کد خبر: 274123
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
بازدید 664
سیزدهمین سوگواره عاشورایی کانون فارس برگزار شد

سیزدهمین سوگواره عاشورایی اداره کل کانون فارس، با حضور ارادتمندان به خاندان اهل بیت ع در شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، سوگواره عاشورایی فارس با عنوان «دوباره پیامبر» حضور محمدرضا سنگری، شاعر، نویسنده و عاشوراپژوه، اعضای کانون و مربیان مراکز فرهنگی هنری سراسر استان و جمعی از مشتاقان و ارادتمندان به فرهنگ پربار عاشورا 11 آبان ماه سال جاری در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل کانون فارس برگزار شد.

محمدرضا سنگری، عاشورا پژوه و نویسنده حاضر در سیزدهمین سوگواره عاشورایی کانون فارس، ضمن معرفی حضرت اکبر، که موضوع هنرنمایی اعضا و مربیان در این سوگواره بود گفت: حضرت علی اکبر ویژگی های اخلاقی فراوانی داشته که از جمله می توان به کریم بودن او اشاره کرد. سنگری در ادامه ویژگی های کریم را برشمرد و گفت: کریم کسی است که به وعده اش وفا می کند و وفای عهد را یکی از نشانه های دینداری عنوان کرد. وی یکی دیگر از نشانه های فرد کریم را خوش خلقی و مقابله به مثل نکردن دانست و گفت کریم برای کسی که به او آزاری می رساند هدیه می فرستد و در واقع بدی او را با خوبی جبران می کند.

این عاشورا پژوه در ادامه به ویژگی های دیگر کریم نیز اشاره کرد و گفت: شخص کریم هرگز ناسزا نمی گوید و طعنه زن و تحقیرکننده نیست. به گفته وی کریم هر وقت دست به انجام کار خوبی بزند از این کار به وجد آمده و لذت می برد.

محمدرضا سنگری در ادامه خطاب به اعضا و مربیان گفت: سعی کنید کریمانه سخن بگویید و کریمانه رفتار کنید چرا که خدا فرموده هر وقت به حرف بی ارزشی برخورد می کنید از کنارش با کرامت و بزرگواری بگذرید.

وی همچنین از دیگر ویژگی های افراد کریم و بخشنده را کرامت در سفر و برخورد کریمانه با همسفران در تقسیم هر آنچه که خوبی است عنوان کرد و گفت انسان های با کرامت کذب و خیانت را در اخلاق و رفتار خود راه نمی دهند.

افشین علاء، شاعر کودک و نوجوان یکی دیگر از میهمانان سوگواره عاشورایی کانون فارس بود. وی با قرائت شعری از مولانا، خطاب به شرکت کنندگان گفت: یکی از بزرگترین گنجینه هایی که ما در اختیار داریم همین ادبیات و شعر ماست. همه ی ذخائر و منابع زیرزمینی و دستاردهای بشری که به آن مجهز هستیم به جای خود ارزشمند هستند اما مشابه آن را ملت های دیگر هم کسب کرده اند اما شعر و ادب فارسی گنجینه ارزشمندی است که تمام نمی شود چرا که جهان از مولانا و حافظ و سعدی بهره می برد  و تعالیم یاد شده در آن برای همه نسل ها و ملت ها و فرهنگ ها ارزشمند است.

علاء یادآور شد در هر رشته و زمینه ای که فعالیت می کنید به ادبیات فارسی اهمیت بدهید چرا که این ادبیات آموزه های قرآن است و شاعران بزرگ ما به عشق ائمه اطهار به سرودن پرداختند. و این عشق در همه بزرگان ادبیات فارسی موج می زند. وی گفت: اگر از قران و اهل بیت غفلت نکنیم ماندگار می شویم و رمز ماندگاری همه نیک نامان در تاریخ پر افتخار ما گره خوردن با قرآن و اهل بیت است.

زهرا افتخاری، مدیر کل کانون فارس نیز در آغاز این سوگواره گفت: در فرهنگ اسلامی ما، کودک، جوان و نوجوان جایگاه ارزشمند و ویژه ای دارد و به دلیل پاکی روح و خلوص و ارزشمندی شایسته تکریم هستند. از همین رو توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز در گروه همین نسل جوان و کودک و نوجوانان است و ما وظیفه داریم که در امور آنها اهتمام کنیم.

مدیر کل کانون فارس در ادامه گفت: روح لطیف این نسل و قلب رئوف آنها تجلی گاه شور و آهنگ زندگی است و اگر این شور با اخلاق و ایمان  درآمیزد سلامت جامعه و سعادت نسل جوان را تضمین خواهد کرد چرا که نسل جوان برای رسیدن به سعادت دنبال الگو و اسوه است و تمامی قهرمانان نهضت کربلا ستودنی و اسوه هستند که به ما درس ایثار و فداکاری می آموزند و یکی از این اسوه ها حضرت علی اکبر است؛ از رهگذر آشنایی با این شخصیت می آموزیم آنچه را که باید در زندگی، رفتار، مدیریت و تصمیم گیری ها به آن عمل کینم.

وی خطاب به اعضا گفت: امام حسین علیه السلام از ما می خواهند که از اسوه ها و الگوها درس بگیریم و با بصیرت، نگاه اسوه ای و آموزه ای به کربلا داشته باشیم. افتخاری در پایان اظهار امیدواری کرد که پیوند قلبی کودکان و نوجوانان  با این برنامه ها و آموزه های دینی ماندگار باشد.

سیزدهمین سوگواره عاشورایی کانون فارس در بخش های: معرفی شخصیت، نشریه دیواری، تحقیق و پژوهش، قصه گویی، شعر، داستان، متن ادبی، نقاشی، خوشنویسی، سفال، نمایش عروسکی و پویانمایی برگزار شد.

پس از داوری اولیه آثار، 270 نفر به مرحله استانی راه یافتند که 191 عضو کانون و 79 مربی با 37 اثر فرهنگی، 109 اثر هنری و 74 اثر ادبی را شامل شده و این آثار در حاشیه سوگواره عاشرایی درمرکز فرهنگی هنری اداره کل کانون فارس نمایش داده شد.

سیزدهمین سوگواره عاشورایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، پنجشنبه 11 آبان ماه در مجتمع فرهنگی هنری این اداره کل در شیراز برگزار شد. این سوگواره با برپایی نمایشگاه آثار، فعالیت عملی اعضا و مداحی همراه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =