چینی‌فروشان در نشست خبری ششمین جشنواره پویانمایی تهران: امسال شاهد برگزاری بهترین دوره جشنواره پویانمایی هستیم

 به گفته مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امسال شاهد برگزاری بهترین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در 12 سال گذشته تاکنون خواهیم بود.

به گفته مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امسال شاهد برگزاری بهترین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در 12 سال گذشته تاکنون خواهیم بود.
 به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محسن چینی‌فروشان مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز شنبه در نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران که با حضور سیدحسین وزیری رئیس جشنواره، محمدرضا کریمی‌‌صارمی دبیر جشنواره و مهدی باقری مدیر روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل شد، در جمع خبرنگاران گفت: در دوره ششم 684 فیلم ایرانی برای حضور در بخش مسابقه به جشنواره ارسال شده که این رقم نسبت به دوره پیش 25 درصد رشد داشته و این نشان از شادابی و نشاط در تولید انیمیشن در کشور است و حال ما می‌توانیم بگوییم که جشنواره انیمیشن به اهداف خود نزدیک شده و این هنر در طول سال‌های گذشته جای خود را در کشور باز کرده است.
 چینی‌فروشان گفت: در مجموع 61 کشور جهان در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند و به جز ایران حدود 900 فیلم از کشورهای دیگر به جشنواره ارسال شده است. هیأت انتخاب از این تعداد  141 فیلم را برای حضور در مسابقه بین‌الملل برگزیده که از این تعداد 37 فیلم متعلق به ایران است. 
 به گفته مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کشور بریتانیا با 83 فیلم، آلمان با 73 فیلم، فرانسه با68 فیلم، امریکا با 59 فیلم و روسیه با 47 فیلم بیشترین حضور را در جشنواره دارند.
 چینی‌فروشان با بیان اینکه تولید فیلم‌های بلند انیمیشن نیز در مقایسه با سال‌های گذشته از رشد بالایی برخوردار بوده گفت: امسال هشت فیلم بلند به جشنواره رسیده که 4 فیلم در بخش مسابقه ایران و دو فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل حضور دارند.
 وی به بخش‌های جنبی جشنواره اشاره کرد و عنوان کرد که این بخش پربارتر از همیشه برگزار خواهد شد.
 چینی‌فروشان گفت: بخش نمایش ویژه، چشم انداز، کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی بخش جنبی را تشکیل می‌دهند. در بخش ویژه که از هشت قسمت تشکیل شده است به مباحثی که نیاز امروز پویانمایی است پرداخته می‌شود. نمایش فیلم‌هایی از نورمن مک لارن، زیباشناسی و پویانمایی، انیمیشن پروجکشن، مروری بر آثار باب کرتز، پشت صحنه فیلم‌های انیمیشن، جشنواره جشنواره‌ها، سوئیس فیلم و موسیقی و انیمیشن از آن جمله‌اند.
 وی افزود: در بخش چشم‌انداز به فعالیت‌های چند شرکت فعال و تأثیرگذار خارجی در زمینه انیمیشن و مؤسسات و دانشگاه‌های پیشرو در این زمینه پرداخته می‌شود.
6 نشست تخصصی مرتبط با هنر پویانمایی نیز همزمان با ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار می‌شود. به گفته چینی‌فروشان این نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان و چهره‌های صاحب‌نام عرصه پویانمایی کشور برگزار خواهند شد.
 چینی‌فروشان از هیأت انتخاب فیلم‌ها نام برد و گفت: عبدالله علیمراد، اسدالله اعلایی، محمدرضا حسنایی، زحل رضوی و معین صمدی اعضای هیأت انتخاب را تشکیل می‌دهند و در بخش مسابقه ایران ابوالفضل رازانی، وجیه‌الله فردمقدم، احمد عربانی، محمدعلی صفورا و نازنین سربندی انتخاب فیلم‌های برگزیده بخش‌های مختلف مسابقه ایران را به عهده دارند.
 مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به داوران بخش بین‌الملل نیز اشاره کرد و گفت: یکی از این داوران پل دریزن انیماتور کانادایی است که شهرت جهانی دارد. سابرینا بریجیت وانیه از آلمان، رجینا پسوآ از پرتغال، داینال سولجیک از اتریش و اکبر عالمی از ایران دیگر داوران بخش مسابقه بین‌الملل را تشکیل می‌دهند.
 به گفته چینی‌فروشان امسال بخش مهمی به جشنواره افزوده شده که به اندازه بخش مسابقه و بخش‌های جنبی دارای اهمیت است. امسال همزمان با برگزاری جشنواره پویانمایی اولین بازار ملی پویانمایی ایران نیز افتتاح خواهد شد. در این بازار 40 شرکت داخلی و 4 شرکت خارجی به عرضه و فروش آثار تولید شده خود می‌پردازند.
 مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار امیدواری کرد که از دوره بعد این بازار به صورت بین‌المللی برگزار شود و امکانی برای عرضه آثار ایرانی در سطح بین‌المللی و کمک به اقتصاد انیمیشن در ایران فراهم کند.
 ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 11 تا 15 اسفند در تهران برگزار می‌شود.
 
عكس هاي ديگري از اين نشست خبري را اين جا ببينيد.