بهگزارش رواطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس از ۱۹ تا ۲۱ آبان ۱۴۰۴، برای دومین بار کانون زبان ایران نشست ملاقات با والدین مراکز کودک شیراز را با رویکردی ترویجی و مهارتمحور برگزار کرد؛ نشستی که هدف آن، تقویت نقش والدین در فرآیند یادگیری، افزایش مشارکت آگاهانه خانوادهها و ایجاد یک چارچوب تازه برای همکاری میان خانه و کانون بود.
این برنامه با حضور مدرسان، خانوادهها و متخصصان آموزشی در سالن آمفیتئاتر اداره کل کانون پرورش فکری برگزار شد؛ و مورد استقبال قابل توجه والدین قرار گرفت.
حسین افراسیابیان، مدیر کانون زبان ایران در استان فارس، در تشریح ضرورت برگزاری رویداد «رشدانه» که در قالب مجموعهای از نشستهای علمی و آموزشی ارائه شد، این حرکت را پاسخی به نیازهای جدید آموزشی دانست و گفت: در کانون زبان فارس باور داریم که آموزش، سفری مشترک میان زبانآموز، خانواده و کانون است. موفقیت در این مسیر زمانی رقم میخورد؛ که میان این سه رکن، همدلی و درک متقابل شکل بگیرد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم از قالب جلسات سنتی ملاقات با والدین فراتر برویم؛ جلساتی که اغلب محدود به گزارشهای آموزشی بود؛ و فرصت چندانی برای توانمندسازی والدین فراهم نمیکرد.
او با اشاره به تغییر نگاه در این دوره افزود: هدف ما در برگزاری مجموعه ۹ نشست تخصصی طی سه روز فشرده، این بود که والدین بتوانند با تکیه بر مبانی علمی، بهتر به دنیای درونی فرزندشان نزدیک شوند. برای همین تصمیم گرفتیم از تمرکز صرف بر رفتار کودک فاصله بگیریم و به چرایی و ریشههای رفتاری بپردازیم.
وی توضیح داد که دعوت از دکتر مهدی مؤمنزاده مدرس دانشگاه و مشاور شناختهشده در حوزه تعالی فردی و سازمانی برای ارائه مبحث شخصیتشناسی MBTI، بخشی از همین هدف بزرگ بوده است؛ هدفی که بر پایه ارتقای مهارت والدین در فهم الگوهای شخصیتی کودکان شکل گرفته است.
افراسیابیان با اشاره به ثبت بیش از ۱۳۰۰ نفر ساعت آموزش در این طرح، گفت: وقتی والدین درمییابند که ویژگیهایی مانند درونگرایی یا برونگرایی، یا ترجیح شهودی یا حسی، بخشی از ساختار وجودی فرزندشان است، نگاه آنها از قضاوت به پذیرش تغییر میکند. همین شناخت، زبان مشترکی میان خانواده و مدرس ایجاد میکند؛ و شرایطی فراهم میشود که هر دو طرف بتوانند مسیر رشد کودک را با درک واحد طراحی کنند. در چنین فضایی، مدرس و والدین نه درباره دو موضوع جداگانه، بلکه درباره یک حقیقت مشترک صحبت میکنند.
مدیر کانون زبان فارس در بخش پایانی سخنانش، این رویداد را آغازگر مرحلهای تازه در تعاملات آموزشی توصیف کرد؛ و گفت: با این رویکرد، والدین از ناظر بیرونی به یک شریک آگاه و مشارکتکننده تبدیل میشوند. نتیجه این همافزایی، بهبود کیفیت آموزش، افزایش انگیزه زبانآموزان و مؤثرتر شدن فعالیتهای کانون است. ما معتقدیم یک زبانآموز باانگیزه و شاداب، حاصل همزمان دو بستر سالم است؛ خانوادهای آگاه و محیطی آموزشی تخصصی. خوشحالیم که در کانون زبان فارس برای تقویت هر دو زمینه، گامهای عملی برداشتهایم.
بر اساس بازخوردهای ارائهشده از سوی والدین، این نشستها علاوه بر افزایش آگاهی، موجب تقویت تعامل با مدرسان و ایجاد نگرشی تازه نسبت به نقش والدین در فرآیند یادگیری شده است.

