کارگاه «خلق بداهه قصه برای قصه‌گویی» در کانون لرستان برگزارشد

کارگاه آموزشی «خلق بداهه قصه برای قصه‌گویی» با تدریس جمال‌الدین اکرمی و با حضور مربیان فرهنگی و هنری مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان، در مرکز شماره ۲ خرم‌آباد برگزار شد تا مربیان با شیوه‌های جدید انتقال احساس، تمرکز و بداهه‌پردازی در قصه‌گویی آشنا شوند.

 به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان: دوره آموزشی حضوری «خلق بداهه قصه برای قصه‌گویی» با تدریس استاد جمال‌الدین اکرمی و با حضور مربیان فرهنگی و هنری مراکز ثابت و سیار کانون استان در مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری خرم‌آباد برگزار شد.
این دوره یک‌روزه مربیان با قصه گویی بداهه و روال قصه‌گویی بیشترآشنا شدند.  
جمال‌الدین اکرمی در ابتدای این دوره، در جمع مربیان کانون استان لرستان بر اهمیت نقش قصه‌گو در زندگی روزمره تأکید کرد و بیان داشت: قصه‌گو تنها بر روی صحنه ایفای نقش نمی‌کند، بلکه باید ماهیت قصه‌گویی را در زندگی شخصی خود نیز داشته باشد؛ به این معنا که بتواند برای فرزندان خود قصه بگوید، لطیفه تعریف کند، خاطره‌گویی کرده و لالایی بخواند. وی افزود مادری که توانایی خواندن لالایی را ندارد، نمی‌تواند قصه‌گوی موفقی باشد.

کارگاه «خلق بداهه قصه برای قصه‌گویی» در کانون لرستان برگزارشد


اکرمی در ادامه، قصه‌گویی را فرآیندی زندگی‌بخش و ابزاری مؤثر برای تربیت کودکان دانست. او با ذکر مثالی توضیح داد که چگونه به جای دعوا و تنبیه، می‌توان از طریق یک قصه (مانند داستان گربه‌ای که گلدان می‌شکست و راه احتیاط را آموخت)، مفاهیمی چون احتیاط و مراقبت از اشیاء را به کودکان آموزش داد.
مدرس این دوره، تمرکز، سکوت به موقع، توانایی چینش جملات با مفهوم یکسان، و انتقال احساسات مختلف نظیر شادی، اندوه، حسرت، حسادت و نگرانی را از ویژگی‌های یک قصه‌گوی ماهر برشمرد. وی قصه‌گویی را هنری زیرمجموعه ادبیات و یکی از هنرهای هفت‌گانه قلمداد کرد.
در بخش عملی کارگاه، مربیان به شش گروه تقسیم شدند و هر گروه وظیفه‌ای خاص را بر عهده گرفت؛ از جمله بررسی تاریخچه قصه‌گویی و تحقیق درباره افسانه‌ها و شخصیت‌های محلی لرستان.  
همچنین، تمریناتی برای تقویت صدای رسا، ایجاد فاصله میان واژه‌ها، تأکید بر جملات، و ابراز حسیات گوناگون در حین قصه‌گویی انجام شد.  
اکرمی تصریح کرد که هدف اصلی این تمرینات، نه صرفاً آماده‌سازی برای جشنواره‌ها، بلکه تربیت قصه‌گویانی توانمند برای ارتباط با کودکان خانواده و مراکز کانون است.
وی در پایان، به مربیان توصیه کرد که هنگام اجرای قصه، آرامش خود را حفظ کرده و با دیدی کودکانه به مخاطبان بنگرند تا بتوانند با استانداردهای کانون پرورش فکری، ارتباط مؤثر و صمیمانه‌ای با کودکان برقرار کنند.

کارگاه «خلق بداهه قصه برای قصه‌گویی» در کانون لرستان برگزارشد


 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha