میوه ایمان، عمل صالح انسان است

در این جلسه، مدیر کل کانون استان تهران با بر شمردن برخی مصادیق ایمان وعمل صالح و اهمیت آنها در زندگی، بر توجه بیش از پیش به فعالیت های دینی – مذهبی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، در این نشست هم‌اندیشی که با حضور مدیرکل کانون استان، معاونان، کارشناسان و مربی مسئولان مراکز فرهنگی هنری کانون استان صبح روز سه‌شنبه 28 آذرماه برگزار شد، محمود سلیمانی با تأکید بر بکارگیری شیوه‌های خلاق در اجرای فعالیت‌های دینی و مذهبی برای مخاطبان کودک و نوجوان یادآور شد؛ یکی از وظایف مهم مربیان در کتابخانه‌های کانون توجه بیش‌ازپیش به فعالیت‌های دینی متناسب با نیاز مخاطبان است.

وی در ابتدا با توضیح این مطلب که به چه فعالیتی، فعالیت دینی و مذهبی می‌گوییم، به تفسیر مفهوم دو واژه « ایمان و عمل صالح » پرداخت و گفت؛ این دو واژه مهم و ارزشمند هفتاد مرتبه در قرآن کریم در کنار هم آورده شده و به‌عنوان دو بال برای رسیدن به سعادت و مقام قرب الهی به انسان‌ها معرفی‌شده‌اند.

سلیمانی افزود؛ ایمان، به تصدیق و پذیرفتن قلبی انسان به آنچه پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و اله و سلم از جانب خداوند آورده، گفته می‌شود، پس مؤمن کسی است که در دل به کلام پیامبرش ایمان و باور داشته باشد. وی گفت؛ عمل صالح نیز در اصطلاح عملی است که سالک از طریق انجام آن می‌تواند مراتب سیر و سلوک را طی کرده و به کمال و رستگاری برسد.

سلیمانی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) خاطرنشان کرد؛ همان‌طور که امام صادق (ع) فرموده « ایمان مؤمن جز با عمل استوار نمی‌شود و عمل جزء ایمان است»، ایمان باید تجلی بیرونی داشته باشد و به‌وسیله اعمال صالح تقویت شود. ایمان فقط یک اندیشه و اعتقاد بی‌اثر نیست، بلکه باعث حرکت و تکاپوی انسان شده و در تمام کنش و رفتارهای فرد متجلی می‌شود و درواقع عمل صالح را می‌توان میوه درخت ایمان دانست که ایمان ریشه آن است.

مدیرکل کانون استان با اشاره به کتاب «گریز از ایمان و گریز از عمل» استاد مطهری مصادیق تاریخی و اجتماعی رواج گریز از عمل صالح را معرفی کرد.

وی در ادامه برخی مصادیق عمل صالح که درآیات قرآن مجید بر آن‌ها اشاره مستقیم شده است را برشمرد. اقامه نماز، زکات، تواضع و فروتنی، ذکر دعا، ایستادگی در برابر ظلم، قضاوت عادلانه، توصیه به صبر و... برخی از این مصادیق بود.

ایشان سپس به بیان نکاتی پیرامون اجرای فعالیت دینی در مراکز پرداخت و یادآور شد؛ با توجه به اینکه تعلیم و تربیت بر مبنای تعالیم اسلامی در مراکز کانون، از طریق اجرای فعالیت‌های سه‌گانه فرهنگی ، هنری و ادبی به وقوع می‌پیوندد باید در انتخاب شیوه‌های مؤثر و غیرمستقیم در اجرا و انتخاب مضامین متناسب با نیاز مخاطبان، برای بیان یک مقوله دینی، دقت نظر بیشتری شود.

سلیمانی اجرای آداب‌ورسوم و مناسک مختلف مذهبی مانند پختن نذری و... را کار بسیار پسندیده‌ای دانست که باعث حفظ و اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی خواهد شد، اما متذکر شد برگزاری برنامه‌های این‌چنینی مقصد نیست، مسیر و وسیله‌ای است برای رسیدن کودکان و نوجوانان به هدف‌های والا که همانا پیوند و انس آینده‌سازان با دین و ارزش‌های دینی است.

از دیگر توصیه‌های مدیرکل کانون استان به مربی مسئولان حاضر در این نشست، توجه به  تقویت باورهای دینی مخاطبان کودک و نوجوان از طریق فعالیت‌ها و برنامه‌هایی بود که بر صفات و فضائل اخلاقی مانند صداقت و درستکاری، احسان و نیکی، احترام به والدین، رعایت امانت، توجه به حقوق دیگران و ... دلالت دارند و باعث تکامل کمال انسانی و رسیدن سعادت در زندگی دنیوی و اخروی می‌شوند.

مبحث دیگری که مدیر کل استان بر آن اشاره داشت بحث ارزیابی عملکرد کارکنان بود. این مقام مسئول با اشاره به این نکته که ارزیابی عملکرد محدود به پر کردن فرم های ارزشیابی نیست و هدف اصلی، ارزیابی از مسیر طی شده است افزود؛ گاهی در ادامه راه باید به پشت سر نگاهی انداخت تا دلایل موفقیت یا افت و ضعف عملکرد خود را مشاهده کرد تا بتوانیم با رفع نواقص ادامۀ مسیر دهیم.

میزان رشد عضویت و تمدیدی، رشد کتابخوانی در میان اعضا، استمرار فعالیت ها، وجود نظم و آرامش در کتابخانه، ارتباط موثر با نهادها و سازمان های شهری، میزان رضایت اعضا و والدین و سایر مراجعین از عملکرد کتابخانه و ... از مواردی بود که سلیمانی در ارزیابی عملکرد مربیان مراکز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

بنا بر این گزارش حسن صفدریان معاون امور مالی و اداری استان در بخش دیگری از این نشست، به اختصار گزارش عملکرد مالی سال 96 را ارائه کرد و خواستار توجه بیش از پیش مربی مسئولان درایجاد راهکارهایی برای کاهش هزینه های غیر ضروری با برنامه ریزی صرفه جویی شد.

در ادامه و در بخش عصرگاه این نشست، جلسات حوزه ای جداگانه ای  با حضور کارشناسان  و مربی مسئولان هر حوزه برگزار شد و مسئولان ضمن بیان تجربیات ارزشمندشان در حوزه های مختلف کاری، به بیان راهکارهایی در رابطه با برنامه های پیش رو پرداختند.

در حوزه کارشناسی صدیقه اطهری، که با حضور مربی مسئولان مراکز فراگیر و مراکز تخصصی علمی تشکیل شد، اجرای طرح کانون مدرسه مورد ارزیابی قرار گرفت و مسائل پیرامون آن بررسی شد.

توجه بیشتر به امور کتابداری و مسائل فنی کتابخانه ، اجرای همگام موضوع مهارت های زندگی و بررسی اجرای طرح محیط زیست در مراکز از مواردی بود که در این حوزه به آنها پرداخته شد.

در حوزه کارشناسی شیوا جعفری و آزاده جعفری دیگر کارشناسان کانون استان، ضمن بررسی موانع و مشکلات اجرایی برخی امور در مراکز، در خصوص برگزاری فعالیت های گسترده تر در خصوص مسائل زیست محیطی و اجرای ویژه برنامه هایی با این مضمون برای کودکان و نوجوانان گفتگو شد و ضمن بیان تجربیات برخی مربی مسئولان در ارتباط با آموزش غیر مستقیم به اعضای کودک و نوجوان در رابطه با مصرف صحیح آب و پرورش گیاه و حفظ پوشش گیاهی گفتگو شد.

همچنین در حوزه کارشناسی زهرا عبدالحی و ام لیلا شعبانی نیز بر اجرای فعالیت های دینی به شیوه های غیر مستقیم و بیان تجربیات حاضران در رابطه با اجرای فعالیتهای خلاق و موثر با این موضوع پرداخته شد.

تاکید بر امور فنی و کتابداری، توجه بر کیفیت بخشی و محتوای فعالیت ها به جای تمرکز بر کمیت ها و آمارها، بررسی و چگونگی ویژه برنامه های ارزشی همچون ایام دهه فجر و بکارگیری نگاهی خلاق و متناسب با نیاز مخاطبان در این رابطه و ... از مواردی بود که در این جلسات جداگانه به بحث گذاشته شد.

از دیگر بخش های این جلسه، تماشای تئاتر " منو نمی بره " به کارگردانی زهرا صبری در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر بود. همچنین به عنوان پاسداشت آیین یلدا، نگین صدری زاده کارشناس ادبی استان با مروری برآداب و رسوم این مراسم ایرانی، تفالی بر حافظ زد و حاضران را میهمان غزلی زیبا از دیوان لسان الغیب کرد.

جلسه حوزه ای مربی مسئولان مراکز در فواصل زمانی مشخص با هدف بررسی مسائل و مشکلات مراکز و تبادل تجربه در میان مربی مسئولان کتابخانه های کانون استان برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =