کد خبر: 280354
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۸
بازدید 814
نشست انجمن ادبی آفرینش کانون تهران برگزار شد

یکصدوبیستمین نشست انجمن ادبی شعر و داستان آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران با حضور مدیرعامل کانون برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، در این نشست که در نکوداشت زنده‌یاد مهدی آذریزدی عصر روز 31 تیر 97  برپا شد، مهدی محمدیان کارشناس مسئول اداره‌کل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون و لیلا کردبچه شاعر و نویسنده معاصر به‌عنوان کارشناسان بخش داستان و شعر به نقد و بررسی آثار ادبی اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان پرداختند.

بر اساس این گزارش در این نشست، ابتدا تعدادی از نوجوانان اثر خود را می‌خواندند و در ادامه پس از نقد از سوی سایر اعضا، کارشناسان به تحلیل و بررسی آن ‌پرداخته و راهنمایی‌های لازم را به بچه‌ها ارائه می‌کردند.

بر همین اساس مهدی محمدیان کارشناس بخش داستان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از خلاقیت بچه‌ها گفت: با توجه به آثاری که خوانده شد شاهدیم که نوجوانان در مسیر آموختن تکنیک‌های داستان‌نویسی قرار دارند.

وی هم‌چنین بر ممارست و تمرین بیشتر نوجوانان در این راه  تأکید کرد و خواستار توجه بیشتر به نگاه معناگرایانه در متن‌های ادبی شد.

هم‌چنین لیلا کردبچه که به‌عنوان کارشناس بخش شعر دعوت شده بود نیز پس از شنیدن آثار و نقد و بررسی آن به نوجوانان علاقه‌مند به این حوزه توصیه کرد برای سهولت در شروع سرایش شعرهای خود از وزن‌ها و قالب‌های کوتاه شعری استفاده کنند.

وی نیز از بچه‌ها خواست از به‌کارگیری برخی واژه‌ها و ترکیب‌های کهن که امروزه کاربردی در زبان و ادبیات ندارند پرهیز کنند و از کلمه‌های امروزی که قابل فهم‌تر برای هم‌سالان‌شان است استفاده کنند.

در بخش پایانی یک‌صد و بیستمین نشست انجمن ادبی شعر و داستان آفرینش که با حضور نزدیک به صد و پنجاه نفر از اعضای ادبی مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان تهران و تعدادی از مربیان و کارشناسان برگزار شد، فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در سخنان کوتاهی ضمن قدردانی از نگاه دلسوزانه به آثار بچه‌ها از سوی کارشناسان گفت: حضور در جمع دوست‌داران ادبیات و شنیدن آثار نوجوانان علاقه‌مند بسیار برایم لذت‌بخش است.

وی افزود: همواره قدم زدن در جهان معانی و کلمات برایم لذت‌بخش بوده و زمانی که شاهدم افرادی در این جهان در حال قدم زدن هستند نیز بسیار خوشحال می‌شوم چراکه شعر گفتن را تمرین زندگی خوب می‌دانم.

او در ادامه به بیان شیوه‌های خوب نقد کردن و نقدپذیر بودن پرداخت و خطاب به نوجوانان یادآور شد: تلاش کنید در نقد آثار، اول زیبایی‌ها را ببینید و از تمرکز بر نقاط سیاه بپرهیزید.

وی با تأکید بر رعایت ادب نقد خطاب به نوجوانان اظهار داشت: همواره اختلاف سلیقه‌هاست که معنا را کامل می‌کند پس تلاش کنید چشم خود را به دیدن زیبایی‌ها عادت دهید و در آثار خود نیز خوبی‌ها را فریاد بزنید تا جهان ذهنی شما دنیایی زیبا باشد چراکه برای دیدن زشتی‌ها ذره‌بین‌های زیادی وجود دارد.

مدیرعامل کانون در ادامه با اشاره به خاطراتی از آغاز فعالیت خود و سرایش شعرهایش بر تمرین زیاد در نوشتن توصیه کرد و گفت: وزن، قافیه، سلیقه ادبی و... براثر تمرین و عادت کردن شکل می‌گیرد و شعر و داستان خوب از تمرین بسیار، سربلند می‌کند.

وی در پایان سخنان خود به نوجوانان حاضر در انجمن ادبی توصیه کرد حتی اگر روزی نویسنده یا شاعر بزرگی نشدید از این باغ خارج نشوید و در تمام زندگی لذت خواندن و مطالعه را از دست ندهید.

محمود سلیمانی مدیرکل کانون استان نیز در سخنان کوتاهی ضمن قدردانی از حضور ایشان در جمع اعضای این انجمن ادبی گفت؛ بچه‌ها برای بزرگ شدن نیازمند ارتباط با آدم‌های بزرگ هستند. شاعران و نویسندگان همان انسان‌های بزرگی هستند که بچه‌ها با خواندن آثار آن‌ها بزرگ می‌شوند و در مسیر بزرگ شدن گام برمی‌دارند.

اجرای منظومه خوانی طوطی و بقال از سوی نوجوانان مرکز10 کانون به سرپرستی مهرناز قربانعلی و پخش کلیپی از پیشینه و چگونگی شکل‌گیری انجمن ادبی شعر و داستان کانون استان تهران از دیگر برنامه‌های این نشست بود. در این کلیپ کارشناسان و اعضای قدیمی انجمن از شکل‌گیری این نشست با نام " انجمن ادبی آفرینش" و خاطرات حضورشان در بیست دورۀ گذشته سخن گفتند.

گفتنی است در پایان این برنامه  که تا ساعت 17/30 عصر روز یکشنبه 31 تیرماه 97 در سالن کنفرانس مجموعه آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون ادامه داشت، نگار جام جم عضو نوجوان تابلوی نقاشی خود را به مدیر عامل اهدا کرد.

لازم به ذکر است که مجری این نشست ادبی نگین صدری زاده کارشناس واحد ادبی کانون استان بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =