یلدا را در تقویم‌ها، شب ملی قصه و قصه‌گویی ثبت کنید

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بار دیگر خواستار ثبت شب یلدا در تقویم‌های ایران به عنوان شب ملی قصه‌ و قصه‌گویی شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدصادق رضایی در آیین شب یلدای کانون استان تهران که با مراسم اهدای جوایز برگزیدگان مرحله‌ی استانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی هم‌زمان شده بود یادآور شد که کوتاهی در ثبت این عنوان در تقویم‌ها باعث می‌شود تا یلدا به نام دیگر کشورها ثبت شود و آن‌گاه ما باید برویم از دیگران یلدا را قرض بگیریم.
وی با قدردانی از شورای فرهنگ عمومی که روز 18 تیر را به عنوان روز ملی ادبیات کودک نام‌گذاری کرده است تاکید کرد که نام‌گذاری شب یلدا در تقویم‌ها می‌تواند آغازی برای ثبت دیگر شب‌های ملی در تقویم ایران باشد.
رضایی همچنین برگزاری آیین شب یلدا را توسط پیشینیان نشان‌دهنده‌ی نگاه حکیمانه‌ی آنان به زندگی دانست و گفت ایرانیان برای هریک از آیین ها و سنت‌های خود دلایلی منطقی داشته‌اند و چنین مردمی که آیین‌های ملی خود را با اعتقادات دینی خود آمیخته‌اند شایسته‌ی احترام هستند.
وی بار دیگر تاکید کرد که برنامه‌های مراکز کانون در سراسر کشور به مناسبت شب یلدا باید گسترده‌تر از پیش برگزار شود.
در این آیین دکتر اسماعیل آذر پژوهش‌گر ادبیات فارسی و استاد دانشگاه در سخنان کوتاهی به بیان تاریخ‌چه‌ای از شب یلدا و قصه‌گویی در ایران پرداخت و با بیان این که در حال تدوین نقشه‌ی شعر و قصه‌ی کودک در شورای عالی انقلاب فرهنگی است یادآور شد که کانون به عنوان سازمانی بی حاشیه و موفق، در پیش‌برد این طرح نقش مهمی بر عهده خواهد داشت.
وی همچنین به اجرای برنامه مشاعره با حضور تعدادی از اعضای مرکز شماره 40 کانون تهران(مرکز فراگیر) - که در بین آن‌ها تعدادی از کودکان نابینا هم حضور داشتند - پرداخت.
اجرای قصه‌گویی، شعرخوانی و حافظ خوانی، خواندن بیانیه هیات داوران جشنواره قصه‌گویی و اهدای جوایز برگزیدگان این جشنواره، از دیگر برنامه‌های این آیین بود.
 در پایان نیز با میوه‌ها و تنقلات شب یلدا از میهمانان پذیرایی شد.