برنامه‌های مراکز کانون استان اردبیل در هفته کتاب و کتاب‌خوانی

هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری و ادبی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل به اجرا گذاشته شد.

- برگزاری دهمین جلسه‌ی شورای فرهنگی کانون استان اردبیل با محوریت کتاب

هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی دهمین جلسه‌ی شورای فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با حضور مدیرکل، معاونان و کارشناسان برگزار شد.

هاجر جمادیه مدیرکل کانون استان بابیان اینکه امروزه کتاب برای کودکان و نوجوانان به‌صورت یک نیاز شناخته‌شده درآمده است، خاطرنشان کرد: مطالعه کتاب عنصر اصلی و ضروری در زندگی است و اگر فرهنگ کتاب و مطالعه را در جامعه‌ رونق دهیم باعث توسعه و گسترش کشور و سرفرازی ملت و جامعه خواهد شد.

جمادیه با اشاره به اجرای برنامه‌های متنوع و جذاب فرهنگی هنری با محوریت کتاب، اضافه کرد: برگزاری کارگاه قصه‌گویی با حضور اعضای کتاب‌خوان مراکز فرهنگی هنری کانون استان، برپایی نمایشگاه آثار اعضا و تقدیر از اعضای فعّال کتاب‌خوان، جشن کتاب و ایستگاه نقاشی، برگزاری نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کانون در یازدهمین نمایشگاه کتاب استان و در شهرستان‌ها از اهم برنامه‌ها هستند.

در این جلسه، با حضور مربیان مسئول مراکز شماره ۱ و ۲ کانون اردبیل، فعالیت‌های این مراکز موردبررسی قرار گرفت.

همچنین، کارشناسان و اعضای شورای فرهنگی، به تشریح شیوه‌نامه، گزارش برنامه‌ها و ارائه دیدگاه‌ها با محوریت هفته کتاب و کتاب‌خوانی پرداختند و در این خصوص بحث و تبادل‌نظر کردند.

مصوبات جلسه به شرح ذیل است:

- شیوه‌نامه ارسالی در خصوص تعیین عضویت ثابت در مراکز فرهنگی هنری کانون استان دارای وحدت رویه باشد.

- نیازمندی‌های مراکز فرهنگی هنری شماره ۱ و ۲ کانون اردبیل در حوزه عمرانی بررسی گردد.

- در خصوص تأمین کمبود کتاب‌های مراکز مربوطه پیشنهادهای لازم ارائه گردید.

- برگزاری کارگاه قصه‌گویی با حضور اعضای کتاب‌خوان مراکز کانون اردبیل

هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی، کارگاه قصه‌گویی با حضور اعضای کتاب‌خوان مراکز کانون پرورش فکری در محل نمایشگاه بین‌المللی کتاب اردبیل برگزار شد.

در ابتدای این برنامه هاجر جمادیه مدیرکل کانون استان گفت: ما باید با قصه‌گویی و قصه‌خوانی به بچه‌ها کمک کنیم تا نسبت به شناخت محیط پیرامون خود با توجه به میزان توانایی‌شان دست یابند و با تمام جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی آشنا شوند.

جمادیه افزود: قصه‌گویی یکی از راه‌های جذب کودکان و نوجوانان به کتابخانه‌هاست و با این روش آن‌ها ناخودآگاه جذب کتاب و کتاب‌خوانی می‌شوند.

در این برنامه مهدیه علیقلی زاده مربی مسئول مرکز ۱ کانون اردبیل و مجری کارگاه ضمن اشاره به خاستگاه و پیدایش قصه و قصه‌گویی به ارائه‌ی تعریفی از این فعالیت پرداخت و گفت: قصه‌گویی نخست توسط افراد عادی صورت می‌گرفت که استعداد برای کلام شاعرانه که در بازی کشف‌شده بود، داشتند و آرام‌آرام این جنبه بازی گونه و نمایشی به‌صورت آیین‌های مذهبی، حکایت‌های تاریخی، مفاهیم آموزشی و مانند آن درآمد.

علیقلی زاده با شرکت دادن اعضا در بازی خیال، دنیای خیال و واقعیت در قصه را برای آن‌ها تشریح کرد.

وی به‌ضرورت پرداختن به قصه و تأثیرات آن اشاره و عنوان کرد: کانون پرورش فکری تنها حامی و ترویج‌دهنده این فعالیت تربیتی در کشور محسوب می‌شود.

مربی مسئول مرکز ۱ کانون اردبیل در ادامه بابیان انواع قصه‌گویی و چگونگی اجرای آن تصریح کرد: یک قصه‌گو باید با راه و رسم قصه‌گویی و آداب آن آشنا باشد تا بتواند به بهترین نحوه این هنر را به مخاطبان خود ارائه دهد.

در پایان برنامه، زهرا ابراهیمی عضو نوجوان مرکز ۱ کانون اردبیل و برگزیده تقدیری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، «بهار دوستی» را برای شرکت‌کنندگان در کارگاه قصه‌گویی کرد.

- مرکز شماره یک پارس‌آباد

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی ویژه‌برنامه‌ای با عنوان مهربان‌ترین یار در مرکز یک کانون پارس‌آباد برگزار شد.

علی برادران مربی مسئول مرکز یک پارس‌آباد با تأکید بر اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی از سنین کودکی، گفت: همان‌طوری که کودک با اسباب‌بازی‌هایش بزرگ می‌شود و با آن‌ها انس می‌گیرد، والدین هم باید کاری بکنند که کتاب جزء لاینفک زندگی کودک باشد.

برادران با اشاره به سخن گهربار حضرت علی (ع): کتاب غذای روح بشر است. افزود: کتاب به‌عنوان بهترین دوست و راهنما در تمام مراحل زندگی هر فردی بهترین و درست‌ترین راه را نشان می‌دهد.

در این ویژه‌برنامه اعضا باراهنمایی و هدایت مربی هنری به کشیدن نقاشی با موضوع "کتاب‌خوانی" پرداختند و مربیان فرهنگی با اجرای فعالیت‌های متنوع کتاب محور به استقبال اعضا رفتند.

در ادامه مربی مسئول مرکز با رویکرد آشنایی مختصر با قرآن کریم با اعضا به بحث و گفتگو نشست. سپس مربی فرهنگی با گروه‌بندی اعضا جهت اجرای نمایش خلاق با موضوع "اولین کتابی که خوانده‌اید" به فضای صمیمی و دوستانه اعضا روح تازه‌ای بخشید.

جمع‌آوری برگ‌های پاییزی توسط اعضا به همراه مربیان از دیگر فعالیت‌های انجام‌گرفته در این ایام بود که اعضا پس از جمع‌آوری برگ‌ها با کمک‌مربیان مرکز با استفاده از چسب و قیچی کاردستی‌های خلاقانه‌ای درست کردند.                                                      

- مرکز شماره دو پارس‌آباد

امام‌جمعه موقت و رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان پارس‌آباد مغان میهمان ویژه روز کتاب مرکز فرهنگی هنری شماره دو کانون این شهرستان بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین امین پور محمد امام‌جمعه موقت و رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان پارس‌آباد مغان، ۲۴ آبان ماه هم‌زمان با روز کتاب و کتاب‌خوانی میهمان اعضای خوب مرکز شماره ۲ پارس‌آباد بود.

در این نشست صمیمی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی با اشاره به اهمیت کتاب، مطالعه و تأثیر آن در زندگی انسان‌ها گفت: انسان برای داشتن یک زندگی سعادتمند، نیازمند بینش و آگاهی است و آموخته‌های دوران کودکی و نوجوانی مقدمه‌ای برای زندگی فرد است.

وی افزود: کودکان راه زندگی سعادتمندانه فردا را امروز باید بیاموزند و در این مسیر، کتاب‌خوانی چون چراغی فرا راه آن‌ها است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پور محمد ضمن توصیه به مطالعه کتب غیردرسی تأکید کرد: مطالعه این کتاب‌ها باعث بالا رفتن سطح فکر و فعال شدن ذهن کودکان و نوجوانان می‌شود.

امام‌جمعه موقت پارس‌آباد در ادامه مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری را بهترین و امن‌ترین مکان برای کودکان و نوجوانان دانسته و از زحمات مربیان این کانون قدردانی کرد.

شایان‌ذکر است، برپایی نمایشگاه آثار حجمی اعضای مرکز، نقد و بررسی کتاب «کنسرو غول»، پخش کتاب فیلم‌های کانونی، روخوانی کتاب، نوشتن خلاق، تجلیل از کتاب‌خوانان کودک و نوجوان ازجمله برنامه‌های اجراشده در هفته کتاب و کتاب‌خوانی بود.                                      

- مرکز شماره یک کوثر

در هفته کتاب و کتاب‌خوانی از اعضای برتر کتاب‌خوان مرکز یک کانون کوثر تقدیر شدند.

مرکز شماره یک کانون کوثر به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی ویژه‌برنامه‌ای را با حضور بیش از ۶۰ نفر از اعضای کودک و نوجوان مرکز برگزار کرد.

اکرم راضی مربی مسئول مرکز ضمن خیرمقدم گویی به اعضا در مورد اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی برای اعضا توضیحاتی ارائه کرد.

اعضای کودک مرکز سرود «مردمان کتاب‌خوان» را اجرا کردند و عظیم رضایی مربی فرهنگی مرکز در مورد نحوه‌ی انتخاب صحیح کتاب، آشنایی با طبقه‌بندی دیویی، معرفی فرایند تولید کتاب برای اعضا مطالبی را ارائه کرده و در ادامه، کتاب ماجراهای بهلول را برای اعضا معرفی کرد.

این ویژه‌برنامه جهت تقدیر از اعضای برتر کتاب‌خوان مرکز برگزار شد. اعضایی که در طول یک سال بیشترین کتاب را به امانت برده بودند و در مسابقه کتاب‌خوانی شرکت کردند.

در این مسابقه اعضای برگزیده بایستی ۱۰ عنوان کتابی را که خوانده‌اند را نام‌برده و یک کتاب را به انتخاب مربی معرفی می‌کردند. اگر این مراحل را با موفقیت می‌گذراندند، جایزه می‌گرفتند که در پایان از ۱۳ نفر از اعضای برتر کتاب‌خوان مرکز تقدیر به عمل آمد.

همچنین در هفته کتاب، نمایشگاه کتاب با ۲۰% تخفیف در مرکز برگزار شد و اعضای کانون و دانش آموزان طرح کانون مدرسه از این نمایشگاه بازدید کردند. 

گفتنی است، در هفته کتاب برنامه‌های متنوعی نیز بادانش آموزان طرح کانون مدرسه اجرا شد.

- مرکز شماره دو کوثر

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی مرکز دو کوثر برای دانش آموزان طرح کانون مدرسه برنامه‌های متنوعی اجرا کرد.

معرفی کتاب‌های جدید کانون و بخش‌هایی از مجموعه داستان‌های پپوچی و چارخانه و خاله کشمشی برای اعضا روخوانی شد. در مسابقه کتاب‌خوانی، از دانش آموزان خواسته شد به‌صورت گروهی کتاب در جست‌وجوی خدا و کلوچه‌های خدا را به‌صورت روان‌خوانی اجرا کنند. همچنین ساخت جورچین کتاب که روی مقوا طراحی‌شده بود به‌صورت گروهی در اختیار بچه‌ها قرار داده شد تا در مدت مشخص تکمیل نمایند. درست کردن کارت‌پستال با موضوع «من یار مهربانم» و بازدید از نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کانون از برنامه‌های اجراشده در این ایام بود.

- مراکز مشگین شهر

مراکز فرهنگی هنری مشگین شهر در هفته کتاب و کتاب‌خوانی با اجرای ویژه‌برنامه‌های "ایستگاه دانایی" و "جشن کتاب" در شهرستان درخشیدند.

برنامه‌ی هفته کتاب و کتاب‌خوانی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشگین شهر، در سه بخش برنامه‌ی مشترک مراکز، برنامه شهرستانی و درون‌مرکز اجرا شد.

برنامه مشترک مراکز کانون با عنوان "ایستگاه دانایی" با حضور داریوش علومی سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل کانون استان، معاون فرماندار و هیئت همراه، بخشدار مرکزی، اعضای شورای اسلامی شهرستان، روسای اداره‌های آموزش‌وپرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور کتابخانه‌ها، محیط‌زیست و معاونان این ادارات و نیز معاون پل معلق در مرکز شماره دو برگزار شد که شرکت‌کنندگان از ۹ ایستگاه کتاب که در سالن اصلی کتابخانه تشکیل یافته بود بازدید نمودند.

در مراسم افتتاحیه برنامه‌های فرهنگی همچون؛ دکلمه خوانی فاطمه قربانی عضو مرکز شماره ۳  با مربیگری معصومه رحیم زاده و قصه‌گویی محدثه حسین زاده از مرکز سه مشگین شهر و خوانش متن ادبی عضو مرکز دو توسط مربی ادبی انجام شد.

در ادامه، داریوش علومی در خصوص ارزش و اهمیت کتاب‌خوانی سخنرانی نمود و سپس با قرائت رزومه سپیده داداش زاده مربی فرهنگی مرکز یک، از فعالیت‌های وی درزمینهٔ انتشار و ترجمه کتاب تجلیل ویژه به عمل آمد.

تجلیل از مجری برنامه‌های فرهنگی شهرستان و مربی مسئول مرکز یک مشگین شهر و اهدا هدیه توسط بخشدار از بخش‌های ویژه این برنامه بود.

همچنین، به استناد نرم‌افزار کتابداری اعضای کتاب‌خوان مراکز سه‌گانه مشگین شهر انتخاب شدند و به ترتیب بیشترین آمار امانت و مطالعه، زهرا ملک‌زاده از مرکز آلنی مهیلا اصغری از مرکز یک و سونار نصیرنژاد از مرکز دو و چهار عضو دیگر از مراکز سه‌گانه موردتقدیر قرارگرفته و هدایایی دریافت نمودند و در ادامه از اعضای فعال که  مجریان برنامه‌های فرهنگی مراسم افتتاحیه ایستگاه دانایی بودند نیز تجلیل به عمل آمد.

پس از بازدید روسای شهرستان و معاونت کانون استان از اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری و ادبی مربیان و مشاهده مستقیم نقش کانون در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، تا پایان وقت اداری فعالیت هر مربی در ایستگاه ویژه خود ادامه یافت و بیش از ۸۰ عضو کودک و نوجوان در ایستگاه‌های کتاب به‌طور گروهی تقسیم‌بندی شده و استفاده نمودند.

گفتنی است، این فعالیت‌ها شامل: قصه‌گویی، روخوانی کتاب، کتاب سازی، نمایش خلاق، معرفی کتاب، معرفی سه‌گانه شخصیت، معرفی وقایع و ایام و مشاغل، نقاشی، سفالگری، قصه‌گویی و برنامه‌های ادبی بود که توسط مربیان مراکز سه‌گانه برگزار شد.

برنامه‌ی "جشن کتاب" به‌صورت شهرستانی و با مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد  اسلامی،  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان شهرستان، اداره امور کتابخانه‌ها و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. طی توافق به‌عمل‌آمده ادارات شرکت‌کننده به‌صورت مجزا برای اعضای فعال در زمینه داستان‌نویسی هدایایی به‌رسم یادبود تهیه نمودند و اداره ارشاد نیز جوایزی به‌صورت مستقل برای نویسندگان کتاب در سال ۹۵-۹۶ تهیه کرد.

در آغاز مراسم افتتاحیه، قاسمی معاون فرماندار از حضور پررنگ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در چند ماه اخیر و در برنامه‌های شهرستانی تشکر نمود و این حضور را در رشد و تعالی فرهنگ شهرستان به دلیل اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در حوزه کودکان و نوجوان بسیار مؤثر دانست.

در این برنامه علاوه بر معاون فرماندار و بخشدار مرکزی و روسای ادارات، جمع بزرگی از نویسندگان و شعرا حضور یافتند و پس از اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی ازجمله شعر سرایی "نادر الهی" شاعر به نام مشگین شهر، از کتاب‌هایی که در سال ۹۵-۹۶ انتشاریافته بود رونمایی شد و از نویسندگان آن‌ها تجلیل به عمل آمد. کتاب‌های "ملودی تپانچه" نوشته سپیده داداش زاده مربی فرهنگی مرکز یک مشگین شهر و "رباط مسافر "نوشته عرفان ابراهیمی عضو مرکز آلنی نیز رونمایی شدند.

برپایی کارگاه آموزش کتاب سازی اعضای نوجوان کانون در کنار نمایشگاه خوشنویسی استاد سعید عطایی و نمایشگاه کتاب‌های نویسندگان مشگین شهری از دیگر برنامه‌های جنبی جشن کتاب بود. 

اعضای مراکز کانون در این برنامه در سه گروه به کتاب سازی پرداختند و توضیحاتی در خصوص سؤالات بازدیدکنندگان ازجمله ولی قاسمی معاون فرماندار و عطایی بخشدار مرکزی ارائه دادند.

در پایان و در جریان اهدای جوایز و تجلیل از نویسندگان، از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز که در طول اجرای جشن به کتاب سازی مشغول بودند تجلیل به عمل آمد و به هر عضو کتاب ساز جایزه‌ای نیز اهدا شد.

برنامه‌های مرکز آلنی نیز در هفته کتاب شامل: معرفی اعضا کتاب‌خوان به مدارس آلنی، تشکیل کارگاه‌های  معرفی کتاب در مرکز، اجرای نمایش خلاق، معرفی نویسنده و مسابقه‌ی کتاب‌خوانی و قصه‌گویی بود.

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی با حضور اعضا و دانش آموزان  طرح «کانون مدرسه» در مرکز ۲ مشگین شهر برنامه‌های متنوعی در راستای کتاب و کتاب‌خوانی انجام گرفت.

ابتدای برنامه لیلا مستعلی زاده مربی مسئول مرکز ضمن تبریک هفته کتاب و کتاب‌خوانی در خصوص کتاب‌خوانی و فعالیت‌های مرتبط با آن شامل: قصه‌گویی، شعرخوانی، بحث کتاب، معرفی کتاب و...صحبت کرده و خلاصه‌نویسی‌های اعضای مرکز را به اعضا نشان داده و در مورد نحوه خلاصه‌نویسی با اعضا به بحث و گفتگو نشست.

در ادامه عسگر جعفری مربی فرهنگی مرکز کتاب فرهنگ آسان را به اعضا معرفی نموده و به‌اتفاق اعضا لغت‌ها و معانی آن را خوانده شد و قرار شد اعضای علاقه‌مند کتاب را به امانت برده و مطالعه کنند.

سپس آیلا نجف اوغلی ونازلی زائدی اعضای فعال و کتاب‌خوان مرکز ضمن معرفی خود و کتاب‌هایی  که تابه‌حال مطالعه کرده‌اند، هرکدام یک کتاب را به روش تصویری و در قالب نمایش عروسکی برای دوستان و مربیان معرفی کردند و در پایان هدیه ویژه کتاب‌خوان برتر مرکز را از مربی مسئول مرکز دریافت کردند.

- مرکز نیر

کودکان با یک بغل کتاب به پیشواز هفته کتاب و کتاب‌خوانی در مرکز فرهنگی هنری نیر رفتند.

در اولین روز از هفته کتاب، برنامه‌های کتاب محور در مرکز نیر به اجرا درآمد. توجه ویژه به امانت کتاب، ایجاد انگیزه برای مطالعه در اعضا و ارائه سیر مطالعاتی برای کودکان از اهداف اجرای این فعالیت‌ها بود.

امانت کتاب‌های مختلف داستانی به کودکان، برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع کتابخانه من،  روخوانی و معرفی کتاب‌های «یکی بود- دعای موش کوچولو و کلوچه‌های خدا» بازی و اجرای نمایش خلاق از فعالیت‌های اجراشده در هفته کتاب و کتاب‌خوانی بود.

- مرکز نمین

برنامه‌های هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در مرکز نمین اجرا شد که اجرای فعالیت‌های متنوع و برگزاری جشن کتاب ازجمله‌ی این برنامه‌ها بود.

فضاسازی مناسب و اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی هنری و ادبی ازجمله: معرفی وقایع و ایام، معرفی کتاب‌های متنوع با موضوعات مختلف، پخش فیلم، روخوانی کتاب، بحث کتاب، قصه‌گویی، شعرخوانی، مسابقه، برگزاری کارگاه نقاشی و برگزاری کارگاه داستان‌نویسی و متن ادبی، بازی و سرگرمی، تهیه‌ی کارت کتاب و... از برنامه‌هایی بود که در طول هفته‌ی کتاب برای اعضای دوست‌داشتنی مرکز به‌ویژه اعضای طرح کانون و مدرسه اجرا شد.

زهرا فرج زاده مربی مسئول مرکز با برگزاری جلسه‌ای با حضور والدین اعضا آن‌ها را با کانون آشنا کرد و توضیحات لازم را در رابطه با فعالیت‌های کانون به‌خصوص امانت و مطالعه‌ی کتاب به آن‌ها اراده کرد و در ادامه از آن‌ها خواست تا در طرحی که به‌عنوان «کتاب و خانواده» برگزار خواهد شد، همکاری لازم را با کانون داشته باشند.

گفتنی است طرح «کتاب و خانواده» در راستای تشویق و ترغیب اعضا به امانت و مطالعه‌ی کتاب برگزار خواهد شد، به این صورت که اعضا به همراه پدر یا مادر با استفاده از کارت عضویت یک کتاب برای والدین و یک کتاب برای خودشان انتخاب و به امانت ببرند.

شایان‌ذکر است، برپایی نمایشگاه کتاب، اجرای مسابقات مختلف کتاب‌خوانی و برگزاری جلسات بحث کتاب و معرفی کتاب‌های مختلف، حضور مربیان در مدارس و اجرای فعالیت‌ها در راستای کتاب و کتاب‌خوانی وامانت کتاب، از برنامه‌های متنوع دیگری بود که در این هفته برای اعضای کودک و نوجوان مرکز برگزار شد.

- مرکز رضی

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی این مرکز به مدت دو روز، میزبان دانش آموزان دختر و پسر بود. دانش آموزان در این مرکز حضور یافته و از نمایشگاه کتاب و نمایشگاه آثار اعضا که به همین مناسبت تدارک دیده‌شده بود بازدید کردند. سپس فعالیت‌های فرهنگی ازجمله معرفی کتاب‌های مختلف، معرفی کتاب‌های مرجع و گنجینه، معرفی کتاب توسط اعضای کتاب‌خوان، قصه‌گویی، فعالیت‌های هنری ازجمله: نقاشی و سفال و فعالیت‌های ادبی انجام گرفت و در پایان به اعضای کتاب‌خوان مرکز جوایزی اهدا شد.

- مرکز دولت‌آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی جشن کتاب و اهدای کتاب برای دانش‌آموزان دبستان حرّ برگزار کرد.

کریم اصلانزاده مربی مسئول کانون دولت‌آباد با گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی گفت: هدف از برگزاری برنامه‌های هفته کتاب، ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و تقویت انگیزه مطالعه در بین کودکان و نوجوانان و بالا بردن سطح آگاهی آن‌ها در مورد شیوه‌های مطالعه هست.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم انس دانش‌آموزان به کتاب بیشتر شود، چراکه هر چه سرانه‌ی مطالعه‌ی کتاب بیشتر شود کشور در همه‌ی زمینه‌ها پیشرفت خواهد کرد.

برگزاری نمایشگاه کتاب، اجرای سرود، معرفی شخصیت اسدالله شعبانی به‌عنوان نویسنده و شاعر در عرصه‌ی کودک و نوجوان، معرفی کتاب، قصه‌گویی، نقد کتاب کنسرو غول توسط مربی و اعضای ادبی مرکز، بیان جملات کوتاه در مورد کتاب توسط دانش آموزان، تقدیر از کتاب‌خوان‌های برتر و اهدای کتاب ازجمله برنامه‌های این مراسم بود.

- مرکز خلخال

مرکز خلخال، به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، مراسم جشن کتاب را برگزار  نمود. در این برنامه که بیش از ۴۰ نفر از کودکان دختر حضور داشتند، دانش آموزان در فعالیت‌های مختلفی شرکت کردند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود.

فضاسازی: چند روز قبل از شروع برنامه، فضاسازی مناسبی صورت گرفت.

معرفی کانون: در این فعالیت، مربی به معرفی مرکز، فعالیت‌ها، امکانات و شرایط عضویت آن پرداخته و نکات لازم را به آن‌ها یادآوری کرد.

ایستگاه مطالعه: در این فعالیت هرکدام از دانش آموزان کتابی را انتخاب کرده و به مدت ۱۵ دقیقه موردمطالعه قراردادند.

قصه ـ نمایش: در این فعالیت جذاب مربی کتاب «فرشته‌ای از آسمون» را برای بچه‌ها تعریف نموده و دیالوگ‌ها را بچه‌ها به‌صورت نمایشی و با تقلید صدای مناسب اجرا کردند.

نقد و پخش فیلم: برنامه‌ی بعدی پخش کتاب فیلم(سلطان، پنیر، موش) بود که در سالن سینمای مرکز پخش شد و بعد از پایان اعضا در مورد سیر داستان، شخصیت‌پردازی و فانتزی آن باهم دیگر بحث و گفتگو کردند.

معرفی و تقدیر اعضای دختر کتاب‌خوان مرکز: به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، ۳ نفر از اعضای دختر کتاب‌خوان مرکز خلخال معرفی‌شده و با حضور معلمان خود موردتقدیر قرار گرفتند.

کاردستی: روش ساخت قایق کاغذی را به شیوه‌ی تا کردن کاغذ(مرحله‌به‌مرحله) به بچه‌ها آموزش داده شد.

مسابقه‌ی گردش حلقه: در این مسابقه بچه‌ها حلقه را دوردست‌ها یا کمرهایشان به گردش درمی‌آوردند و هرکسی مدت‌زمان بیشتری این کار را انجام می‌داد برنده‌ی بازی می‌شد.

نمایشگاه کتاب: برنامه‌ی آخر بازدید از نمایشگاه کتاب و مرکز عرضه محصولات فرهنگی کانون خلخال بود.

- مرکز جعفرآباد

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی طبق برنامه‌ریزی قبلی که به‌اتفاق همکاران مرکز صورت گرفته بود از تاریخ۲۰/۰۸/۹۶الی۲۵/۰۸/۹۶برنامه‌های متنوعی متناسب با این ایام با حضور اعضا و دانش آموزان اجرا شد که به شرح زیر است:

- مسابقه روخوانی کتاب بین اعضا و دانش آموزان برپا شد بدین ترتیب که اعضا به گروه‌های  ۳ نفرِ تقسیم شدند و در هر گروه یک نفر به‌عنوان سرگروه و بقیه به‌عنوان اعضا کتاب‌خوان متناسب با گروه سنی انتخاب شد.

- مسابقه کلمات مهم و معنی لغوی آن از کتاب‌های مرکز: در این برنامه که از فعالیت‌های اصلی مرکز است اعضای دختر و پسر تا۶۰ کتاب را انتخاب کرده و پس از مطالعه کتاب، لغت‌های انتخابی را معنی کرده و برای دوستان خود خواندند.

- مسابقه تصویرسازی برای یک داستان: این برنامه یکی دیگر از فعالیت‌های مرتبط با هفته کتاب است که ابتدا مربی برای اعضا داستان «قیچی که به دنبال کار می‌گشت» را قصه‌گویی کرده سپس اعضا با استفاده از مقوّا تصاویر آن را متناسب با موضوع کتاب تهیه و به شیوه‌ی مناسبی نقاشی کردند که در پایان جوایزی به آن‌ها اهدا شد.

- مسابقه کارت‌پستال سازی یکی دیگر از فعالیت‌هایی بود که در طول هفته با حضور دانش آموزان ابتدایی طرح کانون مدرسه برپا شد، بدین‌صورت که ابتدا مربی مسئول مرکز در مورد کتاب و کتاب‌خوانی، آثار و فواید آن برای اعضا سخنرانی کرد. سپس در مورد نحوه کارت‌پستال سازی متناسب با موضوع توضیحاتی ارائه داد. در ادامه اعضا با استفاده از مقوا، رنگ، کاغذ رنگی، کاموا، گونی، چسب و... باراهنمایی مربی به‌صورت انفرادی هرکدام متفاوت از دیگری شروع به کارت‌پستال سازی کردند و در پایان به سه اثر برتر جوایزی اهداء شد.

گفتنی است، برگزاری مسابقه کتاب سازی، کارگاه قصه‌گویی و قصه‌خوانی، نقد کتاب فیلم "آرزوی خیلی بزرگ" و برپایی جشن هفته کتاب و کتاب‌خوانی از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده توسط مربیان مرکز در این هفته بود.

- مرکز اصلاندوز

به مناسبت هفته کتاب همایش «مادران قصه‌گو» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصلاندوز با همکاری کتابخانه‌های عمومی اصلاندوز و قره قباق برگزار شد.

فضه میرموسوی مربی مسئول مرکز اصلاندوز هدف از اجرای این همایش را ترغیب مادران به مطالعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در بین اعضای خانواده عنوان کرد.

در این همایش موسی بیدار مسئول کتابخانه‌های عمومی بخش ضمن اشاره به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی، اظهار کرد: قصه‌گویی بهترین روش برای پرورش عادت‌های مفید و ایجاد عزت‌نفس و حس استقلال‌طلبی و گسترش خلاقیت است.

وی قصه را نیروی بسیار قدرتمندی در جهت شخصیت‌سازی در کودکان دانست و افزود: کودک با گوش سپردن به قصه بر توجه و دقتش به پیرامون خود می‌افزاید و درباره هر موضوع و پدیده‌ای فکر می‌کند و از این راه می‌تواند مهارت‌هایی مثل خوب دیدن و خوب شنیدن و خوب پرسیدن و به دنبال پاسخ بودن را به دست آورد.

در ادامه، قدرت مهرآوران رئیس اداره آموزش‌وپرورش به نقش تربیتی والدین در راستای هدایت فرزندان به یادگیری صحیح و آموزش درست اشاره کرد و گفت: والدین کودکان خود را به کشف هویت و معنای زندگی خردمندانه هدایت کنند و با بالا بردن سطح آگاهی خود، فرزندانشان را در مسیر تربیت صحیح قرار دهند.

در این برنامه، یک مادربزرگ و دو عضو فعال مرکز کیمیا محمد زاده و مبینا نصیری به قصه‌گویی پرداختند.

در حاشیه این همایش مادران به همراه فرزندانشان نقاشی کشیدند که در پایان  از قصه‌گویان این همایش  تجلیل به عمل آمد.

- مرکز ۱ اردبیل

هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی مرکز یک اردبیل باهدف توسعه و ترویج مطالعه کتاب و با تکیه‌بر شعار «آینده روشن، با خانواده‌ کتاب‌خوان» با حضور اعضا طرح «کانون مدرسه» مدارس پسرانه امام حسن مجتبی (ع) و مدرسه دخترانه حکمت به اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری و ادبی پرداخت.

در شروع برنامه مهدیه علیقلی زاده مربی مسئول مرکز ضمن خوشامدگویی به دانش آموزان، کتاب را به‌عنوان دروازه‌ای به‌سوی زندگی بهتر و کانون را به‌عنوان حامی علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی معرفی کرد.

در ادامه اعضا در برنامه‌های فرهنگی چون معرفی کتاب، ساخت کاردستی‌های نمادین از کتاب، نامه‌ای به کتاب، ک مثل کتاب  شرکت کردند.

- مرکز ۲ اردبیل

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، هم‌زمان با سایر مراکز کانون در سطح کشور، برنامه‌های متنوعی نیز در مرکز شماره ۲ اردبیل برگزار شد که به شرح زیر است:

- بازدید از نمایشگاه کتاب اردبیل در نمایشگاه بین‌المللی و شرکت در کارگاه قصه‌گویی

اعضای کتاب‌خوان و مربیان مرکز دو اردبیل در برنامه کارگاه قصه‌گویی که در نمایشگاه کتاب اردبیل برگزار شد، شرکت کردند. این گروه ضمن بازدید از بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب پای قصه‌گویی اعضا و مربیان قصه گوی کانون نشستند. قصه‌گویی، معرفی کتاب و شعرخوانی از دیگر برنامه‌هایی بود که در این بازدید اجرا شد.

- کتاب سازی

در این برنامه، اعضای کتاب‌خوان مرکز با جستجو در بین کتاب‌های شعر مرکز، شعرهایی را با موضوع کتاب انتخاب و گلچین کردند. شعرهای انتخابی از شاعران مختلف موردبررسی قرار گرفت و پس از صفحه‌آرایی و تنظیمات نهایی به‌صورت کتاب درآمد. این کتاب شعر به‌منظور استفاده اعضا و مربیان در برنامه‌های کتاب محور تهیه شد و در آرشیو کتاب‌های دست‌ساز مرکز قرار گرفت.

- تهیه کتاب صوتی

در این برنامه با حضور اعضا به خواندن کتاب به‌صورت گروهی پرداخته شد و قصه‌ها به‌صورت نمایش رادیویی اجرا و ضبط شد. همچنین اعضا با محوریت کتاب، اقدام به معرفی کتاب‌هایی که خوانده‌اند پرداختند. 

- اجرای برنامه با موضوع کتاب برای مدارس طرح «کانون مدرسه»

کتاب‌های مناسب کودکان و نوجوانان برای اعضای طرح کانون مدرسه از برنامه‌هایی بود که در هفته کتاب و کتاب‌خوانی برای دانش آموزان معرفی شد. تأکید بر اهمیت مطالعه در سنین کودکی و انس یافتن با کتاب، از موارد مهمی بود که برای دانش آموزان توضیح داده شد. همچنین اعضا و دانش آموزان از نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کانون بازدید کرده و محصولات فرهنگی موردنیازشان را خریداری کردند.

- پخش کتاب فیلم در کانون

به‌منظور آشنایی اعضا با کتاب و تشویق نمودن آن‌ها به مطالعه کتاب فیلم «آهوی گردن‌دراز»  که به‌صورت پویانمایی و از تولیدات کانون بود پخش شد. قبل از پخش این کتاب فیلم نیز همین کتاب به اعضا معرفی شد.

- روخوانی و معرفی کتاب

در برنامه‌ای دیگر، اعضا به ۶ گروه ۶ نفرِ تقسیم شدند و هر گروه به خواندن یک کتاب پرداختند. پس از پایان مهلت زمان مطالعه، هر گروه یک نفر را به‌عنوان نماینده انتخاب کرد. در ادامه  برنامه، هر نماینده، مسئولیت داشت تا کتابی را که در گروه خوانده‌اند به سایر دوستان و گروه‌ها معرفی کند، به‌این‌ترتیب هر یک از اعضای شرکت‌کننده یک کتاب را خوانده و با پنج کتاب دیگر نیز آشنا شدند.

- مرکز ۳ اردبیل

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی با حضور دانش آموزان مدارس دخترانه و پسرانه برگزار شد.

کتاب و کتاب‌خوانی یکی از مهم‌ترین واصلی‌ترین فعالیت در مراکز کانون پرورش فکری هست، به همین مناسبت مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ اردبیل ویژه‌برنامه‌ای برای کودکان و نوجوانان این مرکز جهت ایجاد روحیه‌ی مطالعه کتاب و شور و شوق مضاعف برای ارتباط مؤثر با کتابخانه تخصصی کودکان و نوجوانان با همکاری مربیان مرکز تهیه و تدارک دیدند.

فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی از قبیل بازدید از مرکز، معرفی کانون به‌عنوان کتابخانه تخصصی، معرفی کتاب، قصه‌گویی، معرفی ایام، روخوانی کتاب، کاردستی(کارت‌پستال سازی)، نقاشی، نقد ادبی و ... در این ایام انجام شد.

- مرکز ۴ اردبیل

در هفته کتاب و کتاب‌خوانی اجرای برنامه روخوانی کتاب به‌صورت بازی با استفاده از جعبه شانس انجام گرفت. به جهت تقویت روخوانی اعضا این برنامه به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود. فضاسازی و ساخت پانل کتاب جهت معرفی کتاب و اعضا کتاب‌خوان مرکز که به‌صورت هفتگی تعویض خواهد شد.

برگزاری کارگاه سفال با موضوع کتاب یار مهربان توسط اعضا باراهنمایی مربی کارگاه به‌صورت نقش برجسته با خطوط برجسته طراحی و ساخته شد که در فضاسازی کارگاه سفال مورداستفاده قرار گرفت.

نمایشگاه کتاب با نمایش کتاب‌های جدید برگزار شد که از طرف اعضا با استقبال مواجه شد و

اعضا فعال کتاب‌خوان مرکز با همراهی مربی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب حضور به هم رساندند.

شایان‌ذکر است، در پایان هفته کتاب، جشن کتاب با حضور۳۰ نفر از اعضا فعال و کتاب‌خوان مرکز با اجرای برنامه‌های شاد و متنوع ازجمله: شعرخوانی، معرفی کتاب، مسابقه و... برگزار شد و در پایان از اعضای برگزیده کتاب‌خوان مرکز با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد.

- مرکز ۵ اردبیل

- برگزاری مراسم " یاری که مهربان است"

با توجه به فرارسیدن هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی مراسمی با عنوان "یاری که مهربان است" در مرکز شماره‌ی ۵ اردبیل  با حضور۱۵۰ نفر از دانش آموزان مدارس احمدی مقدم و دانش‌پژوه برگزار شد.

اکرم مداح مربی مسئول مرکز پس از خیرمقدم گویی، طی سخنانی  مرکز و فعالیت‌های آن را معرفی کرده در خصوص امانت و مطالعه‌ی کتاب در کانون مواردی را یادآوری کرد. مداح از تأثیرات مطالعه در زندگی افراد و بالا رفتن سطح آگاهی و اطلاعات آن‌ها و همچنین انتخاب مسیر صحیح در زندگی اجتماعی و فردی نکاتی را برای شرکت‌کنندگان ارائه کرد.

در این مراسم برنامه‌هایی از قبیل معرفی کتاب الکترونیکی، کتاب صوتی و همچنین قرائت دکلمه با موضوع " کتاب دوست خوب من" توسط هستی ایرانزاده اجرا شد.

حضور یکی از نویسندگان استان در مرکز از دیگر برنامه‌های اجرایی در این مراسم بود. عمار احمدی نویسنده‌ی مهمان در خصوص نکات کلیدی نویسندگی و اینکه شرط اصلی یک نویسنده‌ی موفق مطالعه کتاب است، سخنانی را ارائه کرد.

اجرای مسابقه از بخش‌های پرشور این برنامه  بود که با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد که در پایان از اعضای کتاب‌خوان، نویسنده و برگزیدگان مسابقه تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =