به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی، «وحید خسروی»، کارشناس هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور، در جمع مربیان کارگاه آموزشی کارگردانی تئاتر عروسکی «جادوی دست نامرئی» گفت: با همفکری فعالان حوزه نمایش در مراکز کشور، در حال تدوین دستورالعملی برای تعیین چارچوب و قواعد فعالیتهای نمایشی در کانون هستیم. وی با طرح این پرسش که آیا آموزش تئاتر کودک در فضای بیرون از کانون کافی است یا باید شیوهای متفاوت اتخاذ کنیم؟، اظهار داشت: یکی از اشتباهات رایج میان همکاران نمایشی، تصور حرفهای بودن تنها به واسطه دکور و صحنههای پرزرقوبرق است؛ در حالی که کار با اعضای کودک و نوجوان در مراکز کانون، کاری عمیقتر و تخصصیتر است. وی معتقد است کار با کودکان نهتنها ساده نیست، بلکه حرفهایترین نوع فعالیت نمایشی به شمار میرود. «خسروی» افزود: حتی کارگردانان حرفهای تئاتر کودک، در صورت مواجهه مستقیم با کودکان در تولیداثر، متوجه دشواری و ظرافت این نوع کار خواهند شد.وی تأکید کرد: کار با بچهها در مرکز، نیازمند مهارت، صبر و خلاقیت است . این کارشناس هنرهای نمایشی با اشاره به اهمیت بهرهگیری از امکانات ساده و خلاقانه، خاطرنشان کرد: در گذشته با دورریختنیها عروسک میساختیم و اثر تولید میکردیم؛ امروز در بسیاری از کشورها جشنوارههای بینالمللی با همین نگاه برگزار میشود، اما ما گاهی این روش را سطحی میپنداریم، در حالی که باید این نگاه را تغییر دهیم. وی هدف از برگزاری چنین کارگاههایی را توانمندسازی مربیان و بازتعریف شیوههای کار در کانون دانست و افزود: اساتیدی را دعوت میکنیم که بتوانند با زبان کودک کار کنند. اصل کار، مربیان هستند و بدون اجرای ایدهها توسط آنها، هیچ طرحی به نتیجه نمیرسد. «خسروی» با بیان این که نگاه اقتصادی نیز باید در فرآیند تولید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: باید نمایشهایی را روی صحنه ببریم که بچهها در آن نقشآفرینی کنند و همزمان زمینه درآمدزایی و تربیت ذائقه مخاطب را فراهم آوریم. وی در پایان با اشاره به تدوین شیوه نامه اجرایی بیستمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون گفت: اگر قرار است فعالیتی در حوزه تئاتر کودک انجام شود، باید بر محور آموزش و اثرگذاری بر اعضا باشد، نه رقابت و جشنواره باید ویترینی برای نمایش دستاوردهای آموزشی و رشد کودکان باشد.
گفتنی است، در این نشست هر یک از مربیان به ارائه نظرات خود در راستای تقویت جریان تئاتر و دغدغه های خود پرداختند.