به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، معاون مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست مربیان و اعضای فعال در حوزه تئاتر و نمایش در مجتمع آیت الله مدنی با تأکید بر ضرورت تعریف صحیح کارکرد «تئاتر» در کانون گفت: تئاتر در کانون دو رویکرد کاملاً متفاوت دارد و عدم تشخیص این دو مسیر باعث بروز برخی برداشتهای نادرست شده است.
سعید زینالعابدینی با بیان اینکه تئاتر تعریف شده در معاونت فرهنگی کانون یک تئاتر فرایندمحور است، افزود: در این رویکرد مربی با اعضا کار میکند برای تقویت مهارتهای ۱۲گانه زندگی نه برای اجرای نمایشی حرفهای.
وی ادامه داد: کنترل خشم، کار گروهی، مشارکت و تفکر خلاق از جمله مهارتهایی است که در فرایند تمرین به عضو منتقل میشود تا فرد توانمندتر و آمادهتر برای زندگی اجتماعی شود. اگر هدف اصلی صرفا اجرای نمایش باشد، مأموریت کانون دچار انحراف شده است که باید مربیان به این نکته طلایی دقت کنند.

زینالعابدینی با بیان اینکه البته این موضوع به معنای ممنوع بودن اجرا نیست؛ تصریح کرد: اما ملاک اصلی ما در ارزیابی فعالیت مربیان، میزان توانمندسازی اعضاست نه نتیجه کار صحنهای.
وی با اشاره به اینکه جشنواره هنرهای نمایشی مسیر مشخصی برای آثار نمایشی دارد، گفت: نمایشهایی که ظرفیت اجراهای گستردهتر دارند میتوانند از مراحل شهری، منطقهای عبور کرده و به مرحله کشوری برسند اما این مسیر، متفاوت از مأموریت معاونت تولید است.
معاون تولید کانون ادامه داد: در معاونت تولید، هدف ما تولید تئاتر حرفهای با کیفیت بالا و محتوای مناسب برای مخاطبان کودک، نوجوان و خانواده است. این مسیر کاملاً مستقل از فعالیتهای تربیتی مراکز کانون است.

وی با اشاره به برنامه سه تا پنجساله مرکز تئاتر کانون اعلام کرد: قصد داریم هزار عنوان نمایش تولید یا بازتولید کنیم. امسال نیز تولید ۱۰۰ اثر در دستور کار است. سهمیه هر استان سه نمایش تعیین شده اما استان همدان به دلیل ظرفیت موجود میتواند تا شش نمایش نیز مورد حمایت قرار گیرد.
زینالعابدینی با تأکید بر اینکه بودجه مانع کار نیست، گفت: مشکل ما نبود کار باکیفیت است. ما بدون تعارف آثار ضعیف را تأیید نمیکنیم. کار خوب یعنی محتوای کانونی؛ یعنی اقتباس از کتابها، قصههای ایرانی و آموزش مهارتهای زندگی.
وی ضمن اشاره به نمونههایی از حمایت محدود از گروههای نوجوان یا اجراهای فراگیر افزود: این موارد استثنا هستند. موفقیت اعضا در این نیست که روی صحنه مرکز تئاتر کانون اجرا بروند. کار اصلی همان نمایشی است که مربی با اعضای خود انجام میدهد و به رشد شخصیت آنان کمک میکند.
معاون تولید کانون با اشاره به برنامه کانون برای گسترش زیرساختهای تولید تئاتر گفت: تا پایان سال دستکم ده مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی در استانهای مختلف راهاندازی خواهیم کرد و دوست داریم همدان جزو این استانها باشد.
وی با اشاره به کیفیتسنجی سختگیرانه مرکز تولید تئاتر کانون افزود: حمایت مالی وابسته به کیفیت کار است. مربیان و هنرمندان باید بدانند که هدف ما بالا بردن استانداردهای تولید است.

زینالعابدینی در پایان با قدردانی از همراهی مربیان گفت: تمامی ما در کانون برای ارتقای تئاتر کودک و نوجوان تلاش میکنیم. اگر قرار باشد ارزشگذاری صورت بگیرد، تئاتری که مربی با اعضایش برای رشد آنان کار میکند اهمیت بیشتری دارد، اما مأموریت معاونت تولید چیز دیگری است و بر اساس آن باید آثار حرفهای و سالم با محتوای مناسب تولید کنیم.
سپس در ادامه این نشست محمدعلی یزدانشناس، مدیر رویداد «هزار رویا، یک نگاه» با اشاره بر نقش تربیتی فعالیتهای کانون گفت: کانون برای آن شکل گرفته است که کودکان و نوجوانان تمرین زندگی کنند؛ یعنی بیاموزند چگونه از زندگی لذت ببرند و بعدها در جامعه افرادی مؤثر و توانمند باشند.
وی با اشاره به مسیر کاری خود افزود:من فعالیت خود را از مربیگری در کانون آغاز کردم و امروز هم افتخار میکنم همچنان مربی این مجموعه هستم. کانون فرصتی ارزشمند برای رشد، یادگیری و ساختن آینده است؛ فرصتی که باید قدر آن را بدانیم.
یزدانشناس با ابراز خرسندی از موفقیت اعضای پیشین کانون گفت: بسیاری از اعضای سابق من امروز در عرصههای مختلف زندگی افراد موفقی هستند. این موفقیتها برای من باعث افتخار است.
وی در پایان با آرزوی سلامتی و کامیابی برای مربیان و اعضای کانون همدان خاطرنشان کرد: خوشحالم که امروز کنار شما هستم و میبینم اعضای دیروز کانون، امروز به بزرگسالانی مسئولیتپذیر و توانمند تبدیل شدهاند.
