رمان  های کانون زیر نگاه دوربین مدار بسته نوجوانان

سه رمان هستی نوشته‌ی فرهاد حسن‌زاده، گردان قاطرچی‌ها نوشته‌ی داوود امیریان و توران تور نوشته‌ی عباس جهانگیریان از سوی اعضای نوجوان مراکز کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان تهران به عنوان برترین رمان‌های نوجوان امروز برگزیده شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، 333 عضو 24 مرکز کانون در استان تهران با پرکردن بیش از 3 هزار فرم آماده، نظر خود را در باره‌ی 25 رمان نوجوان منتشر شده توسط کانون اعلام کردند.
این در حالی است که 233 دختر و 100 پسر طی تابستان 1391 زیر نظر مربیان ادبی کانون، کار داوری این آثار را در قالب طرح انتخاب بهترین رمان از دیدگاه مخاطبان برعهده داشتند.
جایزه برگزیدگان این طرح با حضور جمع زیادی از نویسندگان و هنرمندان عرصه ادبیات کودک و نوجوان عصر روز 21 آبان و هم‌زمان با بیستمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران توسط سید صادق رضایی مدیرعامل کانون به نویسندگان این 3 اثر اهدا شد.
داوران نوجوان این طرح، کتاب‌های برتر خود را بر اساس معیارهایی مانند میزان لذت ازمتن، انتخاب مناسب موضوع داستان، ایجاد کشمکش و هیجان مناسب در قصه، کیفیت فضاسازی داستان، شخصیت‌پردازی مناسب، کیفیت پایان داستان، کیفیت آغاز داستان و کیفیت گفت‌وگوهای داستانی برگزیده‌اند.
بر همین اساس رمان هستی از 100 امتیاز در نظر گرفته شده حایز 84.36 امتیاز شد و در صدر جدول انتخاب‌های این نوجوانان قرار گرفت و رمان‌های گردان قاطرچی‌ها با 80.83 و توران تور با 75.77 رتبه‌های دوم و سوم این انتخاب را به خود اختصاص دادند.
مجریان این طرح در مراسمی که برای معرفی برگزیدگان و در عین حال رونمایی از کتاب‌ها و رمان‌های جدید و تجلیل از نویسندگان و هنرمندان برگزیده کانون در جشنواره‌های کتاب برپا شده بود لوح فشرده‌ای را از نتایج استخراج شده از فرم‌های انتخاب کتاب به حاضران اهدا کردند.
در این لوح فشرده جدول‌ها و نمودارهایی به تفکیک محورهای ارزیابی و انتخاب جداگانه پسرها و دخترها نیز ارایه شده است.
نکته قابل توجه این نمودارها، تفاوتی است که در انتخاب این دختران و پسران دیده می‌شود.
این آمارها با توجه به این نکته که شخصیت بسیاری از این رمان‌ها را دختران نوجوان تشکیل می‌دهند و تعداد داوران دختر این طرح نیز بیش از دو برابر پسران است نشان می‌دهد که رمان‌هایی با رویکرد به اصطلاح دخترانه به صورت عمده در صدر انتخاب ها قرار گرفته‌اند.
تنها استثنای این انتخاب رمان گردان قاطرچی‌ها نوشته‌ی داوود امیریان است که اگر چه به فضای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تعلق دارد اما مورد پسند دختران هم قرار گرفته است.
نویسنده این کتاب در مراسم اهدای جوایز به شوخی گفت که شخصیت محوری داستان وی قاطرها هستند و این ربطی به جنسیت ندارد مخاطبان به خاطر قاطرها به ما لطف داشتند و این کتاب را برگزیدند!
 امیریان با اظهار خوشحالی از این انتخاب، خاطر نشان کرد این جایزه بهترین جایزه‌ای است که یک نویسنده می‌تواند دریافت کند چرا که احساس می‌کند که مخاطب با اثرش ارتباط برقرار کرده و آن را پسندیده است.
فرهاد حسن‌زاده که رمان هستی او نه تنها مورد استقبال این 333 نفر واقع شده است بلکه با 16 هزار بار امانت توسط اعضای کانون سراسر کشور به عنوان پرمخاطب‌ترین رمان نوجوان امروز هم شناخته می‌شود نیز در سخنانی، جایزه‌ی مخاطبان را بهترین و سالم‌ترین جایزه‌ای دانست که تاکنون به وی اهدا شده است و افزود: من تا کنون 25 جایزه برای کتاب‌هایم دریافت کرده‌ام و معتقدم مخاطبان، بهترین داور هستند و مانند برخی از داوری‌های بزرگسالان مسایلی را که به کتاب ارتباط ندارد لحاظ نمی‌کنند.
وی از نوجوانان به ویژه دختران که کتاب هستی را موشکافانه مطالعه‌ و آن را انتخاب کرده‌اند تشکر کرد و ادامه داد: در بسیاری از مکان‌های عمومی با این جمله روبرو می شویم که "این مکان مجهز به دوربین مدار بسته می‌باشد." من فکر می‌کنم این داوری همان دوربین مدار بسته‌ا‌ی است که ما و عملکرد ما را به دقت نگاه می‌کند.
عباس جهانگیریان نویسنده رمان توران تور نیز به مانند دو نویسنده دیگر از دریافت این جایزه اظهار خوشحالی کرد و آن را بهترین جایزه‌ی دوران 33 ساله‌ی فعالیت ادبی و هنری خود خواند و گفت: این جایزه، انرژی مضاعفی به من برای انتشار آثار جدید می‌بخشد و اتفاقاً شخصیت رمان بعدی من نیز دخترها هستند.
در این مراسم همچنین سه دختر و پسر نوجوان عضو مراکز کانون تهران به بیان دیدگاه‌های خود درباره‌ی سه کتاب برگزیده پرداختند.
سید صادق رضایی مدیرعامل کانون نیز در این مراسم بر اهمیت توجه به دیدگاه‌های مخاطبان تاکید کرد و گفت که در استان تهران و البرز و ده استان دیگر کشور نشست‌هایی را با اعضای کانون برگزار کرده است و دیدگاه‌های آنان در تصمیم‌گیری‌ها و سرعت بخشیدن به فعالیت‌ها موثر بوده است.
در این مراسم همچنین از 65 عنوان از تازه‌ترین کتاب‌ها و رمان‌‌های کانون رونمایی شد و جوایز نویسندگان و هنرمندانی که کتاب‌های منتشر شده آنان در جشنواره‌های مختلف ادبی برگزیده شده است به آنان اهدا شد.
همچنین در این مراسم هدایایی به مسوولان و مربیان و اعضای فعال مراکزی که در این طرح مشارکت داشته‌اند نیز اهدا شد.
گفتنی است علاوه بر سه کتاب برگزیده، رمان‌های "کرمی که هیولا شد"، "لالو"، "دختری باروبان سفید"، "بازگشت هرداد"، "شاهین‌ها و بشکه‌ی باروت"، "اولین روز تابستان"، "جزیره"، "چشم عقاب"، "وقت قصه مرا صدا کن"، "پیش از بستن چمدان"، "پریانه‌های لیا سند ‌ماریس"، ف"قط بابا می‌تواند مرا ازخواب بیدارکند"، "صوفی و چراغ جادو"، "باغ کیانوش"، "بازگشت پرفسور زالزالک"، "فصل پنجم ؛سکوت"، "حتی یک دقیقه کافی‌ست"، "عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی"، "ننه یخی و پسر تابستان"، "شناگر" و "آرزوهایم برای تو" توسط نوجوانان عضو مراکز کانون استان تهران در قالب این طرح مورد ارزیابی قرار گرفت.