به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، آیین پایانی بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی قصهگویی مرحله استانی با حضور معاون توسعه و مدیریت منابع کانون کشور، مدیرکل کانون، معاونین، رئیس سازمان دانش آموزی، کارشناسان و مربیان کانون، اعضا و قصهگویان، با معرفی ۲۵ برگزیده و راهیافته به مرحله پایش ملی از بین ۷۸ قصهگوی مرحله استانی در روز جمعه ۵ دیماه ۱۴٠۴ در مرکز فرهنگی،هنری شماره ۷ مشهد برگزار شد.
رئیس بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی در مرحله استانی ضمن قدردانی از همکاران تلاشگر و قصهگویان توانمند استان در برگزاری پر شور این جشنواره، سطح رقابت و اجرا را فوقالعاده و عالی ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم از ابزار قصه در راستای هویت بخشی نسل امروز به نحو مطلوب استفاده کنیم و این جشنواره فرصت مناسبی برای ارائه محتواهای مناسب به مخاطب کودک و نوجوان است.
محمدمهدی حسین پور افزود: در این جشنواره شاهد استقبال گسترده و حضور پرشور نوجوانان قصهگو بودیم که نشانگر برنامهریزی دقیق و گام های روشن در راستای سیاست نوجوانمحوری کانون میباشد.
همچنین در پایان این مراسم، هیئت داوران بیست و هفتمین جشنواره بین المللی قصه گویی در استان خراسان رضوی شامل: جواد محقق نیشابوری، ابوالقاسم اثنیعشری، سعید فضائلی، سارا امیدوار و نیره محمدپور، قصهگویان برگزیده این مرحله از جشنواره را در بخشهای کلاسیک، مدرن، آیینی- سنتی، زبان اشاره، علمی، دینی، منظوم، پیشرفت و قهرمانان، قصههای نو و صدثانیهای معرفی کردند.
هیئت داوران ضمن تقدیر و تشکر از تلاش موثر و مثبت همه شرکت کنندگان و با تاکید بر اینکه همه شرکت کنندگان مستحق تشویق و قدردانی هستند در بیانیه خود نکاتی را به شرح ذیل اعلام کردند:
۱. بزرگترین آفت و ضعف جریان قصهگویی که مزمن شده است یعنی ضعف عمومی در متنهای قصه همچنان خود را به رخ میکشد و کار سترگ قصهگویان را از رونق میاندازد. اساس قصهگویی بر قصهنویسی است. ابتدا باید قصهای دقیق و درست و کارآمد و مقتضای حال و مقام نوشته شود تا پس از آن قصهگو آن را با هنر عظیم خود بازآفرینی کند و در معرض چشم و گوش مخاطبان بگذارد. ما با نسلی روبرو هستیم که هر لحظه افقی در پیش چشمشان گشوده میشود، اگر قصه نتواند خود را با دغدغههای عصر جدید و نسل نو همراه کند از قاعده رقابت هنری در جهان باز میماند و دیگران با محصولات متنوع جای آن را پر میکنند.
همینجا هیئت داوران پیشنهاد میدهد در کنار فعالیتهای رسمی فرهنگی، هنری و ادبی کانون، رشته قصهنویسی نیز رسماَ و مستقل دایر شده و مقدمات حرفهای شدن قصهنویسی به عنوان پایه قصهگویی فراهم شود.
۲. تکرار ملالآور قصههای سالهای پیش که مبتنی بر متنهای معمولی و به ندرت استاندارد (اعم از نوشتاری و گفتاری) نشان میدهد که تا چه میزان، نیاز به تولید محتوا در قصه داریم.
۳. مجموعه آثار اجرا شده در این جشنواره، نشان داد که ضعفی مفرط در شناخت چارچوبهای علمی و گسترده ادبیات داستانی در شاکله هنر قصهگویی وجود دارد، گر چه استثنائاتی هم در این میان دیده میشود.
۴. هیئت داوران بیم آن را دارد که هنر ارجمند قصهگویی دچار آفتهای جشنواره و جشنوارهزدگی شده باشد یا بشود؛ امری که قصهگو را بیش از آنکه به اندیشه اعتلای هنر خویش و جانمایگی اثر خود وادارد به فکر دلربایی از مخاطبان و داوران و اخذ جایزه سوق میدهد.
۵. جشنواره بیست و هفتم قصهگویی همچون چند جشنواره اخیر از بخشهای متنوع و مهمّ گوناگونی بهرهمند بود اما از آن میان، بخش مقاومت و ایثار، از آن جهت که همواره، ایثار و مقاومت پاس داشته شود و بخش زبان اشاره از آن روی که تاثیر شگرفی بر روی توانیابان این بخش دارد قابل توجه و احترام است.
۶. هیئت داوران، نام شرکتکنندگان خرد و کلان در این همایش مهم فرهنگی و همه قصهگویان، قصهسازان و هنرمندان و دستاندرکاران این رویداد عظیم را برنده و برگزیده اصلی میداند اما به حکم اینکه باید نامهایی نیز در رقابتهایی از این دست، اعلام شود به دشواری و حساسیت و با رعایت بیطرفی و دقّت، نام برگزیدگان بخشهای مختلف را در این دوره به این شرح اعلام میدارد. شایان ذکر است از فاطمه موسوی حکمآبادی از نقاب در بخش نقالی و طهورا ماهزاده از جغتای در بخش دینی به عنوان دو قصهگویی برگزیده و صاحب مقام در جشنواره پیشین تقدیر شد. این دو قصهگو به بخش ملی رقابت برگزیدگان جشنواره پیشین راه یافتند.
اسامی برگزیدگان بخشهای مختلف مرحله استانی بیستو هفتمین جشنواره بینالمللی قصهگویی در استان خراسان رضوی را در اینجا ببینید.
