کیفیت آثار جشنواره فیلم کودک برای کودک فراتر از انتظار

کیفیت آثار ارایه شده از سوی کودکان و نوجوانان فیلم‌ساز به جشنواره‌ی فیلم کودک برای کودک (قاصدک) فراتر از انتظار هیات‌های داوری بود و به همین دلیل تعداد جایزه‌ها را افزایش دادیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، با به پایان رسیدن کار داوری آثار شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره، محمدرضا کریمی‌صارمی، رئیس هیأت داوران هشتمین جشنواره‌ی قاصدک توضیحاتی درباره‌ی این رویداد مهم فرهنگی ارائه کرده است. او ابتدا با اشاره به این‌که داوری این جشنواره در دو بخش پویانمایی و فیلم‌های زنده (مستند و داستانی) انجام شده درباره‌ی آثار بخش رقابتی می‌گوید: ویژگی بارز جشنواره‌ی قاصدک این است که بیشتر فیلم‌های شرکت‌کننده‌ی آن کانونی‌اند. در مجموع 620 اثر از 31 استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که از این ‌بین 416 اثر پویانمایی، 142 فیلم کوتاه، 13 اثر مستند و 57 فیلم مربوط به بخش جنبی جشنواره (مرور آثار) بوده است.

این جشنواره سال‌ها پیش در کانون به میزبانی تهران راه‌اندازی شد و پس از آن در چند دوره قزوین این میزبانی را برعهده گرفت رویدادی که زنده‌یاد وجیه‌الله فردمقدم انیماتور نام‌آشنا از پایه‌گذاران اولیه آن به شمار می‌رفت.

جشنواره قاصدک از همان سال‌ها با اهدافی چون کشف و پرورش استعدادها، خلاقیت‌ها و توانایی تفکر در میان مخاطبان؛ ایجاد فضایی برای پرورش کودکان و نوجوانانی خلاق، با نشاط، اندیشه‌ورز و پایبند به اخلاق؛ و ایجاد انگیزه در کودکان و نوجوانان برای گرایش به فیلم‌سازی برگزار می‌شود.

بر همین اساس رئیس هیأت داوران هشتمین جشنواره‌ی قاصدک در این گفت‌وگو با اشاره به افزایش کیفیت فیلم‌های رسیده به هشتمین دوره‌ی جشنواره قاصدک می‌گوید: ابتدا هدف ما این بود که 9 جایزه بدهیم، ولی با توجه به کیفیت فیلم‌ها در بخش‌های مختلف‌ 13 جایزه در نظر گرفتیم.

کریمی‌صارمی با بیان این‌که در بخش فیلم‌های زنده بسیاری از کودکان‌ونوجوانان با استفاده از موبایل فیلم ساخته و با کم‌ترین و ساده‌ترین امکانات هنرنمایی کرده‌اند می‌گوید: هرچند آثار ضعیف هم در جشنواره شرکت کرده‌اند، ولی نگاه اکثر فیلم‌سازان کودک‌ونوجوان خیلی خوب و بدیع است و من از بررسی این آثار نکته‌های زیادی فهمیده‌ام.

وی دربیان این نکات می‌گوید: مساله‌ی اول و اصلی، توجه به هنر فیلم‌سازی است که در بعضی از استان‌ها خیلی خوب کار کرده بودند. او برای مثال از آثاری که از استان یزد در جشنواره شرکت کرده‌اند مثال می‌آورد و می‌گوید: تمام چهارپنج فیلمی که از استان یزد در جشنواره شرکت کرده‌اند ظرفیت پخش از شبکه‌های تلویزیونی را دارد، یعنی سازندگان کودک‌ونوجوان آن‌ها تمام استانداردهای سینما را رعایت کرده بودند. او هم‌چنین با اشاره به اهمیت برگزاری کارگاه‌های فیلم‌سازی در کتاب‌خانه‌های کانون بیان می‌کند که فعالیت فیلم‌سازی باعث جذب مخاطبان کودک‌ونوجوان می‌شود و به فعالیت‌های آموزشی کانون تنوع می‌بخشد.

کریمی‌صارمی با ذکر این‌که خود زمانی مربی بوده است می‌گوید: نگاه من در درجه‌ی اول این است که یک فعالیت می‌تواند مخاطبان را به کتاب‌خانه‌های کانون بیاورد یا خیر. او از تجربه‌ی آوردن فوتبال‌دستی و جذب مخاطبان نوجوان مثال می‌آورد و می‌گوید: نوجوانان به خاطر فوتبال‌دستی به کتاب‌خانه‌ها آمدند و در کنار آن کتاب خواندند و جذب مراکز شدند.

مدیرکل سینمایی و تئاتر کانون با اشاره به این‌که فعالیت فیلم‌سازی هم‌، چنین ظرفیتی دارد، بیان می‌کند که به خصوص کارگاه ساخت انیمیشن برای اعضای دختر بسیار مهم است، چون با توجه به محدودیت‌های موجود در شهرهای مختلف آن‌ها می‌توانند در خود کتاب‌خانه‌ها مشغول فعالیت شوند و استعداد و توانایی‌شان را رشد بدهند.

او در ادامه می‌افزاید: با دیدن این آثار به مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری پیشنهاد کردم که حوزه‌ی کارشناسی ادبی کانون وارد بخش فیلم‌نامه‌نویسی در فعالیت فیلم‌سازی شود و نگارش فیلم‌نامه‌ها زیر نظر آن‌ها باشد.

صارمی هم‌چنین پیشنهاد می‌کند که مربیان تصویرگری و نقاشی هم وارد حوزه‌ی گرافیک آثار در بخش انیمیشن شوند. به عقیده‌ی رئیس هیأت داوران جشنواره قاصدک معضل بیشتر فیلم‌های این دوره این است که بچه‌ها درک درستی از موسیقی و صدا ندارند و عنوان می‌کند که به این موضوع در بیانیه‌ی هیأت داوران جشنواره هم اشاره خواهند کرد.

او معتقد است برای حل این معضل باید راه‌کارهایی با هم‌فکری مسئولان کانون اتخاذ شود و خود پیشنهاد می‌دهد مجموعه‌ای از جلوه‌های ویژه صوتی را جمع‌آوری کنند و برای کتاب‌خانه‌های کانون استان‌ها بفرستند. صارمی هم‌چنین پیشنهاد می‌کند که یک کارگاه برای کارشناسان هنری کانون در حوزه‌ی فیلم‌سازی برگزار شود تا آن‌ها نقاط ضعف و قوت آثار را بفهمند و اصولی که باید رعایت کنند را بیاموزند.

کریمی‌صارمی معتقد است در ادامه هر کدام از این کارشناسان در مراجعه به استان خود می‌توانند این مسائل را به مربی‌ها و اعضای کتاب‌خانه آموزش بدهند. او که قبلاً خود یک دوره این جشنواره را به صورت بین‌المللی برگزار کرده است معتقد است آثار کودکان‌ و نوجوانان ایرانی در هشتمین دوسالانه‌ی فیلم کودک برای کودک در سطح فیلم‌های هم‌رده خارجی است.

در ادامه داور جشنواره‌ی قاصدک به بحث جوایز می‌پردازد و در این مورد می‌گوید: ابتدا قرار بود به آثار برگزیده در بخش‌های مختلف چون خلاقیت، کارگردانی، فیلم‌نامه، صداگذاری، موسیقی، تدوین و عنوان‌بندی 26 جایزه و دیپلم افتخار اهدا کنیم که با توجه به کیفیت آثار و تصمیم هیأت داوران این جوایز به 30 عدد افزایش پیدا کرد.

او هم‌چنین یادآور می‌شود که طی توافقی فیلم‌های برگزیده جشنواره‌ی قاصدک در دومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان که از 8 تا 16 شهریور 1397 و هم‌زمان با جشنواره‌ی فیلم کودک‌ونوجوان در اصفهان برگزار می‌شود شرکت خواهند کرد. صارمی هم‌چنین پیشنهاد می‌کند که تعدادی از این فیلم‌های برگزیده به امور بین‌الملل کانون معرفی شوند و ازاین‌پس آثار برگزیده‌ی جشنواره‌ی قاصدک در فستیوال‌های بین‌المللی مربوط به فیلم‌سازی کودک‌ونوجوان هم شرکت کند.

رئیس بخش داوری در مورد انتخاب داوران هشتمین دوره از این رویداد فرهنگی می‌گوید: نکته‌ی مهم برای ما این بود که داوران علاوه بر تخصص و صلاحیت هنری از کتاب‌خانه‌های کانون رشد کرده باشند و فضای آن را بشناسند. به گفته‌ی مدیرکل سینمایی و تئاتر، لیلا میرهادی (داور بخش فیلم‌های کوتاه و مستند) خود عضو کتاب‌خانه‌ی کانون در تهران، مربی، فیلم‌ساز و مدیر امور سینمایی کانون بوده است و در تمام این مراحل در کانون رشد و تجربه‌اندوزی کرده است.

او هم‌چنین بیان می‌کند که غلام‌رضا حیدرنژاد (داور بخش فیلم‌های کوتاه و مستند) عضو کتاب‌خانه‌ی کانون در مشهد، مربی فیلم‌سازی و کارمند امور سینمایی کانون بوده است. صارمی درباره‌ی مهدی خرمیان (داور بخش پویایی) هم بیان می‌کند که او انیماتور است، سال‌ها در کانون کارگاه‌های انیمیشن برگزار کرده و در تمام 31 استان کشور کارگاه داشته است. او هم‌چنین می‌گوید که هدی اثنی‌عشری (داور بخش پویانمایی) همکار امور سینمایی کانون، کارگردان انیمیشن و مدرس دانشگاه است. صارمی این تجربه و شناخت را شرط لازمی برای داوری آثار جشنواره‌ی قاصدک می‌داند.

مدیرکل سینمایی و تئاتر کانون در ادامه با اشاره به ایده‌ی محمدرضا زمردیان، معاون فرهنگی کانون و رئیس هشتمین دوسالانه‌ی فیلم کودک برای کودک، مبنی بر راه‌اندازی انجمن فیلم‌سازان نوجوان کانون عنوان می‌کند که این انجمن می‌تواند در مسیر آینده‌ی فعالیت فیلم‌سازی کانون بسیار اثرگذار باشد. کریمی‌صارمی هم‌چنین می‌افزاید که به هر شکلی که نیاز باشد به شکل‌گیری این انجمن‌ها کمک خواهد کرد.

او با بیان این‌که بسیاری از فیلم‌سازان، بازیگران و هنرمندان شاخص عرصه‌ی فیلم و سینما در کشور از کتاب‌خانه‌های کانون رشد کرده‌اند معتقد است کانون باید این جریان‌سازی را ادامه بدهد و در این رابطه می‌گوید: وظیفه‌ی کانون شناسایی و پرورش استعدادها است و از این طریق کمک بزرگی به کودک‌ونوجوان و خانواده‌ی آن‌ها می‌کند. صارمی در ادامه به اهمیت آموزش مربیان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: تاکنون 20 سال است که جشنواره‌ی پویانمایی برگزار می‌شود و هر سال 31 مربی از تمام استان‌ها آموزش دیده‌اند و همه‌ی آن‌ها فیلم‌ساز شده‌اند.

کریمی‌صارمی با بیان این‌که این مربیان علاوه بر پویانمایی در حوزه‌هایی چون فیلم‌نامه و درک درست تصویر هم آموزش دیده‌اند، می‌گوید: وقتی‌که می‌بینیم امسال 400 فیلم انیمیشن در جشنواره‌ی قاصدک شرکت کرده است، دلیلش تاثیر جشنواره‌ی پویانمایی و آموزش‌های مربیان است.

او شرکت آثار برگزیده‌ی جشنواره‌ی قاصدک در المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان در اصفهان را اتفاقی مبارک می‌داند و می‌افزاید که عده‌ای از صاحب‌نظران معتقدند کانون می‌تواند در برگزاری این المپیاد همکاری بیشتری داشته باشد، چراکه تنها در این دوره 620 فیلم در جشنواره‌ی قاصدک شرکت کرده‌اند و چنین ظرفیتی در جای دیگری وجود ندارد. او معتقد است کانون با 1هزار کتاب‌خانه‌ی کودک‌ونوجوان که فیلم‌سازی را به عنوان یکی از فعالیت‌های 42 گانه‌ش انجام می‌دهد، ظرفیت ویژه‌ای در این حوزه دارد.

در پایان کریمی‌صارمی از مسئولان می‌خواهد اجازه ندهند بین دوره‌های برگزاری این جشنواره فاصله بیفتد. او بیان می‌کند

که جشنواره فیلم کودک برای کودک باید در تاریخی مشخص و به صورت منظم برگزار شود و در مرحله‌ی بعد باید بودجه‌ی مناسبی هم در اختیار آن بگذارند تا به بهترین نتیجه‌ی خود برسد. رئیس هیأت داوران جشنواره‌ی قاصدک ابراز امیدواری می‌کند که با تشکیل دبیرخانه‌ی ثابت برای این رویداد مهم فرهنگی این نیازها تأمین شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =