گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان در مراکز کانون استان اردبیل

«روز ادبیات کودک و نوجوان» زادروز مهدی آذریزدی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری و ادبی همراه بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری اردبیل، «روز ادبیات کودک و نوجوان» زادروز استاد مهدی آذریزدی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری و ادبی گرامی داشته شد.

  • مرکز فرهنگی هنری کانون شهرستان نمین

کانون نمین هم‌زمان با گرامی داشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و همچنین سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) ویژه‌برنامه‌ای را با حضور اعضای مرکز برگزار کرد.

در این برنامه، مربیان به معرفی شخصیت حضرت امام جعفر صادق(ع)، زندگی و شهادت ایشان پرداختند و در ادامه، شخصیت استاد مهدی آذریزدی و آثار ارزنده‌ی او به‌عنوان پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران به‌ویژه سری کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» برای اعضا معرفی شد.

اجرای فعالیت‌های مختلف ازجمله: نوشتن متن ادبی، کاردستی، معرفی شخصیت، خوشنویسی، معرفی وقایع و ایام، روخوانی کتاب و... از برنامه‌های بود که در این روز برگزار شد.

  •  مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون کوثر

به مناسبت گرامیداشت زادروز مهدی آذریزدی (روز ادبیات کودک و نوجوان) در مرکز یک کانون کوثر برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری و ادبی برگزار شد.

در این برنامه‌ها، اعضای مرکز باشخصیت، آثار و زندگینامه‌ی مهدی آذریزدی آشنا شدند و کتاب ۸ جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» برای اعضا معرفی‌شده و نمونه‌ای از داستان این کتاب با اعضا روخوانی شد.

  • مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون اردبیل

به مناسبت فرارسیدن روز ادبیات کودک و نوجوان، معرفی شخصیت این نویسنده‌ی بزرگ عرصه‌ی ادبیات کودک و نوجوان کشور مرکز یک کانون اردبیل برگزار شد.

در این نشست، به معرفی شخصیت و بررسی زندگی این نویسنده‌ی بزرگ پرداخته شد و به گام‌های بزرگی که این نویسنده‌ی بزرگ در عرصه‌ی ادبیات کهن این سرزمین برداشته است، اشاره شد. در ادامه تعدادی از کتاب‌های این نویسنده‌ی بزرگ معرفی شد و از کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» روخوانی به عمل آمد. در پایان برنامه با نام بردن از نویسندگان و شاعران عرصه‌ی کودک و نوجوان، اعضا در قفسه‌ها به جستجوی آثار آن‌ها پرداختند.

  • مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون پارس‌آباد

در روز ادبیات کودکان و نوجوانان ویژه‌برنامه‌ی ادبی با عنوان " قصه‌ای از نام تو" برای گرامیداشت این روز با نام مهدی آذر یزدی در مرکز یک کانون پارس‌آباد رقم خورد.

ویژه‌برنامه‌ی «قصه‌ای از نام تو» با حضور اعضای ادبی و معرفی شخصیت مهدی آذریزدی توسط شهلا شمس مربی ادبی مرکز و هم‌چنین معرفی و خوانش کتاب معروف وی به نام " قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" آغاز شد. سپس اعضاء با هدایت مربی، چکیده قصه‌ها را برای دوستانشان تعریف کرده و در پایان برنامه بهترین جملاتشان را برای این نویسنده‌ی پرآوازه بیان کردند. این برنامه باهدف ترغیب اعضاء به روخوانی کتاب، ترویج کتاب‌خوانی و تقویت بیان اعضاء در جهت چکیده گویی انجام گرفت.

  • مرکز فرهنگی هنری شماره پنج کانون اردبیل

در مرکز  فرهنگی هنری شماره پنج کانون اردبیل به مناسبت بزرگداشت روز قلم و ادبیات کودک و نوجوان، از پیشگامان ادبیات داستانی و داستان کوتاه در ایران و جهان و تاریخچه‌ی مختصری ازآنچه در پایان قرن نوزده و آغاز قرن بیستم در ارتباط با دنیای داستان رخ‌داده است برای اعضا مطالبی ارائه شد.

از انقلاب‌هایی که در اروپا در حال شکل‌گیری بود و تأثیرات متقابل تحولات مختلف این انقلاب‌ها بر نوع داستان‌ها، موردبحث و بررسی قرار گرفت.

در ادامه‌ی برنامه بر این موضوع تأکید شد که در اواخر قرن نوزدهم گرایش مخاطبان به داستان‌های کوتاه بیشتر شد و نویسندگان هم بنا به تمایل خوانندگان خود به نوشتن داستان کوتاه روی آوردند. سپس از مهدی آذریزدی که با آثار خود نقش بسزایی در ادبیات کودک و نوجوان کشور داشته است سخن به میان آمد و خدمات شایسته‌ی وزندگی نامه او معرفی شد.

همچنین، در ارتباط با ادبیات داستانی به ذکر نام چند نویسنده که در این زمینه پیش‌گام بودند، پرداخته شد و کیوان ارحام  یکی از اعضای ارشد کارگاه به معرفی یکی از پیشگامان در داستان کوتاه در اروپا یعنی- لئو تولستوی- پرداخت و تأثیرات شگرف این نویسنده و آثارش موردبررسی قرار گرفت. در ادامه، داستان مرگ ایوان ایلیچ از نویسنده‌ی مذکور معرفی شد و صفحاتی از همین کتاب در کلاس روخوانی و از اعضا خواسته شد که برای جلسه‌ بعد این داستان را به‌طور کامل بخوانند و در کلاس برای نقد آن داستان آماده شوند.

پایان‌بخش برنامه، اشاره‌ی مختصری به تاریخچه‌ی داستان کوتاه در ایران بود که با معرفی پیشگامان این عرصه به اتمام رسید.

  • مرکز فرهنگی هنری شماره دو کانون مشگین‌شهر

به مناسبت گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان  ویژه‌برنامه‌های متنوعی در مرکز ۲ کانون مشگین‌شهر برگزار شد.

در کارگاه ادبی راضیه قربانزاده مربی ادبی مرکز ضمن معرفی شخصیت و زندگینامه‌ی مهدی آذریزدی، کتاب ۸ جلدی قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب را برای اعضا معرفی کرد و در ادامه هرکدام از اعضا به‌صورت مختصر یکی از جلدهای کتاب را برای حاضران معرفی کرده و خلاصه گویی کردند.

گفتنی است، معرفی روز ادبیات کودک و نوجوان در پانل معرفی وقایع وایم مرکز از یک هفته قبل صورت گرفته بود که اعضای ادبی به همراه مربی پانل را مشاهده نموده و مطالب آن را مطالعه کرده بودند.

  • مرکز فرهنگی هنری کانون بیله سوار

با شرکت اعضای ادبی و دعوت از داننده شاعر منطقه بیله سوار به مرکز، معرفی آثار مهدی آذریزدی  و برنامه‌های روز ادبیات کودک و نوجوان در  کانون بیله سوار برگزار شد.

خوانش آثار اعضا و اشعار شاعر منطقه بیله سوار ازجمله ویژه‌برنامه این مراسم بود.

شایان‌ذکر است، مهدی آذریزدی در ۲۷ اسفندماه سال ۱۳۰۰ در محله‌ی‌ خرمشاه یزد متولد شد و با انتشار بیش از۲۰ عنوان کتاب در زمینه ادبیات کودک و نوجوان، پرشمارترین نویسنده تاریخ در این حوزه از ادبیات شد.

وی در سال ۱۳۴۳ به سبب نگارش کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از سوی «سازمان جهانی یونسکو» به دریافت جایزه نائل آمد.

ازجمله آثار انتشاریافته از آذریزدی می‌توان به قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن، گربه‌ی ناقلا، گربه‌ی تنبل، مثنوی برای بچه‌ها، مجموعه قصه‌های ساده و تصحیح مثنوی برای بزرگ‌سالان، حکایت منظومی به نام «شعر قند و عسل» و همچنین دو کتاب آموزشی به نام خودآموز عکاسی و خودآموز شطرنج اشاره کرد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =