بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان ک نوجوانان استان فارس، در ۲۷ آذر ۱۴۰۴، همزمان با فرارسیدن هفته پژوهش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شمارهپنج شیراز، با هدف تقویت روحیه پژوهشگری، پرورش خلاقیت و پیوند آموزش نظری با تجربههای عملی، مجموعهای از برنامههای علمی، فرهنگی و هنری را با حضور اعضاء برگزار کرد.
در این برنامه که در قالب برپایی نمایشگاه کتاب و رباتها اجرا شد، تلاش شد تا اعضاء ضمن آشنایی با دستاوردهای علمی و فناوریهای نوین، به اهمیت مطالعه، تحقیق و پرسشگری در مسیر یادگیری توجه بیشتری پیدا کنند؛ رویکردی که در راستای اهداف هفته پژوهش و سیاستهای آموزشی کانون پرورش فکری دنبال شد.
در ابتدای این رویداد، هفته پژوهش و جایگاه آن در رشد فکری و اجتماعی کودکان و نوجوانان معرفی شد؛ و سپس رباتها و کارکردهای متنوع آنها به نمایش درآمد؛ اقدامی که با هدف آشنا کردن اعضاء با مفاهیم پایه رباتیک، کاربرد علم در زندگی روزمره و ایجاد انگیزه برای ورود به حوزههای نوین علمی انجام گرفت.
از دیگر بخشهای این برنامه، کاشت دانه نارنج بود که با هدف آموزش عملی مفاهیم زیستمحیطی، مسئولیتپذیری و صبر در فرآیند رشد و پرورش گیاهان اجرا شد. این فعالیت در ادامه با آموزش مفهوم پیوند زدن درختها همراه بود؛ تا اعضاء بهصورت ملموس با ارتباط میان علم، طبیعت و تجربههای عملی آشنا شوند.
همچنین شعرخوانی شعر «پیوند» از کتاب «سیب جان، سلام» در برنامه قرار گرفت؛ و در ادامه، فعالیت نقاشی با موضوع «عروسی نارنج» بر اساس محتوای این شعر اجرا شد؛ فعالیتی که با هدف تلفیق ادبیات، هنر و آموزش مفاهیم پژوهشی و تقویت قدرت تخیل و بیان خلاق اعضا طراحی شده بود.
مهدیه محمدی، مربیمسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شمارهپنج شیراز، در حاشیه این برنامه با تأکید بر اهمیت آموزش پژوهشمحور، گفت:
ما در کانون تلاش میکنیم پژوهش را از حالت مفهومی و صرفاً تئوریک خارج کنیم؛ و آن را به تجربهای ملموس و لذتبخش برای کودکان و نوجوانان تبدیل کنیم. وقتی عضو در کنار کتاب، ربات، طبیعت و هنر قرار میگیرد، یادگیری برای او ماندگارتر میشود؛ و مسیر کشف و خلاقیت را با انگیزه بیشتری ادامه میدهد.
وی افزود: هدف ما از برگزاری چنین برنامههایی این است که بچهها یاد بگیرند پرسیدن، تجربه کردن و جستوجو کردن، بخش جداییناپذیر زندگی آنهاست؛ و پژوهش فقط محدود به کلاس درس یا کتابهای درسی نیست.
وی در پایان گفت: برگزاری این رویداد، نمونهای از رویکرد آموزشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شمارهپنج شیراز در راستای تربیت نسلی آگاه، خلاق و پژوهشمحور بود؛ رویکردی که با استفاده از ابزارهای علمی، هنری و فرهنگی، زمینه رشد همهجانبه اعضاء را فراهم میکند؛ و اهداف هفته پژوهش را بهصورت عملی محقق میسازد.

