نظام فرهنگی باید برنامه محورباشد نه مدیریت محور

افزایش تعداد کتاب‌خانه‌های سیار شهری و روستایی به 330 مرکز از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی شده کانون در برنامه پنجم توسعه کشور است که با جدیت پیگیری می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان، معاون توسعه و مدیریت منابع کانون که درآیین گشایش مرکزتخصصی تئاتروتئاترعروسکی کانون خرم‌آباد و پنج مرکز سیارشهری و روستایی کانون لرستان سخن می‌گفت ازبرنامه‌های کانون برای توسعه کتاب‌خانه‌های سیار شهری و روستایی، مراکز فراگیر، اکران عمومی فیلم در کشور و افزایش تریلی‌های نمایش سیار به پنج تریلی خبر داد.

فریدون واحدی دراین آیین که درسالن اجتماعات کانون خرم‌آباد برگزارشد، بااشاره به این مطلب که تعداد کتاب‌خانه‌های سیار طی کمتر از 4 سال نزدیک به دو برابر شده و به 170 کتاب‌خانه افزایش پیدا کرده است، گفت: در برنامه پنج ساله اول چشم انداز کانون قراراست  330  کتابخانه سیار و در پنج سال دوم بیش از 500  کتابخانه سیار روستایی راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: اگر امروز و در آینده در جای‌جای کشور یا در روستاهای استان و در بخش‌های عشایری کشور، کودکان با استعداد نیاز به خدمات فرهنگی هنری داشته باشند یا این‌که بخواهند با آثار فرهنگی حوزه کودک و نوجوان آشنایی پیدا کنند، وظیفه مسئولان فرهنگی چیست؟

فریدون واحدی افزود: اگر در امور کودکان و نوجوانان دست به دست هم ندهیم و باهم همدل و همراه نباشیم و دلسوزانه بچه‌های سرزمین را با فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی آشنا نکنیم ظلم بزرگی انجام داده‌ایم.

معاون توسعه و مدیریت منابع کانون با بیان این مطلب که وظیفه نظام فرهنگی است که شرایطی را فراهم کند تا به بچه‌های کمتربرخوردارخدمت شود، تاکید کرد: نقش ذاتی کانون پرورش فکری، فراگیری مخاطبان درکشور است و این فراگیری اول برای همه فرزندان این سرزمین و در مرحله بعدی برای روستاییان و مناطق کمتربرخوردار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای اولین بار در کشور در سند برنامه ششم مقررشد دولت ازگسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری وادبی در مناطق کمتربرخوردار، عشایر و روستاهاحمایت کند.

واحدی اضافه کرد: همچنین در سند ده ساله چشم‌انداز کانون که شامل دو برنامه پنج ساله است - که برنامه پنج سال اول از سال 96 شروع شد - بندی پیش‌بینی شده که بر اساس آن عموم کودکان و نوجوانان کشور از فعالیت‌های فرهنگی هنری کانون بهره مند شوند.

معاون توسعه و مدیریت منابع کانون با تاکید بر این موضوع که نظام فرهنگی باید برنامه‌محور باشد نه مدیریت‌محور، افزود: توسعه همه فعالیت‌ها مانند فرهنگی، اجتماعی و ... باید متوازن باشد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به این مطلب که درکانون لرستان درکمتر از سه سال یک کتاب‌خانه سیار را به 7 کتاب‌خانه ارتقا پیداکرده است، تصریح کرد: این نشان می‌دهد که می‌شود کارهای بیشتری انجام داد و ما هیچ محدودیتی برای راه‌اندازی کتاب‌خانه سیار همچنین حوزه فراگیر نداریم یعنی اگر بحث اعتباری آن حل شود، جذب نیرو برعهده ماست.

درپایان این برنامه میهمانان از مرکز تخصصی تئاتر و تئاتر عروسکی و پنج مرکزسیارشهری و روستایی کانون لرستان بازدید کردند.

مرکز تخصصی تئاتر و تئاتر عروسکی کانون لرستان در اداره کل کانون استان واقع شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =