«ادبیات کهن» کودکان را با مفاهیم آزادگی و صلح و دوستی آشنا می‌سازد

مرجان فولادوند نویسنده‌ی کودک و نوجوان و پژوهش‌گر فعال مطبوعاتی در سفر به استان گلستان و با حضور در برنامه دوپنجره‌ی کانون پرورش فکری بیان داشت که ادبیات کهن به کودکان و نوجوانان یاد می‌دهد که با خودشان، جهان و دیگران در صلح و دوستی باشند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، مرجان فولادوند پژوهش‌گر و نویسنده‌ی کودک و نوجوان با حضور در برنامه دوپنجره کانون پرورش فکری گلستان با موضوع نقد و بررسی کتاب رستم و اسفندیار در جمع کودکان و نوجوانان، مربیان، معلمان، شاعران و مسوولان فرهنگی شهرستان‌های کلاله، مینودشت و گنبدکاووس، به ارزش و جادوی کلمات و ضرورت توجه به آن اشاره کرد و گفت: در ادبیات ایران نه تنها در ادبیات عرفانی بلکه حتی در ادبیات حماسی ما هم‌ مانند شاهنامه آنچه مورد ستایش است راستی، نیکی، جوانمردی، آزادگی، صلح و دوستی است.

فولادوند در کارگاه آموزشی «بازنویسی و بازآفرینی؛ تولد دوباره‌ی متون کهن» درباره ضرورت مطالعه ادبیات کهن اظهار کرد: شاید مهم‌ترین دلیلی که بچه‌ها لازم است با ادبیات ایران‌زمین آشنا شوند، توجه به این نکته باشد که ادبیات کهن ما چکیده معرفت و فهم عالی‌ترین روح‌های انسانی در جهان است.

خالق «ژین ژامبر، مرغ نوروزی» در پاسخ به سوالات کودکان و نوجوانان گلستانی که چگونه چند قدم به نویسندگی نزدیک‌تر شویم اظهار نمود: یکی از مهم‌ترین راه‌های موثر برای تقویت مهارت نویسندگی، مطالعه است. وی افزود: در واقع مطالعه‌ راهی ساده و در عین حال موثر برای تقویت این مهارت است.

نویسنده‌ی کتاب رستم و اسفندیار ضمن تشریح گونه‌های مختلف بازنویسی، بازآفرینی و اقتباس تصریح نمود: بازنویسی و بازآفرینی جذاب و پرمخاطب زمانی اتفاق میافتد که نویسنده خود فهم درستی از محتوا داشته باشد و بتواند حق مطلب را به درستی به مخاطب منتقل نموده و ذهن خواننده را با محتوا همراه ‌سازد.

در بخش نقد و بررسی آثاری هم‌چون رستم و سهراب اعضای کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری استان گلستان در رابطه با شخصیت پردازی، انتخاب زاویه دید، انسجام درونی و بیرونی داستان و ... به گفت‌وگوی متقابل پرداخته و مربیان سوالاتی در راستای مطالعه و فرهنگ کتاب‌خوانی و نشر کتاب مطرح نموده و پاسخ‌های خود را از مرجان فولادوند دریافت کردند.

هم‌چنین در ابتدای این نشست عبدالرحیم سیفی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان در ارتباط با انگیزه‌های برپایی این نشست ادبی گفت: نقد و بررسی کتاب از برنامه‌های اداره‌کل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون کشور است که امروز با عنوان 'دو پنجره دو لبخند' و با حضور نویسندگان و شاعران این حوزه به اجرا درآمده است.
ایشان با اشاره به اهمیت دیدار و گفت‌وگوی کودکان و نوجوانان با پدیدآورندگان کتاب و آثار فرهنگی و هنری در توسعه فرهنگ مطالعه و شناسایی و پرورش استعدادهای این قشر اظهار کرد: اجرای برنامه دوپنجره دولبخند از جمله برنامه‌های سالانه کانون است که در گلستان این توفیق میسر شده با مشارکت نهادهایی هم‌چون آموزش و پرورش، کتابخانه‌های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی هر فصل و گاهی بیش از یک فصل شاهد حضور نویسندگان و شاعران بوده و ضمن ارتباط چهره‌به چهره‌ی کودکان و نوجوانان با آنان، پدیدآورندگان آثار نیز با نیازهای واقعی مخاطبان آشنا شوند.
این مسوول فرهنگی با بیان اینکه این برنامه به مناسبت روز قلم برگزار شده است، افزود: کانون پرورش فکری فعالیت‌های متنوعی انجام می‌دهد و نشست تخصصی دوپنجره یکی از فعالیت‌هایی است که کودکان و نوجوانان بسیار شیفته آن هستند.

مدیرکل کانون تصریح نمود: در کنار رسالت و ماموریت کانون که بحث کتاب و کتاب‌خوانی است، اعتقاد و باور قلبی ما این است که کتاب محور تمامی فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و مذهبی بوده و تلاش خواهیم کرد که ضمن علاقه‌مندسازی هرچه بیشتر بچه‌ها به مطالعه، کتاب خواندنی، فیلم دیدنی و قصه شنیدنی در اختیار آنان قرار دهیم.

پخش فیلم کوتاهی از زندگی‌نامه مرحوم استاد مهدی آذریزدی بنیان‌گذار و پدر ادبیات کودک و نوجوان، برپایی کارگاه قصه‌گویی و عصری با قصه ویژه‌ی مادران و کوکان و نوجوانان در مرکز شماره یک کانون گرگان با حضور مرجان فولادوند و نیز نقش‌آفرینی اعضا در قالب نقالی و قصه‌گویی، جشن امضای کتاب و اهدای هدایایی از سوی مدیرکل کانون پرورش فکری به نویسنده برجسته کشوری از دیگر برنامه‌های این نشست ادبی بود.
گفتنی است، مرجان فولادوند، نویسنده کودک و نوجوان، پژوهش‌گر و فعال مطبوعاتی کشور است. بازنویسی او از قصه طوطی و بازرگان به ایتالیایی، فرانسوی، چینی و نروژی منتشر شده است. «من و یک گلدان خالی«، »نقاشان چینی و رومی»، «ماه مهربان»، «رستم و سهراب»، «رستم و اسفندیار» و »ژین ژامبر، مرغ نوروزی» از دیگر آثار این نویسنده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =