جای قصه‌های‌قرآنی در جشنواره‌های قصه‌گویی خالی است

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور قرآنی گفت: قصه‌های قرآنی از ناب‌ترین و آموزنده‌ترین داستان‌های زندگی است و جای آن در جشنواره‌های قصه‌گویی خالی است

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان یزد، حجت‌الاسلام سید محمدجواد بهشتی در نشست تخصصی بیستمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی حوزه‌ی چهار کشور با عنوان «مناسبات انسانی از منظر آیات و قصص قرآنی» در یزد، اظهار داشت: قصه‌های قرآنی از آموزنده‌ترین داستان‌های زندگی بشر است که لازم است در جشنواره‌های قصه‌گویی به آن پرداخته شود.

وی خطاب به مربیان حاضر در این نشست بیان کرد: من با این امید در نشست تخصصی این جشنواره حضور پیدا کردم که در دل شما، جرقه‌ای ایجاد کنم تا یک فایل برای قصه‌های قرآنی باز کنید و از مهارت خود و نعمتی که خدا به شما داده، در این مسیر استفاده کنید.

بهشتی با اشاره به این‌که، خداوند آیات کتابش را به هفت شکل بیان کرده است، افزود: امرها، نهی‌ها، تشویق‌ها، هشدارها، قصه‌ها، مثل‌ها و گفتگوها، قالب‌های بیان خداوندی است.

وی عنوان کرد: در قرآن کریم برای مناسبات انسانی، مهرو قهر، جنگ وصلح، عشق و نفرت، انتقام و گذشت، عقل و عاطفه، دوستی و دشمنی، حرص و بخشندگی، صداقت و دروغ، صفا و نیرنگ و ده‌ها مورد دیگر داستان‌هایی وجود دارد که نقل آن می‌تواند در زندگی بشر راه‌گشا باشد.

بهشتی با معرفی آیاتی که در قالب داستان به بیان مناسبات انسانی پرداخته اند، افزود: برای تبیین نگاه قرآن به رابطه‌ی صمیمانه‌ی فرزند با پدر می‌توان به آیه‌ی ۴ تا ۷ سوره‌ی یوسف و قصه‌ی خواب دیدن حضرت یوسف و طرح آن با پدر، پرداخت.

وی بیان کرد: نگاه قرآن به مهر مادری نیز مربوط به داستان تولد و کودکی حضرت موسی (ع) سوره‌ی قصص، آیه‌ی ۷ تا ۱۰، عشق خواهر به برادر و قصه‌ی حضور خواهر حضرت موسی در کاخ فرعون در سوره‌ی قصص، آیات ۱۱ تا ۱۳، درخشش یک دختر یتیم حاوی داستان تولد حصرت مریم در سوره‌ی آل‌عمران، آیات ۳۵ تا ۳۷، مهر پدری و قصه‌ی پندهای لقمان به پسرش در سوره‌ی لقمان، آیات  ۱۳ تا ۱۶، رابطه‌ی دختر و پسر و داستان ورود حضرت موسی به سرزمین مدین در سوره‌ی قصص، آیات ۲۲ تا ۲۴، ازدواج و داستان شیرین ازدواج حضرت موسی در سوره‌ی قصص، آیات ۲۵ تا ۲۸، فرزند دار شدن وقصه‌ی حضرت ابراهیم سوره‌ی زاریات، آیات ۲۴ تا۳۰ و... و. نیز به عنوان داستان‌های آموزنده قابل دسترسی است.

نخستین نشست تخصصی «مناسبات انسانی از منظر آیات و قصص قرآنی» ویژه مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دراولین روز از برگزاری بیستمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی حوزه‌ی چهارکشور، درسالن کنفرانس پژوهشکده‌ی تالار فرهنگیان یزد برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =