کد خبر: 278503
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
بازدید 1139
روایت آسمان در روز جهانی نجوم

روز جهانی نجوم به همت سه مرکز تخصصی علم نجوم (مرکز علوم، رصدخانه زعفرانیه و مرکز نجوم دماوند) کانون استان تهران، روزهای پنج شنبه و جمعه، ششم و هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ با استقبال پرشور کودکان و نوجوانان و علاقه‌مندان به این حوزه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، سه مرکز تخصصی نجوم کانون استان تهران در اولین هفته از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷، با برگزاری ویژه‌برنامه‌ای علمی-آموزشی به مناسبت روز و هفته جهانی نجوم میزبان کودکان و نوجوانان و علاقه‌مندان به این علم بودند.

رصدخانه زعفرانیه

این رصدخانه که در کتابخانه شماره ۱۶ کانون استان در سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را آغاز کرده‌، در منطقه زعفرانیه شهر تهران واقع‌شده و به‌عنوان نخستین مرکز آموزش علم ستاره‌شناسی آماتوری در ایران به شمار می‌رود و تاکنون جمع کثیری از کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به نجوم آماتوری را در خود پرورش داده‌ است.

این مجموعه علمی-فرهنگی، با بهره‌گیری از متخصصان این حوزه که همگی از اعضای باسابقۀ رصدخانه بوده و هم‌اکنون در مدارج بالای علمی مشغول به تحصیل هستند، توانسته در هجده دوره پیاپی، روز جهانی نجوم را به علاقه‌مندان معرفی کند.

مدرسان و اعضای کودک و نوجوان این مجموعه در روز جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه ۹۷  با برپایی غرفه‌های متنوع نجومی در محوطه پارک زعفرانیه، همچون «آشنایی با منظومه شمسی، صورت‌های فلکی، گرانش، شناسنامه منظومه شمسی، معرفی تلسکوپ‌ها، تاریخ نجوم و...» شگفتی‌های آسمان را به‌رایگان به علاقه‌مندان این علم ارائه دادند.

علاوه بر این، بازدیدکنندگان در این روز با تلسکوپ‌های پیشرفته توانستند خورشید و زبانه‌های آن را رصد کنند، اما به دلیل تراکم ابر رصد ماه میسر نشد.

بخش دیگری از این برنامه، اجرای قصه‌گویی و نقالی بود که توسط دو عضو کودک و نوجوان در محوطه پارک، در مقابل کانون اجرا شد. این اعضا با پرداختن به داستان‌های زندگی دانشمندان علم ستاره‌شناسی، تاریخ علم نجوم را به زبان قصه برای مخاطبان و علاقه‌مندان بیان کردند.

بخش دیگری از رویداد روز جهانی نجوم رصدخانه زعفرانیه کانون، در قالب نشست‌های علمی، با موضوعات« در جستجوی زمین های دیگر، زمین منحصر به فرد، دیدار ستارگان از پنجره هنر، چرا هر سنگی شهاب سنگ نیست، از گالیله تا هابل، سفرهای نجومی و عکاسی از آسمان شب و سفر به اعماق آسمان» ویژه کودکان و نوجوانان به مخاطبان ادامه یافت.

این نشست‌ها توسط دکتر پیمان نوروزی، آریا صبوری، سعید نظریه، صدریه فطورچی،  پیمان اکبرنیا، شهرزاد میرسلطانی از اعضای باسابقه و مدرسان این مجموعه که دارای تحصیلات تخصصی در رشته های مرتبط با علم نجوم هستند در۸ سانس به اجرا درآمد که با استقبال بسیار زیادی همراه شد.

اجرای ریتمیک نمایش "منظومه شمسی" آخرین بخش از این برنامه بود. این نمایش توسط اعضای کودک و زیر نظر دکتر ساناز لطفیانی عضو باسابقه و مدرس این مجموعه در محوطه پارک اجرا شد. 

در این ویژه‌برنامه که تا ساعت ۲۱ شب ادامه داشت، محمود سلیمانی مدیرکل و جمعی از معاونان و کارشناسان کانون استان حضور داشتند. همچنین صدیقه حسن‌زاده مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون و برخی کارشناسان این مجموعه از برنامه‌های تدارک دیده‌شده بازدید کردند.

امسال نیز مسئولیت اجرای این برنامه بر عهده دکتر پیمان نوروزی، مدرس و پژوهشگر علم نجوم بود، که در کنار مربیان این مرکز فریبا یزدانی، زهرا عرفانیان، فروغ جمعی و مدرسان و اعضای فعال کارگاه‌های نجوم،  برنامه ای علمی همراه با شور  و نشاط را به اجرا در آوردند.

مرکز علوم  کانون استان تهران

مرکز علوم  کانون تهران که در حوزه‌های زیست‌شناسی، هوافضا و نجوم  فعالیت می‌کند، روز جمعه ۷ اردیبهشت۹۷ مصادف با آخرین روز از هفته نجوم، با اجرای برنامه " زیست نجومی" میزبان علاقه‌مندان بسیاری از گروه‌های مختلف سنی بود.

در این ویژه‌برنامه که از ساعت ۱۶ آغاز شد، مفاهیم علمی در حوزه نجوم و زیست‌شناسی توسط مربیان و اعضای کودک و نوجوان در قالب غرفه‌هایی خلاق به علاقه‌مندان معرفی شد. این غرفه‌ها  شامل " اهله ماه ، شناخت موجودات میکروسکپی، آشنایی با منظومه شمسی، معرفی تلسکوپ‌ها و کارکردشان و ... بود که در محوطه کتابخانۀ این مرکز تا ساعت ۲۱ شب برپا بودند.

همچنین دو گروه آزاد از موسسه " آوای باران" با برپایی غرفه سرگرمی‌های علمی-آموزشی و گروه "حمایت از حیوانات" با اجرای برنامه لمس حیوانات و معرفی حیوانات در حال انقراض، میهمان این مرکز علمی- فرهنگی بودند.

در کارگاه زیست‌شناسی، کودکان و نوجوانان ضمن آشنایی با عواملی که باعث انقراض حیوانات می‌شود، لذت لمس حیوانات زنده مانند جغد، مار، سمندر، جوجه‌تیغی و ...  را تجربه کردند.

نمایش فیلم‌های انیمیشن تولیدات کانون با موضوعات علمی در سانس‌های مختلف و ایستگاه نقاشی برای خردسالان با موضوع آسمان از دیگر برنامه‌های این روز بود.

در بخش دیگری از برنامه، مخاطبان زیر چتر آسمان‌نما ، شگفتی‌های آفرینش را از طریق دستگاه پلانتانیم دیدند و ضمن توضیحات مربیان این بخش، به پرسش پیرامون چگونگی تولد ستارگان و شکل‌گیری صورت‌های فلکی و دیگر اجرام آسمانی پرداختند.

گفتنی است در این ویژه‌برنامه‌ که باهدف معرفی روز و هفته نجوم، ترویج نجوم آماتوری و همچنین لذت آموختن علم زیست‌شناسی با شیوه‌های علمی و خلاق تدارک دیده‌شده بود، بازدیدکنندگان با استفاده از تلسکوپ‌های پیشرفته به رصد خورشید پرداختند، اما به دلیل تراکم ابر، رصد ماه در شب صورت نپذیرفت.

لازم به ذکر است که محمود سلیمانی مدیرکل و جمعی از معاونان و کارشناسان کانون استان و همچنین صدیقه حسن‌زاده مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون و برخی کارشناسان این مجموعه از برنامه‌های تدارک دیده‌شده این مرکز تخصصی بازدید کردند.

اجرای این برنامه برعهده سودابه مزرعی، مهتاب خورشیدی، عطیه احمد زاده مربیان و همچنین اعضای فعال این مرکز  بود.

مرکز نجوم دماوند

مرکز تخصصی نجوم دماوند کانون استان هرساله با همکاری اداره‌ آموزش‌وپرورش شهرستان دماوند و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی شهری مراسم بزرگداشت روز نجوم را با حضور اعضا و مشتاقان شگفتی‌های آسمان،  برگزار می‌کند . این برنامه امسال روز پنج‌شنبه ششم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با استقبال بی‌نظیر کودکان و نوجوانان و دیگر علاقه‌مندان این شهرستان برگزار شد.

در این مراسم که عصر روز پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت‌ماه با حضور پرشور کودکان و نوجوانان و دیگر علاقه‌مندان برگزار شد، ابتدا فلسفه روز نجوم و کلیات این علم،  توسط مربیان این مجموعه معرفی شد .

سپس میهمانان در دسته‌بندی‌های کوچک‌تر، زیر چتر آسمان‌نما به دیدن منظومه شمسی، صورت‌های فلکی، سحابی‌ها و کهکشان‌ها پرداختند و با توضیحات احسان کریمی مسئول این مجموعه  اطلاعات مفیدی در این رابطه  به دست آوردند.

در بخش دوم این ویژه‌برنامه، حاضران با تاریک شدن هوا به گنبد رصدخانه رفته و ضمن رصد ماه و سیارات، با برنامه‌های کاربردی راهنمای رصدی و انواع تلسکوپ‌ها و طرز کار آن‌ها آشنا شدند.                                             

مسئولیت اجرای این برنامه بر عهده  دکتر احسان کریمی و معصومه آقایی مربی نجوم آماتوری و مینو امیری دیگر مدرس نجوم این مجموعه بود و اعضای فعال و ارشد این مرکز مانند همیشه در کنار مربیانشان حضور داشته و به اجرای برنامه پرداختند.  

گفتنی است مرکز نجوم دماوند از سال ۹۳ و  با برگزاری برنامه‌های متنوع به ترویج علم نجوم آماتوری پرداخته و با برپایی کلاس‌های نجوم برای دانش آموزان مدارس شهرستان دماوند و دیگر کودکان و نوجوانان، در تلاش است تا توجه عموم افراد را به این علم جلب نماید.

لازم به ذکر است، روز جهانی نجوم همه‌ساله  در سراسر جهان توسط منجمان آماتور و حرفه ای برگزار می‌شود و هرسال یکی از روزهای ۱۵  آوریل‌ تا ۱۵ می  که ماه در وضعیت تربیع است به عنوان روز جهانی نجوم انتخاب می‌شود که در ایران این روز در اوایل اردیبهشت ماه به دلیل  آن که ماه در ارتفاع مناسبی قابل رصد است و زمان بیشتری در آسمان قرار دارد برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =