کد خبر: 282582
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
چهارمین انجمن ادبی مهتاب کانون نیشابور برگزار شد

داستان کوتاه موضوع گفت‌وگوی اعضای کانون نیشابور در چهارمین نشست انجمن ادبی مهتاب بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، هم‌زمان با گرامی‌داشت هفته ملی کودک، چهارمین جلسه انجمن ادبی مهتاب نیشابور در روز پنج‌شنبه ۱۹ مهرماه ۱۳۹۷ برگزار شد.

زهره اکبرآبادی مسئول انجمن ادبی مهتاب نیشابور در این باره گفت: در این جلسه که در مرکز شماره سه نیشابور و با حضور سی عضو نوجوان دختر از مراکز سه‌گانه کانون این شهر برگزار شد، ابتدا هشت نفر از اعضاء نوشته‌های پاییزی خود را خواندند و به نقد و نظر دوستان و مربیان خود درباره آثار قرائت شده گوش سپردند.

اکبرآبادی با اشاره به برگزاری مرتب جلسات انجمن در نیشابور اظهار داشت: با وجود نبود مربی ادبی برای مراکز کانون شهرستان در هفت‌سال اخیر، برگزاری مستمر کارگاه‌های ادبی توسط مربیان رابط در مراکز و در کنار آن حضور دائم و پررنگ اعضاء در نشست‌های انجمن ادبی مهتاب، سبب شده رشد بسیار چشمگیری در آثار ارائه شده توسط اعضاء را شاهد باشیم.

اکبرآبادی افزود : در این نشست با توجه به علاقمندی اکثر اعضاء به داستان‌نویسی، درباره داستان کوتاه گفت‌وگو شد و به بیان تاریخچه مختصری از این نوع ادبی و ویژگی‌های آن نظیر خوانش آن در یک نشست بین سی دقیقه تا دو ساعت اشاره شد و یادآور شدیم که داستان کوتاه در حقیقت برشی از زندگی شخصیت اصلی آن است و بنا نیست درباره پیشینه و تاریخچه زندگی او در گذشته و آنچه که قرار است در آینده برایش اتفاق بیفتد صحبت شود و در حقیقت داستان کوتاه مانند پنجره‌ای است که نویسنده مقابل چشم مخاطب خود رو به زندگی شخصیت اصلی باز می کند و به مخاطب اجازه می‌دهد تنها از همین منظر به زندگی وی نگاه کند و صد البته مخاطب آزاد است که برای خود تاویل و تفسیری از زندگی او داشته باشد.

مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون نیشابور در تعریف داستان کوتاه گفت: بر خلاف رمان و داستان بلند ما در داستان کوتاه، با تعداد محدودی شخصیت و گاهی حتی تنها با یک شخص و بخش کوچکی از زندگی او مواجه می‌شویم. و در این داستان‌ها، حادثه اصلی به گونه‌ای انتخاب می‌شود که هر چه بیشتر شخصیت قهرمان را روشن کند و حوادث فرعی باید همگی در جهت کمک به این مسئله باشند. البته این یک قاعده کلی نیست و داستان‌های کوتاه خوبی هم هستند که از این قوانین پیروی نکرده‌اند.

در پایان این نشست مقرر شد تا در چندین جلسه درباره این گونه ادبی توضیحات بیشتر و کاربردی‌تری ارائه شود و اعضا به خلق داستان‌های کوتاه بپردازند.

گفتنی است در این ویژه برنامه فاطمه امین‌فر و فاطمه بیدق‌دار مربیان فرهنگی رابط ادبی مراکز نیشابور نیز حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =