بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۱۲ آبان ۱۴۰۴، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شمارهسه شیراز میزبان جشن نوخوانها برای دانشآموزان کلاس اول مدرسه نیاکوثری بود.
این برنامه با حضور حدود ۸۰ نوآموز و با هدف تقویت علاقه به مطالعه، پرورش خلاقیت و ارتقاء مهارتهای اجتماعی و هیجانی برگزار شد.
در این برنامه، کودکان با بخشهای مختلف کتابخانه و نحوه عضویت در کانون آشنا شدند، در رویداد نقاشی خلاق شرکت کردند؛ نمایش عروسکی را مشاهده کردند؛ و به شنیدن قصهگویی پرداختند.
هر یک از این فعالیتها به شیوهای هدفمند، مهارتهای شناختی، هیجانی و اجتماعی کودکان را تقویت کردند؛ نقاشی خلاق تخیل، خودبیانگری و تمرکز را پرورش داد؛ نمایش عروسکی و قصهگویی موجب تقویت همدلی، درک متقابل و توانایی حل مسئله شد؛ و حضور در کتابخانه علاقه به مطالعه، تمرکز و انگیزه یادگیری را افزایش داد.
یکی از بخشهای این جشن، اجرای نمایشنامه موزیکال «کرم اندازهگیر» بود؛ اثری بازنویسیشده از کتاب «کرم اندازهگیر» که توسط سمیه کشاورز، کارشناس روابط عمومی و اطلاعرسانی کانون فارس، و لیلا کرهانی، مربی مسئول کانون مرکز شمارهسه شیراز، بازآفرینی شده بود. این نمایشنامه با محوریت همدلی، مدیریت احساسات، هوش هیجانی، حل مسئله و مهارتهای اجتماعی طراحی شده و مفاهیم پیچیده روانشناختی را از طریق داستان و بازی به کودکان منتقل میکند. این نمایش توسط مرضیه براتی، لیلا کرهانی، زهرا هفترنگ، و عاطفه روحبخشبافتی اجرا شد.
لیلا کرهانی، مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شمارهسه شیراز در گفتگو با ما گفت: هدف ما از اجرای این برنامه، ایجاد محیطی فراگیر و تعاملی است؛ که کودکان بتوانند مفاهیم پایه مهارتهای زندگی را از طریق تجربه مستقیم و بازیهای نمادین یاد بگیرند. پژوهشهای رشد کودک نشان میدهد که فعالیتهای تعاملی مانند قصهگویی و نمایش عروسکی باعث تقویت هوش هیجانی، همدلی و مهارت حل مسئله در سنین پایین میشوند؛ و در درازمدت منجر به بهبود توانایی تصمیمگیری، مدیریت هیجانات و تعامل اجتماعی میگردند.
او افزود: نمایشنامه «کرم اندازهگیر» با بازآفرینی داستان کرمی که میخواهد همه چیز را اندازه بگیرد، مهارتهای شناختی و هیجانی را همزمان پرورش میدهد. کودکان ضمن درک مفاهیمی مثل صبر و دقت، مهارتهای کنترل هیجان، همکاری گروهی و تفکر انتقادی را تمرین میکنند. نقاشی خلاق نیز که توسط مرضیه براتی مربی این مرکز اجرا شد؛ نیز با فعال کردن سمت راست مغز، قدرت تخیل، خودبیانگری و توانایی حل مسئله را تقویت میکند؛ و باعث افزایش انگیزه در یادگیریهای بعدی میشود.
کرهانی در پایان گفت: ما در کانون باور داریم که یادگیری از طریق تجربه، اثرگذاری بیشتری دارد. وقتی کودک در نمایش یا فعالیت هنری شرکت میکند، همزمان مهارتهای اجتماعی، هیجانی و شناختی خود را تمرین میکند. همکاری معلمان و والدین در این مسیر اهمیت زیادی دارد؛ و این تعامل، پایهگذار علاقه پایدار به مطالعه، خلاقیت و مهارتهای زندگی در کودکان است.
همچنین برگزاری چنین برنامههایی با مشارکت مدارس و خانوادهها، اهمیت پرورش مهارتهای فرهنگی، هنری و روانی کودکان را از سنین پایین نشان میدهد؛ و نویدبخش شکلگیری نسلی خلاق، خودآگاه و توانمند در جامعه خواهد بود.


