قصه‌گویی ابزاری، برای آموزش ماندگار و اثرگذاراست

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، از قصه‌گویی به عنوان یک ابزار برای ‌آموزش ماندگار و اثرگذار یاد کرد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان یزد، عباسعلی‌دانافر عصر ۱۷ مهر۹۶ در آیین‌اختتامیه‌ی مرحله‌ی استانی بیستمین جشنواره‌ی قصه‌گویی استان یزد اظهار داشت:  قصه وقصه‌گویی به عنوان یکی از ارزشمندترین و موثرترین فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بسیار جدی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: علت این‌که قصه، قصه‌گو و مربی قصه‌گو وجشنواره‌ی قصه‌گویی در کانون مورد توجه جدی است، ‌ نگاه به قصه به عنوان یک ابزار مهم تربیتی وهنری است.

عباسعلی دانافر ادامه داد: قصه‌گویی ابزاری است که به مربی کمک می‌کند، مفاهیم ارزش‌مند اخلاقی و اجتماعی، همچون صداقت، شجاعت، ایثار، گذشت، عشق، مهربانی، محبت، دوستی، جوانمردی را بین بچه‌ها ترویج دهد.

دانافر با تاکید براین‌که قصه‌گویی می‌تواند اثربخشی بسیاری در آموزش داشته باشد، بیان کرد: در روش‌های سنتی در بهترین حالت، مربی تنها می‌تواند ۲۰ دقیقه تمرکز مخاطب خود را برای ارائه‌ی مطلب آموزشی جلب کند، اما اگر از روش‌های غیرمستقیم آموزش، نظیر قصه استفاده شود، یادگیری اثربخش و ماندگار خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای داشته باشیم که صلح و گفتگو در آن وجود داشته باشد، وجنگ و خشونت و ناامنی از جوامع‌انسانی رخت بر بندد، باید از ابزار قصه‌گویی استفاده کنیم زیرا اگر از دوران کودکی از شیوه‌های خوب و  اثربخش برای آموزش استفاده شود، آموخته‌ها با گوشت و پوست کودکان ما عجین خواهد شد و آثار مطلوبی در جامعه بر جای خواهد گذاشت.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد تصریح کرد: کودکان با قصه‌گویی به رشد کامل و همه جانبه شخصیتی خواهند رسید و قصه‌گویی در واقع از رشد تک‌بعدی فرزندان ما جلوگیری خواهد کرد و شنیدن قصه، منجر به رشد فکری، اجتماعی، اخلاقی وعاطفی کودکان می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از کارکردهای قصه‌گویی این است که می‌توانیم مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان را با ابزار قصه رفع کنیم ضمن این‌که می‌توانیم با قصه‌گویی شتاب ایجاد شکاف بین نسل‌ها را کم کنیم و بهترین راه پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.

مدیرکل کانون استان عنوان کرد: یکی از راه‌های حفظ ضرب المثل‌ها، واژه‌ها، اصطلاحات و گویش‌های‌محلی، قصه است واز طریق قصه‌گویی، می‌توانیم کودکان را با فرهنگ غنی و ادبیات کشورعلاقه‌مند کنیم.

دانافر اظهار امیدواری کرد: متولیان حوزه‌ی فرهنگ، پدرها و مادرها و همه‌ی افرادی که دستی بر آتش تربیت کودکان دارند، فرهنگ قصه‌گویی را در خانواده‌ها رواج دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =