احترام به شعور مخاطب یکی از ضرورت‌های ادبیات امروز است

مهدی رجبی نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در نشست ادبی دوپنجره در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اردبیل گفت: احترام به شعور مخاطب و شناخت نوجوان واقعی و نه نوجوانی که در ذهن نویسنده می‌گذرد، یکی از ضرورت‌های ادبیات امروز است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان اردبیل؛ نشست ادبی«دو پنجره» از برنامه‌های مصوب مدیریت آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور «مهدی رجبی» نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در مرکز شماره 5 کانون اردبیل برگزار شد.

مهدی رجبی در این نشست بابیان اینکه روز بیست و پنجم آذرماه برای من به‌روزی خاطره‌انگیز تبدیل شد، اظهار کرد: حضور در جمع گرم و صمیمی نوجوانان استان اردبیل فرصت مغتنمی بود برای شنیدن نقدهای دقیق آن‌ها درباره‌ی رمان «کنسرو غول». به‌وضوح مشهود بود که با مخاطبانی باهوش، کتاب‌خوان و سختگیر مواجهم که بدون تعارف نظراتشان را بیان می‌کردند.

رجبی با اشاره به اینکه همیشه شنیدن دغدغه‌های نوجوانان برای من آموزنده بوده و هست، تأکید کرد: احترام به شعور مخاطب و شناخت نوجوان واقعی و نه نوجوانی که در ذهن نویسنده می‌گذرد، یکی از ضرورت‌های ادبیات امروز است و نویسندگان کودک و نوجوان اگر دانش ادبی خودشان را به‌روز نکنند و با دغدغه‌های نوجوان امروز آشنا نباشند به‌سرعت فراموش خواهند شد. 

نویسنده کتاب «کنسرو غول» در اکثریت بودن مخاطبان دختر در نشست‌های ادبی را مشهود و انکارناپذیر دانست و تصریح کرد: جدی گرفتن دغدغه‌ها و نیازهای دختران نوجوان؛ به نظرم باید به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی نویسندگان کودک و نوجوان قرار بگیرد.

رجبی ادامه داد: یکی از نکاتی که مخاطبان اردبیلی هم‌نوا با بقیه‌ی مخاطبان کودک و نوجوان در سراسر ایران، رویش تأکید داشتند، این بود که نویسندگان ایرانی در کتاب‌هایشان آن‌ها را دست‌کم می‌گیرند. این موضوع به‌شدت برایشان آزاردهنده بود و به‌نوعی آن را توهین به شعورشان تلقی می‌کردند.

وی اظهار امیدواری کرد: نویسندگان ایرانی صدای مخاطبانشان را بشنوند و قبل از نوشتن، ابتدا نوجوان امروز و دغدغه‌هایش را بشناسند و درک کنند.

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان افزود: کتاب «کنسرو غول» داستان پسری است که پدر خود را ازدست‌داده و می‌خواهد مانند جنایتکاران به قدرت دست یابد و درنهایت این پسر به نابغه ریاضی تبدیل می‌شود و ضروری است حتی در طرح آسیب‌ها برای اینکه نتیجه عکس نگیریم با دقت و مراقبت عمل کرد.

رجبی با تأکید به اینکه امروز در ادبیات کودک نیازمند موضوعات تازه هستیم، متذکر شد: برخی نویسندگان در باورهای گذشته محدود مانده‌اند و به‌عنوان‌مثال از خانه مادربزرگ با حوض آب می‌نویسند درحالی‌که اغلب بچه‌های امروزی چنین تجربه‌ای نداشته و با این تصویر بیگانه هستند.

این نویسنده بابیان اینکه طرح بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مرتبط با کودکان و نوجوانان در ادبیات این حوزه همچنان با محدودیت مواجه است، تصریح کرد: کودک امروزی به‌مراتب بیش از کودک گذشته مطالعه داشته و لازم است نگاه تربیتی جدیدی به وی داشت.

شایان‌ذکر است، در این دیدار که با نقد کتاب «کنسرو غول» این نویسنده همراه بود، اعضای ادبی کانون پرورش فکری استان اردبیل آثار خود را قرائت کردند و جلسه با پرسش اعضا و پاسخ‌های مهدی رجبی و همچنین جشن امضاء کتاب پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =