن در مدرسه خود چه اقداماتی انجام دادهاید و چه نتایجی داشته است؟
با استفاده از نمایشها، قصهها، شعرها و کتابهای کانون، مفاهیم فرهنگی و آموزشی را به شکلی ساده و جذاب برای بچهها ارائه کردیم. این فعالیتها باعث شد که دانشآموزان بیشتری به کانون علاقهمند شوند و تعداد اعضا و آمار امانتدهی کتابها افزایش یابد. فعالیتهایی مانند قصهگویی، نمایش، روخوانی کتاب، کاردستی، شعرخوانی و فعالیتهای مذهبی و سرود نیز در این راستا اجرا شد.
چه روشهایی برای جذب دانشآموزان به عضویت در کانون و فعالیت در کتابخانههای مدارس و مراکز استفاده کردهاید؟
با برگزاری مسابقات و فعالیتهای طنز، بچهها را به کانون دعوت کردیم. این رویکرد باعث شد تا عضویت در کانون و امانتداری کتابها بیشتر شود.
به عنوان رابط امانت کتاب، آیا با چالشهایی مواجه بودهاید؟ برای معرفی کتاب و تشویق دانشآموزان به مطالعه چه ابتکارهایی به کار گرفتهاید؟
بله، بعضی از کودکان علاقهای به کتابخوانی نداشتند. به همین منظور، ما از کتابهایی که قبلاً خوانده بودیم، نمایشها و کاردستیهایی تهیه کردیم تا بچهها را به خواندن کتاب تشویق کنیم. این روشها به طور مؤثری باعث جلب توجه بچهها به کتابخوانی شد.
آیا طرح خلاقانهای در مدرسه یا مرکز اجرا کردهاید؟ اگر بله، هدف آن طرح چه بوده و چگونه آن را عملی کردهاید؟
بله، یکی از طرحهای خلاقانه ما، ساخت پرچم ایران به روش چاپ دستی بود. هدف ما این بود که بچهها با رنگهای پرچم ایران و معانی آن آشنا شوند. این فعالیت هم آموزشی و هم هنری بود و به بچهها فرصت داد تا از طریق هنر، مفاهیم ملی و میهنی را یاد بگیرند.
چه ویژگیهایی را در یک «کانونیار» موفق ضروری میدانید و فکر میکنید چرا شما برای این نقش انتخاب شدید؟
یک کانونیار موفق باید تواناییهای لازم را برای انجام فعالیتهای کانون داشته باشد، استعدادهای برتر و ایدههای خلاقانهای داشته باشد و علاقه شدیدی به فعالیتهای فرهنگی، هنری و ادبی داشته باشد. همچنین، باید تاییدیه لازم از سوی مدیر مدرسه را داشته باشد و بتواند ارتباط خوبی با دانشآموزان و اولیا برقرار کند.
چه نوع بازخوردی از دانشآموزان، معلمان یا والدین نسبت به فعالیتهای خود دریافت کردهاید؟ آیا تجربه خاصی در این زمینه داشتهاید؟
بازخوردهای مثبتی دریافت کردیم. والدین و معلمان از فعالیتهای ما استقبال کردند و در جلسات توجیهی که با هماهنگی مدرسه و کانون برگزار شد، به تآملات گستردهای میان اولیا، مدرسه و کانون انجامید.
آیا تجربه برگزاری رویدادهای ایدهپردازی در مدرسه یا مرکز را داشتهاید؟ چگونه ایدهها را جمعآوری، انتخاب و اجرا میکنید؟
بله، در رویداد کتابال شرکت کردیم. ابتدا در جلسات همفکری ایدههای مختلف مطرح شد و سپس ایدهای که متناسب با محل زندگی خودمان بود (استفاده از لباسهای محلی) انتخاب کردیم. پس از اجرا در تابستان، این ایده در مرحله داوری موفق به کسب رتبه برگزیده کشور شد و در رویدادهای دیگر مانند "پروانههای بدون مرز" و "جمعیت دختران ایرانزمین" دعوت شدیم.
برای شناساندن کانون به دیگران چهطور ارتباط مؤثری با دانشآموزان، دوستان، اولیا یا دیگر اعضای کانون برقرار میکنید؟
با توجه به اینکه در یک منطقه روستایی زندگی میکنیم، تنها ارتباط ما با دانشآموزان از طریق مدرسه و کانون است. به همین دلیل، تلاش کردیم که فعالیتهای کانون را به شکلی خلاقانه و تیمی اجرا کنیم و با ایجاد شادی و نشاط در مناسبتهای خاص، بچهها و اولیا را به این فعالیتها جذب کنیم.
در صورت ورود اعضای جدید به کانون، آیا نقش راهنما یا همراه برای آنها داشتهاید؟ چگونه به آنها کمک میکنید با فعالیتها آشنا شوند؟
بله، ابتدا سعی میکنم آنها را با فضای کانون، قوانین و فعالیتهای مختلف آن آشنا کنم. سپس با اجرای فعالیتهای متنوع و جذاب، آنها را به کانون علاقهمند میکنم.
اگر امکانات یا حمایت بیشتری در اختیار شما قرار گیرد، چه ایدهها یا برنامههایی برای گسترش فعالیتهای فرهنگی در مدرسه یا مرکز دارید؟
با توجه به نیازهای کودکان، پیشنهاد میکنم که فضایی مناسب برای برگزاری جشنها و مسابقات مرتبط با کتاب و کتابخوانی ایجاد کنیم. همچنین، برگزاری مسابقات ورزشی مانند فوتبال و والیبال به صورت منظم میتواند به ارتقای نشاط و انگیزه بچهها کمک کند.