رمان «غریبه و دریا» نوشته "جمال الدین اکرمی" نقد و بررسی شد

رمان «غریبه و دریا» نوشته "جمال الدین اکرمی" با حضور نویسندگان و اعضاء مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۲ کانون پرورش فکری استان زنجان نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان،20 نفر از اعضای نوجوان مرکز شماره دو زنجان، با حضور صمیمانه خانم پریناز رحیمی؛ یکی از اعضای قدیمی کانون، به نقد و بررسی رمان "غریبه و دریا" پرداختند.

پریناز رحیمی؛ داستان نویس و بازیگر زنجانی، ایراز خرسندی کرد از اینکه بعد از ده سال دوباره به فضای دوست داشتنی کانون قدم گذاشته است. در همین رابطه بیان داشت «کتاب بهترین دوست من در زندگی است، این علاقه را مدیون تشویق های مادرم و روزهای خوش کودکی و نوجوانی‌ام در کتابخانه کانون هستم. قدر این روزها و لحظه ها را بدانید و لذت مطالعه را از دست ندهید.»

ایشان همچنین درباره رمان غریبه و دریا به نکات کلیدی و مهمی اشاره کردند و گفتند: «با چشم پوشی از شروع کسل کننده و دیر شروع شدن ماجراها، رمان از روایتی قوی و تعلیق بالا برخوردار است. چفت و بست ماجراها و سیر وقایع، کاملا منطقی و باورپذیر است.»

همچنین مریم بیات تبار نویسنده و مربی ادبی مرکز، در ادامه بیان داشت: « مشخصه‌های قوی و چشمگیری در این رمان وجود دارد که آن را نسبت به نمونه‌های مشابه متمایز  می‌کند؛ از جمله: پیرنگ منسجم، امروزی کردن اسطوره‌ها، باورپذیر کردن باورهای واهی و بومی نویسی است که اعضا را با آداب و فرهنگ جنوب کشور آشنا می کند.»

نامشخص بودن موقعیت زمانی و مکانی در نقطه شروع، استفاده از  جزئی پردازی‌های کسل کننده درست در نقاط حساس، کوتاهی در پرداخت کافی برخی از شخصیت‌ها مثل دُرمحمد و  کند بودن از نقاط ضعف کتاب بود.

همچنین توصیفات هنرمندانه و دقیق، استفاده به جا از لحن، تعلیق بالا، پایان بندی خوب نیز  از جمله نقاط قوتی بود که اعضا به آن اشاره داشتند.

رمان غریبه و دریا نوشته جمال الدین اکرمی، از سری رمان‌های نوجوان امروز کانون پرورش فکری است.

این کتاب افتخاراتی چون  برگزیده شدن در جایزه ادبی حبیب غنی پور و مسابقه بچه‌های آبی را در پرونده خود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =