کد خبر: 366681
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۹
بازدید 8
اثر خلاقانه «رد پای خورشید» جایزه فراخوان ملی «از قلم تا حرم» را کسب کرد

اثر «رد پای خورشید» به قلم راضیه احمدی با همکاری گروه هیئت دخترانه فتاح و مهدیه محمدی، به‌عنوان برگزیده فراخوان ملی «از قلم تا حرم» معرفی شد.

به‌گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، برگزیدگان فراخوان ملی «از قلم تا حرم» ویژه کودکان و نوجوانان با محوریت آیین‌های محرم و اربعین حسینی از سوی ستاد محرم و اربعین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند.

این فراخوان با هدف تقویت نقش‌آفرینی فعال و هدفمند کودکان و نوجوانان در فرهنگ‌سازی آیین‌های مذهبی، تشویق به خلاقیت و ثبت تجربه‌های فرهنگی‌تربیتی برگزار گردید.

اثر «رد پای خورشید» به قلم راضیه احمدی با همکاری گروه هیئت دخترانه فتاح و مهدیه محمدی  مربی‌مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره‌پنج شیراز، از استان فارس به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

این اثر در بخش «تجربه‌نگاری» شرکت کرد؛ و تجربه مشارکت کودکان و نوجوانان در مناسبت‌های مذهبی را با رویکردی خلاقانه بازتاب داد. هدف از این بخش، تقویت مهارت‌های تفکر خلاق و انتقال تجربیات فرهنگی به نسل نو اعلام شد.

فراخوان «از قلم تا حرم» در دو بخش «ایده‌پردازی» و «تجربه‌نگاری» برگزار گردید؛ و پذیرای آثار کودکان و نوجوانان، مربیان، کارشناسان، اولیای تربیتی و فعالان فرهنگی و هنری حوزه اربعین از سراسر کشور بود. این رویداد با تمرکز بر جذب مخاطب کودک و نوجوان، آشنایی با آیین‌ها و سنت‌های محرم و اربعین، تقویت نقش نوجوانان در روایتگری اربعین و تبیین مفهوم مقاومت در برابر ظلم، بستری برای ظهور نگاه خلاق نسل نو به این آیین‌ها فراهم ساخت.

آثار دریافتی در قالب‌های متنوع شامل قصه، نمایش، بازی، پویانمایی، نقاشی و تولید محتوای چندرسانه‌ای بی‌کلام برای مخاطب کودک و نوجوان جهانی پذیرفته شد. پس از بررسی اولیه، آثار راه‌یافته به مرحله پایانی توسط گروه داوران شامل فروهر معدنی، حسنیه بیضا و محمدعلی خلاقی ارزیابی شدند.

در نهایت، آثار برگزیده بدون در نظر گرفتن رتبه‌بندی معرفی گردیدند؛ تا بر خلاقیت و اصالت آثار تاکید شود.

راضیه احمدی، کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی استان فارس، در توضیح فرآیند این طرح گفت: در مرحله نخست، اعضاء با ویژگی‌های هویتی خود و کاربرد آن در سازندگی کشور آشنا شدند. سپس فعالیت اصلی که نمودار خورشیدی نام داشت، اجرا شد.

در این مرحله از کودکان خواسته شد ویژگی‌های شخصیتی مانند مهربانی، مردم‌داری و تلاش را به‌عنوان شاخه‌های نمودار ثبت کنند. هدف از این فعالیت، تقویت خودشناسی، افزایش اعتمادبه‌نفس و یادگیری ارزش‌های انسانی بود.

وی ادامه داد: در مرحله بعد، کودکان نمودار خورشیدی مربوط به سرزمین ایران را طراحی کردند؛ و خوشه‌های آن را با ویژگی‌ها، افتخارات و اطلاعات فرهنگی‌تاریخی کشور پر نمودند. هدف این بخش، ایجاد حس تعلق به وطن، تقویت روحیه میهن‌دوستی و یادگیری فعال بود.

راضیه احمدی در پایان افزود: در جمع‌بندی، اعضاء با انتخاب چهار کلمه کلیدی از نمودار خورشیدی، چند جمله درباره شخصیت‌های شاخص مانند رئیس‌جمهور شهید و دیگر شخصیت‌های مذهبی نوشتند. این فعالیت به‌صورت مشابه درباره امام حسین (ع) و دیگر شخصیت‌های مذهبی انجام شد؛ و استفاده از رنگ‌های متنوع و عناصر بصری، خلاقیت و یادگیری فعال را در کنار هم تقویت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha