قصه‌گویی ابزار ارزش‌مند برای تقویت هویت دینی و ملی است

رضا قمرزاده، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به این که قصه‌گویی یکی از فعالیت‌های اصلی کانون است، گفت: قصه‌گویی ابزاری ارزش‌مند در راستای تقویت هویت دینی و ملی است

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان یزد، رضا قمرزاده، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به این که قصه‌گویی یکی از فعالیت‌های اصلی کانون است، گفت: قصه‌گویی ابزاری ارزش‌مند در راستای تقویت هویت دینی و ملی است.

رضا قمرزاده در نشست خبری بیستمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که مرحله‌ی منطقه‌ای آن به میزبانی کانون استان یزد برگزار می‌شود، ‌ اظهار داشت: فرهنگ قصه‌گویی از ابزارهای ارزش‌مند و مؤثر در راستای حفظ و تقویت هویت دینی و ملی کودکان و نوجوانان است.

وی عنوان کرد: قصه‌گویی به طور قطع ابزارمهم تربیت نسل‌های بعد و بهانه‌ی خوبی برای ترویج فرهنگ مطالعه است و می‌تواند کارکردهای مؤثری در زندگی فردی و اجتماعی افراد داشته باشد.

قمرزاده با بیان این‌که در حال حاضر هزارمرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور فعال است، افزود: از بین ۴۰ فعالیت کانون، قصه‌گویی از اصلی‌ترین فعالیت‌هایی است که در سراسر کشور توسط مربیان و نوجوانان کانون انجام می‌شود.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این‌که پایه‌ی قصه‌گویی، کتاب وکتاب‌خوانی است، بیان کرد: جلوه و نمودعملی کتاب و کتاب‌خوانی در فعالیت قصه‌گویی است و باید از این ابزار، به بهترین نحو ممکن در مسیر تربیت نسل آینده، استفاده کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری جشنواره‌ی بیستم قصه‌گویی، اظهار داشت: جشنواره‌ی امسال وجوه متفاوتی دارد به نحوی که در دوره‌های قبل، فقط مربیان  وقصه‌گویان در بخش‌آزاد در جشنواره شرکت می‌کردند اما امسال حضور نوجوانان، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، این جشنواره را متمایز کرده است.

رضا قمرزاده یادآور شد: امسال از سراسر کشور «شش‌هزاروهفتصدوسی‌وهفت» قصه‌گو در مراحل مختلف شهرستانی، استانی و منطقه‌ای در بیستمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شرکت کردند که «سه‌هزاروصدوهفتادوچهار» نفرآن‌ها نوجوانان، «سه‌هزارونود» نفرآن‌ها مربیان و بقیه، مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها بوده‌اند.

وی افزود: با حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، فرهنگ فولکولور و محلی در قصه‌ها نمود پیدا کرده است.

قمرزاده خاطرنشان کرد: جشنواره‌ی امسال در مجموع بر سه محور موضوع آزاد با درون‌مایه‌های تربیتی، رضوی و ادبیات فولکولور، شاهنامه و زبان مادری بوده است.

وی همچنین از برگزاری «هفت‌صدوسی‌وشش» جشن قصه‌گویی در مراکز کانون کشور خبر داد و گفت: از مردادماه امسال تاکنون با برگزاری این جشن‌ها، «هشتادهزار» کودک و نوجوان مخاطب قصه‌ها بوده‌اند که این آمار بسیار ارزش‌مند است.

قمرزاده همچنین از اجرای طرح «کانون‌مدرسه» برای دانش آموزان خبر داد و اظهار داشت: دانش‌آموزان مدارس زیر پوشش این طرح، هفته‌ای «دو روز» درمراکزفرهنگی‌هنری کانون حضورمی‌یابند و ا برنامه‌های کانون، به ویژه قصه‌گویی بهره‌مند می‌شوند.

وی، از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد به عنوان یکی از فعال‌ترین مراکز یاد کرد و افزود: یزد در زمینه‌های قصه‌گویی، سرود، موسیقی، برنامه‌های علمی و ... از استان‌های پیشتاز کشور است.

قمرزاده خاطرنشان کرد: استان یزد در زمینه‌ی کتاب وکتاب‌خوانی و درصد کتاب‌خانه‌های کانون نیز از استان‌های برجسته‌ی کشور به شمارمی‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =