کد خبر: 195772
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۸۳ - ۱۸:۳۹
بازدید 983
برگزيدگان چهارمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران مشخص شدند

روز پنج‌شنبه در مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران برگزيدگان بخش مسابقه ايران و بين‌الملل اين جشنواره مشخص شدند

روز پنج‌شنبه در مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران برگزيدگان بخش مسابقه ايران و بين‌الملل اين جشنواره مشخص شدند.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، هيأت داوران بخش مسابقه ايران با انتشار بيانيه‌اي اسامي برگزيدگان را اعلام كردند.
در بيانيه هيأت داوران كه اعضاي آن را سعيد توكليان، فهيمه سرخابي، وجيه‌الله فردمقدم، ابراهيم فروزش و عبدالله عليمراد تشكيل مي‌دهند، آمده است:
«هيأت داوري شاهد تحول چشم‌گيري در عرصه هنر و صنعت انيميشن كشورمان بود و اميدوار است تا كسب جايگاه حقيقي خود و جهاني شدن هنر – صنعت انيميشن ايران تلاشي همه جانبه و علمي داشته باشد.»
هيأت داوران اظهار اميدواري كرده است كه با توجه به ارزش‌ها و فرهنگ بنيادين هنر ايراني و تقويت مديريت تخصصي در توليد بيش از پيش فراگير، شاهد درخشش فزون‌تر آثار هنرمندان كشورمان در عرصه بين‌المللي باشيم.
در ادامه بيانيه آمده است: بخش اقتصادي و حمايت از فيلم‌سازان مستقل انيميشن جايگاهي حساس دارد؛ با ذكر اين نكته طالب حمايت‌هاي همه جانبه متوليان سينماي ايران از اين نسل پر تلاش و خلاق هستيم.
بر اساس نظر هيأت داوران مسابقه ايران نتايج بخش مسابقه ايران به اين شرح است:
– بهترين فيلم اول: «نگه‌دار پياده مي‌شم» ساخته معين صمدي
– بهترين فيلم دوم: «حفره» ساخته وحيد نصيريان محصول مشترك كارگردان، مركز گسترش سينماي مستند، تجربي و شوراي آموزش فرهنگ پيش‌گيري از اعتياد
– بهترين فيلم سوم: «گريز»‌ ساخته مهبد بذرافشان
– جايزه ويژه هيأت داوران: «چت ايروني» ساخته امير سحرخيز
– بهترين فيلم با موضوع كودك و نوجوان: فيلم «ماه بود و روباه» ساخته بابك نظري محصول كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان
– بهترين اثر تلويزيوني فيلم «تولدت مبارك» ساخته زحل رضوي
– بهترين اثر تبليغي: «ماهي تن ساحل» ساخته عليرضا گلپايگاني و فائز علي‌دوستي
– بهترين فيلم نوآورانه: فيلم «ائتلاف»‌ساخته علي‌اكبر صادقي و عليرضا كاويان‌راد محصول كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان
– بهترين فيلم‌نامه: «پلاتو» ساخته فائز علي‌دوستي
– بهترين انيماتور: بهمن نظري انيماتور فيلم «از سيب تا سيب»
– بهترين فضاسازي: فيلم «مرد هزار ساله» ساخته آزاده شكوري‌راد و كاوه كنعاني
– بهترين موسيقي: فردين خلعتبري سازنده موسيقي فيلم «ائتلاف» محصول كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان
– بهترين صداگذاري: سام كاشفي و بهزاد توكلي براي فيلم «مرد هزار ساله»‌
همچنين جايزه ويژه دبير جشنواره در اين بخش به مجتبي مشيري رييس مركز فرهنگي و هنري صبا براي ايجاد تحول و تنوع در توليد آثار پويانمايي تلويزيوني اهدا شد.
همچنين به فيلم‌هاي «زميني» ساخته كيانوش عابدي براي ايجاد و ارايه اثري شاعرانه،‌ «بيست و يكم» ‌ساخته محمد نوباغي براي استفاده از طنزي ويژه انيميشني موجز در القاي موضوع،‌ «ژنرال و بادبادك» ساخته محمدعلي سليمـان‌زاده براي محتوي و نو‌آوري در شيوه پرداخت و «غوره» ساخته هاله كاظمي و امين فرامرزيان براي موفقيت در اجراي اثري ساده، خلاقانه و كودكانه و همچنين دانشكده صدا و سيما به خاطر تلاش مستمر در امر آموزش هنر – صنعت انيميشن و هدايت نسل جوان ديپلم افتخار اهدا شد.
منتخبان مسابقه بين‌الملل
برگزيدگان بخش مسابقه بين‌الملل كه داوري آن را «گيليان ليسي»، «يرژي كوچيا»،‌ «اكبر عالمي»، «ماريوت ريمينن» و «مراد كرتوبي» به عهده داشتند به اين شرح اعلام شد:
– بهترين فيلم اول: «تولد» ساخته حميد نويم محصول مشترك ايران و سوئد
– بهترين فيلم دوم: «اضافه‌كاري» ساخته «دمي‌ين‌ فري»، «تي‌بات برلند» و «اوري آتلان» محصول كشور فرانسه
– بهترين فيلم سوم: «سپ» ساخته «هيون جوكيم» محصول كشور انگلستان
– جايزه ويژه هيأت داوران: «ائتلاف»‌ ساخته علي‌اكبر صادقي و عليرضا كاويان‌راد محصول كشور ايران
– بهترين فيلم با موضوع كودك و نوجوان: «پسر تولد» ساخته سه‌يونگ‌ پارك محصول كشور ايتاليا
– بهترين اثر تلويزيوني: «سفر به مريخ» ساخته خوآن پابلو زاراملا محصول آرژانتين
– بهترين پويانمايي فلسفي: «كوزه‌گر» ساخته دمي‌تري‌ ولاسوف محصول كشور ازبكستان
– جايزه ويژه دبير جشنواره نيز در اين بخش به فيلم «مردي بدون سايه» ساخته «جرج شويزگبل» محصول مشترك سوئيس و كانادا اهدا شد.
همچين فيلم‌هاي «حلقه» ساخته زولين رانكوئر،‌ وين‌سنت ‌برت‌سون، چارلز بلندشار و اميلي بويارد محصول كشور فرانسه به دليل هماهنگي صدا، تصوير و ساختار طراحي و حركت حلزون و خطوط جانبي موزون، «دوست عزيز و رفيق لذيذ» ساخته هادي يقين‌لو محصول ايران به خاطر بازي شيطنت‌‌آميز دو موجود متفاوت كه راه دوستي را پيدا مي‌كنند و «اولاي فاخته» ساخته بوهان هاگل ‌بك محصول كشور سوئد به خاطر چشانيدن طعم شيرين زندگي و تحول هميشه مسير ديپلم افتخار دريافت كردند.
جوايز آسيفاي ايران
در اين مراسم همچنين آسيفاي ايران از فعالان عرصه پويانمايي كشور تشكر و لوح تقديري را به آنها اهدا كرد.
در بيانيه آسيفاي ايران كه پيش از اهداي جوايز اين نهاد قرائت شد، ذكر شده بود: «با توجه به آثار نماياني كه در طول سه دوره پيشين جشنواره پويانمايي و حركت مفيد و سازنده آن به چشم مي‌خورد، انجمن فيلم‌سازان انيميشن ايران (آسيفا)، برگزاري دوره چهارم جشنواره پويانمايي را به برگزار كنندگان آن تبريك مي‌گويد و آرزو دارد اين واقعه مهم هنري كشور در هر دوره گامي اساسي‌تر و سازنده‌تر به جلو بردارد.»
در بخش ديگري از اين بيانيه تأكيد شده بود: «از آنجا كه تعداد شركت كنندگان جشنواره به طور چشمگير رو به فزوني است و امكانات كانون محدود، ضرورت آينده‌نگري بيشتر را به اين جشنواره يادآوري مي‌كند و اميدوار است در دوره‌هاي بعدي كاستي‌ها را رفع و امكانات بيشتري را براي شركت كنندگان و تماشاگران فراهم سازد.»
در اين مراسم لوح تقدير آسيفا به دليل فعاليت مستمر در گسترش و ترويج فرهنگ انيميشن فيلم ايران در خارج از مرزهاي ايران به نسرين ميرشب اهدا شد.
همچنين لوح تقدير ديگري از سوي آسيفا به انجمن آسيفا شعبه همدان به دليل فعاليت‌ بي‌وقفه و فراگير منطقه‌اي استان همدان تعلق گرفت.
آخرين لوح تقدير آسيفا نيز به دليل كوشش و فعاليت‌هاي پيگير و جريان‌ساز در زمينه گسترش هنر انيميشن و آثار مثبت آن در بخش توليد و آموزش انيميشن به محمدرضا كريمي‌صارمي اهدا شد.
تصاويري از مراسم اهداء جوايز چهارمين جشنواره بين المللي پويانمايي تهران در بخش پيوست خبرقابل مشاهده است.