برگزیدگان دومین جشنواره ملی سفر به فضا در ایلام معرفی شدند

دومین جشنواره ملی سفر به فضا با معرفی برگزیدگان خود در ایلام پایان یافت.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این جشنواره امسال در سه بخش داستان کوتاه، عکس و فیلم کوتاه در سطحی گسترده تمامی کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان را فراخوانده بود تا در این رقابت علمی، ادبی و هنری مشارکت کنند.
در این میان جشنواره سفر به فضا که توسط کانون استان ایلام با مشارکت معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان و شهرستان ایلام، سازمان ملی جوانان و انجمن منجمان جوان استان ایلام برگزار می‌شد با استقبال گسترده شرکت کنندگان روبرو شد.
صبح روز 14 آذر 1389 جمع زیادی از کودکان و نوجوانان ایلامی و مسوولان این استان و برگزیدگان این رقابت در سالن امور تربیتی آموزش و پرورش ایلام گردهم آمدند و از برنامه‌ها و سخنرانی‌های این جشنواره استفاده کنند.
در این جشنواره که با تلاوت آیات کلام‌الله و پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز شد حاضران شاهد اجرای چندین برنامه جذاب و متنوع مانند سرود با لباس‌ها و زبان محلی، نماهنگ و رادیو تئاتر و موسیقی محلی بودند.
استاندار ایلام نیز در این جشنواره سخنرانی کرد و پس از آن شرکت کنندگان در این برنامه شاهد سخنرانی محمدرضا نوروزی متخصص و مدرس نجوم کشور بودند.
نوروزی با موضوع خیال‌پردازی علمی در تاریخ برای بچه‌ها سخن گفت و به طرح این سوال پرداخت که بشر در داستان‌ها و خیال‌پردازی‌های علمی خود بیشتر به چه موضوع‌هایی پرداخته است و توضیح داد که آرزوی درست کردن جایی مثل زمین در دوردست‌ها، سفر در زمان و سیاه‌چاله‌ها، دنیاهای موازی و جهان‌های چند گانه را از جمله موضوع‌های مورد توجه انسان در طول تاریخ عنوان کرد.
بیگانه‌های فرازمینی، هوشمندان فضایی، تحقیق در زمینه‌ی علوم پیشرو، شیمی حیات‌های متفاوت و پیشرفت‌های آتی در علم و فن‌آوری سرفصل‌های دیگر سخنرانی این فعال عرصه نجوم را تشکیل می‌داد.
نوروزی به بچه‌ها گفت که بسیاری از پیشرفت‌های علمی جهان امروز حاصل خیال‌پردازی‌های دانشمندان و داستان‌نویسان گذشته بوده است به عنوان مثال زیر دریایی ماهواره‌های مخابراتی و روبات‌ها سال‌ها پیش از اختراع در داستان‌های علمی و تخیلی نویسندگان سرشناس حضور داشته‌اند.
در پایان این برنامه علیرضا آقایی مدیر اجرایی جشنواره گزارشی ارایه کرد و گفت که 8 داور که 5 نفر آن‌ها از ایلام و 3 نفر غیربومی بودند آثار را مورد بررسی قرار دادند و برگزیدگان جشنواره را معرفی کردند.
جوایز برگزیدگان نیز در پایان جشنواره اهدا شد.
بر این اساس در بخش داستان کوتاه با داوری بیداء خیری، حمید نوایی لواسانی، علی درویشی و مرتضی حاتمی و در بخش کودک مریم رشیدپور از ایلام و زهرا کوهی از هرمزگان به عنوان برگزیده جشنواره معرفی شدند.
شیما رحمتی از کرمانشاه و زهرا زینی‌وند از ایلام عنوان‌های برتر بخش نوجوان و هیوا ملکی از کردستان و فاطمه صالحی بروجنی از چهارمحال و بختیاری عنوان‌های برتر بخش بزرگسال جشنواره را در رشته‌ی داستان کوتاه به خود اختصاص دادند.
در همین حال داوری بخش فیلم کوتاه جشنواره را جعفر نورمحمدی و بهروز سپیدنامه برعهده داشتند و این دو در بخش کودک نرگس فضلی از ایلام، اعضای نوجوان مرکز فرهنگی، هنری کانون بیجار در استان کردستان و میکاییل قلی‌زاده از استان گلستان را برگزیده این جشنواره معرفی کردند.
بر اساس این گزارش داوران بخش عکس دومین جشنواره ملی سفر به فضا شامل سیاوش صفاریان‌پور و محمدرضا نوروزی در بخش کودک سیما علیزاده از ایلام و سیدامیرحسین موسوی از فارس را شایسته دریافت جوایز جشنواره شناختند.
دیگر جوایز این جشنواره در بخش بزرگسال به مهدی نورمحمدی از ایلام، حوری داوودی از زاهدان و ماندانا آل‌ابراهیم از فارس اختصاص یافت.
در مراسم اهدای جوایز جشنواره همچنین از جعفر نورمحمدی داور جشنواره و هنرمند شاخص استان ایلام ـ که فیلم‌هایش موفقیت‌های بسیاری را در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی کسب کرده است ـ تقدیر شد.
همچنین بعد از ظهر روز 14 آذر شرکت کنندگان جشنواره از قلعه‌ی والی در ایلام بازدید کردند و به زیارت امامزاده علی صالح رفتند و هنگام شب نیز به رصد آسمان ایلام پرداختند.
جشنواره ملی سفر به فضا قرار است هر سال در ایلام توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی برگزار شود.
گفتنی است در حاشیه جشنواره، نمایشگاهی نیز از آثار برگزیدگان برپا شده بود.