برگزاری برنامه رصدی "طولانی ترین ماه گرفتگی قرن ۲۱" در مرکز علوم و نجوم

مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان در شامگاه ۵ مرداد ماه جاری طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن بیست‌و یکم را رصد خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان، در شامگاه ۵ مرداد ماه جاری طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن بیست‌و یکم رخ می‌دهد که این پدیده در کل کشور قابل مشاهده است و مرکز علوم و نجوم زنجان همگام با مراکز دیگر علمی نجومی کشور به ثبت و رصد این پدیده در کنار کودکان و نوجوانان خواهد پرداخت.

 این گرفت متعلق به ساروس ۱۲۹ و سی‌ و هشتیمن گرفت از هفتاد و یک گرفت این دوره (ساروس) خواهد بود.این پدیده از کل کشور قابل مشاهده است، و طولانی‌ترین گرفت کامل ماه در قرن بیست و یکم است. علاوه بر ایران جنوب آمریکا و همچنین قاره‌های اروپا، آفریقا و سایر مناطق آسیا و استرالیا شاهد این ماه گرفتگی کامل هستند.

بر خلاف خورشید گرفتگی که با کوچک بودن سایه ماه بر روی زمین، منطقه کوچکی صرفا شاهد خورشید گرفتگی هستند، ماه گرفتگی در نیمی از کره زمین که در وضعیت شب باشد و ماه را در آسمان داشته باشند، قابل مشاهده است. به این معنی که فراوانی جامعه‌ای که بتوانند ماه گرفتگی را ببینند، بیشتر از خورشیدگرفتگی است و جامعه زیادی شاهد این پدیده هستند.

طولانی‌ترین گرفت به این معنا است که تنها یک دقیقه نسبت به ماه گرفتگی دیگر این قرن تفاوت دارد و می‌توان به طور مثال از شب یلدا یاد کرد که با شب‌های قبل و بعد خودش تفاوت چندانی ندارد و در حد یک دقیقه است.

تلسکوپ ها و ابزارهای رصدی مرکز علوم و نجوم از ساعت ۱۱ شب تا ۳۰ دقیقه بامداد فرصت استثنایی تماشای این ماه گرفتگی نادر را برای مردم عزیز زنجان فراهم خواهند نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =