گزارش فعالیت‌های هفته پدافند غیرعامل مراکز فرهنگی هنری کانون استان اردبیل

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل مجری ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری و ادبی بود.

- تشکیل ستاد نکوداشت هفته پدافند غیرعامل در کانون پرورش فکری اردبیل:

برگزاری جلسه ستاد نکوداشت هفته پدافند غیرعامل با حضور تمامی اعضاء به مناسبت آغاز هفته پدافند غیرعامل و تبیین برنامه‌های این هفته شامل:

ارسال بخشنامه به مراکز فرهنگی هنری کانون سطح استان در خصوص استفاده از فرمایشات مقام معظم رهبری در سربرگ نامه‌های اداری و پانل مرکز. برپایی نمایشگاه در مراکز فرهنگی هنری با موضوع پدافند غیرعامل. برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع جنگ نرم با حضور مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون استان. برگزاری نمایشگاه‌های متعدد به‌منظور ترویج و توسعه فرهنگ پدافند غیرعامل. نصب بنر و شعارنوشته در مکان‌های مناسب و تابلوهای اعلانات اداره و مراکز فرهنگی هنری کانون استان. برگزاری کارگاه‌های توجیهی اطفاء حریق.

- مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون اردبیل

اگر محافظت غیرنظامی(پدافند غیرعامل) نباشد، تمامی دستاوردهای فرهنگی، اقتصادی، علمی و سیاسی در یک نصف روز هدر می‌رود.  از فرمایشات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی»

 اعضای مرکز یک اردبیل در هفته پدافند غیرعامل با شرکت در برنامه‌های  فرهنگی با مفهوم و اهمیت پدافند غیرعامل آشنا شدند.

در ابتدای برنامه ودود پیشکار مربی فرهنگی مرکز با اشاره به هفته پدافند غیرعامل گفت: پدافند غیرعامل به معنای دفاع و محافظت غیرنظامی از کشور است.

در ادامه برنامه اعضا با حوزه‌های مختلف پدافند غیرعامل درزمینه های زلزله، سیل، فضای سایبری آشنا شدند. همچنین راه‌های پیشگیری از آتش‌سوزی و مراقبت‌های لازم در زمین‌لرزه به اعضا به‌صورت عملی آموزش داده شد و معرفی کتاب‌های "زمین‌لرزه"و"انسان و طبیعت "به‌منظور  درک بهتر مطالب ارائه‌شده در خصوص پدافند غیرعامل صورت گرفت. 

- مرکز فرهنگی هنری شماره 2 کانون اردبیل

اعضای نوجوان مرکز دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اردبیل در کارگاه علمی با پدافند غیرعامل آشنا شدند.

با توجه به اهمیت آموزش پدافند غیرعامل به کودکان و نوجوانان، کارگاه آموزش «پدافند غیرعامل» با حضور اعضای نوجوان دختر در مرکز دو کانون پرورش فکری اردبیل برگزار شد.

لیلا فرید مربی مسئول مرکز با ارائه‌ی مطالبی در مورد مفهوم پدافند غیرعامل و اهمیت آن در دوره صلح، گفت: هفته پدافند غیرعامل بهترین فرصت برای آموزش، تبیین و اطلاع‌رسانی درزمینه‌ی ارتقاء فرهنگ پدافند غیرعامل در سطح جامعه است و ما باید نسبت به این مهم نگاه علمی داشته باشیم.

فرید افزود: پدافند غیرعامل شرایطی را ایجاد می‌کند که ما بدون سلاح بتوانیم از کشور دفاع کنیم که فعالیت‌های زیست‌محیطی و سایبری از مهم‌ترین موضوعات در این مقوله هستند.

وی در ادامه کتاب "انسان و طبیعت" نوشته مجید عمیق را معرفی کرده و با نشان دادن تصاویری از کتاب، اعضا را با پدافند غیرعامل در طبیعت و نمونه‌های دیگری از اجرای پدافند غیرعامل در شرایط صلح همچون استتار، اختفاء، استحکامات، فریب و... آشنا کرد.

در این برنامه، جواد رضاییان مربی فرهنگی مرکز نیز با معرفی کتاب‌های "زمین‌لرزه" و "چگونه سونامی به وجود می‌آید" اعضا را با ایمنی‌های لازم برای مقابله با بلایای طبیعی به‌منظور تفهیم پدافند غیرعامل آشنا کرد.

وی به‌منظور آشنایی اعضا با سایر گونه‌های پدافند غیرعامل، تهاجم فرهنگی را در قالب فضای مجازی و رسانه‌های گروهی مطرح کرده و بابیان بحث ایمنی فرهنگی که مهم‌تر از ایمنی فیزیکی است، اعضا را به هوشیاری در دنیای مجازی ترغیب نمود.

گفتنی است، با توجه به شعار اولین روز هفته پدافند غیرعامل (مصون‌سازی کشور با تفکر بسیجی و روحیه جهادی) لزوم توجه همه‌جانبه مردم به حفظ روحیه بسیجی و حراست از کیان سرزمین مقدسمان ایران مورد تأکید قرار گرفت.

- مرکز فرهنگی هنری کانون خلخال

مرکز فرهنگی هنری خلخال، ویژه‌برنامه‌ای را به مناسبت هفته‌ی پدافند غیرعامل برگزار کرد.

در ابتدای این برنامه که حدود 45 نفر از اعضا حضور داشتند، مربی توضیحات لازم را در خصوص این هفته به بچه‌ها ارائه نمود. در ادامه به محوطه مرکز رفته و نحوه‌ی خاموش کردن آتش با استفاده از کپسول آتش‌نشانی را یاد گرفتند.

گفتنی است، به همین منظور، علف‌ها و گیاهان خشک‌شده‌ی محوطه مرکز جمع‌آوری و آتش زده شد، سپس بچه‌ها نحوه‌ی خاموش کردن آتش را تمرین کردند.

- مرکز فرهنگی هنری کانون دولت‌آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد اردبیل ویژه‌برنامه پدافند غیرعامل را با حضور اعضای مرکز و به‌منظور شناخت تهدیدات و ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش و مقابله با تهدیدات و آسیب‌ها برگزار کرد.

کریم اصلانزاده مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز دولت‌آباد اردبیل بابیان اینکه امروز نوع و ماهیت تهدیدهای دشمن تغییریافته و از جنبه آشکار به پنهان تبدیل‌شده است افزود: امروز باید دشمن‌شناس و تهدید شناس باشیم چراکه دشمن هرروز به فکر تغییر شیوه تهدیدهای خود و ایجاد غافلگیری است تا بتواند با آسیب زدن به زیرساخت‌های حساس و حیاتی و همچنین ایجاد خطر برای جان مردم در کنار از بین بردن اموال آن‌ها به پیروزی دست‌یافته و به اهداف خود برسد.

پخش فیلم پویانمایی قصه‌های پادی و پوریا با موضوع پدافند غیرعامل به‌منظور آشنایی بیشتر اعضا با آسیب‌ها و تلاش در جهت کاهش این آسیب‌ها، اجرای فعالیت بحث آزاد در زمینه‌ی دنیای مجازی و شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و برنامه‌ریزی برای مدیریت آن، معرفی کتاب انسان و طبیعت نوشته مجید عمیق، ازجمله ویژه‌برنامه‌های اجرایی پدافند غیرعامل کانون بود.

- مراکز فرهنگی هنری کانون کوثر

به مناسبت گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل مراکز 1 و 2 کوثر با همکاری جمعیت هلال‌احمر شهرستان کوثر مانور اطفاء حریق را با 40 نفر از اعضای کودک و نوجوان در محوطه مرکز 2 کوثر برگزار کرد.

در این برنامه رامین قنبری، کارشناس هلال‌احمر در مورد کمک‌های اولیه وامداد رسانی با اعضا به گفتگو نشست.

قنبری در رابطه با چگونگی احیاء فرد مصدوم، چگونگی استفاده از کپسول آتش‌نشانی، کمک‌های اولیه در رابطه با سوختگی، خونریزی، خفگی و... با اجرای کار عملی امدادرسانی را برای اعضا توضیح داد. 

کارشناس هلال‌احمر در ادامه به سؤالات اعضا پاسخ داده و در مورد مطالب گفته‌شده سوالاتی پرسید و در صورت دادن پاسخ کامل و صحیح، قول جایزه داد و زهرا غزنوی عضو نوجوان مرکز یک کوثر با دادن پاسخ صحیح جایزه را از آن خود کرد.

در پایان اعضا در محوطه کانون شاهد مانور اطفاء حریق شدند و اعضا علاقه‌مند در این مانور شرکت کرده و به‌صورت عملی این کار را انجام دادند.

- مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون پارس‌آباد

هفته پدافند غیرعامل با حضور دانش آموزان مدرسه شهید میرزایی در مرکز یک پارس‌آباد گرامی داشته شد. در این ویژه‌برنامه مربیان مرکز ضمن قدردانی از مشارکت مدرسه شهید میرزایی و عرض خیرمقدم به دانش آموزان و معلمان حاضر، به تبیین و توضیح اهمیت این مقوله بسیار مهم پرداختند.

در ابتدای این ویژه‌برنامه دانش آموزان به تماشای مستندی با عنوان "پدافند غیرعامل" نشستند که در واقع این فیلم به‌تمامی جوانب موضوع پدافند غیرعامل می‌پردازد و کودکان و نوجوانان را با تعاریف خطر و موقعیت‌های خطرناک آشنا می‌سازد و به او کمک می‌کند تا خود را در این شرایط از خطر برهاند. یکی از نقاط مثبت این فیلم آن است که تمامی اتفاقات و جریانات داخل فیلم از زبان نوجوانان روایت می‌شود و باعث همزادپنداری و باورپذیری بهتر مخاطب کودک و نوجوان می‌گردد. این فیلم از تولیدات امور سینمایی کانون است.

در ادامه برنامه، دانش آموزان با راهنمایی و هدایت مربی هنری با موضوع "پدافند غیرعامل" نقاشی کشیدند. سپس مربی فرهنگی چگونگی رهایی و گریز از خطر را به‌صورت عملی بادانش آموزان کارکرد.

این ویژه‌برنامه باهدف تبعیت از بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) برگزار شد که فرمودند: "پدافند غیرعامل یک اصل خواهد بود برای همیشه نه برای یک مقطع خاص، مستمر، همیشگی است."

- مرکز فرهنگی هنری کانون گرمی

زنگ پدافند غیرعامل در کانون مرکز گرمی نواخته شد. باهدف آشنایی کودکان با مفهوم پدافند غیرعامل برنامه‌ای با همکاری هلال‌احمر در مرکز کانون گرمی اجرا شد.

در این برنامه ابتدا از بلایای طبیعی (سیل، زلزله، طوفان و رعدوبرق) به‌عنوان یکی از پدیده‌های خطرآفرین طبیعی نام‌برده شد و دانش آموزان با اطلاعات عمومی از زمین‌لرزه‌ها و مقیاس‌های سنجش آنها آشنا شدند.

سپس مانور زلزله با پخش آژیر وقوع زلزله در مرکز اجرا شد تا دانش آموزان با رعایت موارد ایمنی از خطر دور شوند، در این مانور دانش آموزان در مکان‌های ایمن پناه گرفتند.

مربی هلال‌احمر جهت آشنایی دانش آموزان با وسایل کمک‌های اولیه  و چگونگی استفاده از این وسایل توضیحاتی را به شرکت‌کنندگان ارائه کرد و به‌صورت عملی طرز بستن آتل را آموزش داد.

- مرکز فرهنگی هنری شماره 2 کانون پارس‌آباد

در هفته پدافند غیرعامل، مربیان مرکز شماره 2پارس‌آباد به‌منظور شناخت تهدیدات و ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش و مقابله با تهدیدات و آسیب‌های احتمالی، اعضای طرح کانون مدرسه"17شهریور" را با موضوعات پدافند عامل و غیرعامل بیشتر آشنا کردند.                                                                                  

در این ایام، باهدف آشنایی و آگاه‌سازی کودکان و نوجوانان برنامه متنوع: ازجمله آموزش مراحل اطفای حریق و نحوه استفاده از کپسول آتش‌نشانی، روخوانی قسمت‌های مرتبط کتاب انسان و طبیعت با پدافند، پخش فیلم پدافند غیرعامل و نقد فیلم، مسابقه نقاشی با موضوع زلزله و رعایت موارد ایمنی برای اعضای طرح کانون مدرسه آموزش دادند.                             

- مرکز فرهنگی هنری شماره 4 کانون اردبیل

هفته پدافند غیرعامل با اجرای برنامه‌هایی در قالب  بحث و گفتگو با اعضا دختر نوجوان مرکز شماره 4 کانون اردبیل گرامی داشته شد.

در این برنامه، تأثیر  پدافند غیرعامل در زندگی روزمره ازجمله: مسائل تهاجم و شبیخون فرهنگی، جنگ  رسانه‌ای و سایبری، اشاعه فرهنگ مبتذل غربی، رواج بی‌بندوباری در بین اقشار مختلف جامعه به‌خصوص نوجوانان و جوانان از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی موردبحث و گفتگو قرار گرفت.

همچنین معرفی و روخوانی کتاب طبیعت و انسان، تهیه‌ی نشریه دیواری و اجرای نمایش خلاق با موضوع استتار ازجمله برنامه‌های اجرایی در این هفته بود.

- مرکز فرهنگی هنری کانون انگوت

معرفی کتاب، نوشتن متن ادبی، برگزاری کارگاه نقاشی و بحث و گفتگو با موضوع پدافند غیرعامل ازجمله برنامه‌های اجرایی کانون انگوت در این هفته بود.

- مرکز فرهنگی هنری کانون جعفرآباد

در هفته پدافند غیرعامل با حضور اعضا و راهنمایی مربیان برنامه‌های متنوعی در کانون جعفرآباداجرا شد.

در این هفته، اکبر شکرزاده فرد مربی مسئول مرکز در مورد پدافند غیرعامل و بلایای طبیعی شامل: زلزله، سیل، رعدوبرق، آتش‌سوزی و... اقداماتی که باید انجام شود برای اعضا سخن گفت.

طرز خاموش کردن آتش با استفاده از کپسول آتش‌نشانی و آموزش اقدامات پیشگیرانه در زمان وقوع زلزله، سیل و سایر بلایای طبیعی از اهم فعالیت‌های مرکز در این ایام بود.

- مرکز فرهنگی هنری شماره 5 کانون اردبیل

جهت آشنایی اعضا با پدافند غیرعامل نشستی با حضور کارشناس جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل با موضوع کمک‌های اولیه در سالن مطالعه‌ی مرکز برگزار شد.

در این نشست، نسیم پورمحمدی با موضوع آمادگی در هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه شامل: سیل، زلزله، تصادف و ... سخنرانی کرد.

در ادامه،اکرم مداح مربی مسئول مرکز با موضوع استفاده از فضای مجازی و نیز بالا بردن فرهنگ استفاده از آن، آسیب‌ها، مشکلات روحی و روانی و ناامن بودن آن با اعضا به گفتگو نشست و راهکارهایی را ارائه کرد.

همچنین، بروشورهای آموزشی جمعیت هلال‌احمر با موضوع چگونگی مقابله با حوادث غیرمترقبه در بین اعضا توزیع شد و به پرسش‌های مطروحه توسط کارشناس جمعیت هلال پاسخ داده شد.

شایان‌ذکر است، تهیه‌ی طرح دیواری و درج هشدارهای ایمنی و امنیتی در مورد پدافند غیرعامل

از اقدامات مربیان مرکز در این هفته بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =