بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، پنجمین نشست استانی برنامه «دو پنجره» به همت واحد آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و نهاد کتابخانههای عمومی استان فارس، در ۲۲ آبان ۱۴۰۴، به نقد و بررسی کتاب «۱۰ راز آشباریا» اثر محمدرضا نیرومند اختصاص یافت؛ و بیش از صد نوجوان از مراکز فرهنگی استان فارس به صورت آنلاین در این برنامه حضور داشتند.
این نشست که از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ برگزار شد، با هدف تقویت تفکر انتقادی، سواد رسانهای و خلاقیت ادبی نوجوانان طراحی شده بود؛ و فرصتی فراهم کرد تا نسل جوان با شیوههای داستاننویسی و نقد ادبی آشنا شوند.
محمدرضا نیرومند، نویسنده اثر، در آغاز نشست با تأکید بر اهمیت آثار فانتزی گفت که کتابهای این ژانر نه تنها سرگرمکننده هستند، بلکه قدرت تحلیل و توانایی تشخیص حقیقت از فریب را در نوجوانان تقویت میکنند.
او افزود که هدف اصلی از نگارش «۱۰ راز آشباریا»، بازنمایی سازوکارهای فریب و تأثیر رسانهها بر افکار عمومی و آموزش مهارت تحلیل اطلاعات به نوجوانان بوده است.
این کتاب با نگاهی طنزآمیز، جنبههای پنهان زندگی انسانها را روایت میکند و مخاطب نوجوان را به تأمل درباره حقیقت، فریب و نقش رسانهها در جامعه دعوت میکند. داستان حول مردی جویای کار شکل میگیرد؛ که به طور تصادفی وارد شهری خیالی به نام «آشباریا» میشود؛ شهری که فردی به نام «چلوچلو» با انتشار خبرهای دروغ، واقعیتها را دستکاری و افکار مردم را کنترل میکند؛ و از این راه به ثروت و نفوذ میرسد.
نیرومند درباره فضای داستان توضیح داد که این روایت بازتابی از دنیای واقعی امروز است، جایی که شبکههای مجازی و رسانهها مرز میان حقیقت و فریب را کمرنگ کردهاند.
وی افزود: کتاب شامل ده فصل است که هر فصل به یکی از تکنیکهای فریب و وارونهسازی حقیقت اختصاص دارد.
نویسنده درباره سیستم لولهکشی شهر گفت که این سیستم استعارهای از جریان اطلاعات در اینترنت و فضای مجازی است؛ جریانی که هم میتواند موجب آگاهی و هم زمینهساز انحراف فکری شود.
او همچنین درباره انتخاب نام شخصیتها توضیح داد که در نامگذاری کاراکترها به اصالت ایرانی، جذابیت برای نوجوانان و ارتباط معنایی با موضوع داستان توجه شده است. به عنوان مثال، نام «کوهشاد کندرو» برگرفته از شاهنامه است و در داستان نقش دستیار حاکمی ستمگر را ایفا میکند.
نیرومند یادآور شد که تجربه عضویت خود در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شمارهسه اصفهان، در شکلگیری ایدههای نخستین این اثر نقش داشته و فضای خلاق و آموزشی آن مرکز به پرورش نگاه داستانی او کمک کرده است.
در بخش گفتوگوی آزاد، نوجوانان حاضر پرسشهایی درباره پیامهای پنهان داستان، شخصیتپردازی و نگاه طنزآمیز کتاب مطرح کردند.
این گفتوگو فرصتی برای تعامل مستقیم نویسنده با نسل جوان و تشویق آنان به نقد ادبی فعال بود؛ و فضایی زنده و پویا برای تبادل نظر ایجاد کرد.
در پایان نشست، نیرومند با تأکید بر اهمیت استمرار در نوشتن به نوجوانان گفت: از نوشتن نترسید؛ ممکن است نوشتههایتان هرگز چاپ نشود، اما هر تجربه، پلهای برای پیشرفت است. بخوانید، بنویسید و دوباره بنویسید؛ زیرا نویسنده شدن با تمرین و تکرار حاصل میشود.
نشست با جمعبندی دیدگاههای نوجوانان و تأکید برگزارکنندگان بر استمرار این نوع فعالیتهای فرهنگی پایان یافت.
راضیه احمدی کارشناس مسئول آفرینشهای ادبی استان فارس، در حاشیه این برنامه گفت: تقویت مهارت تحلیل، تفکر انتقادی و نگاه نقادانه نوجوانان در مواجهه با رسانهها و اطلاعات را مهمترین دستاورد این نشست دانست؛ و بر انگیزهبخشی به فعالیتهای ادبی نسل جوان تأکید کرد.
وی در پایان گفت: این برنامه علاوه بر معرفی اثری خلاقانه از ادبیات فانتزی ایران، فرصتی بود تا نوجوانان انگیزه و مهارت لازم برای فعالیتهای ادبی آینده را بیاموزند.







