برترین های ۲۱مین مسابقه قصه گویی کانون تهران تجلیل شدند

مرحله استانی بیست و یکمین مسابقه قصه‌گویی کانون استان تهران، با اعلام نفرات برگزیده در چهار بخش «زنان و مردان، نوجوانان، فراگیر و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها » به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران، عصر روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه ۱۳۹۷ هیئت‌داوران بیست و یکمین مسابقه قصه‌گویی کانون استان در مرحله استانی، پس از اجرای قصه‌گویی توسط ۵۷ قصه‌گو در چهار بخش «زنان و مردان، نوجوانان، فراگیر و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها » برگزیدگان مرحله استانی را معرفی کردند.

بنابراین گزارش، در آغاز این مراسم محمود سلیمانی ضمن تقدیر از تلاش قصه‌گویان در این جشنواره و آرزوی موفقیت برای برگزیدگان در مراحل بعدی مسابقه قصه‌گویی، دقایقی به سخنرانی پرداخت.

مدیرکل کانون استان با قرائت حدیثی از امام صادق علیه‌السلام سخن خود را آغاز کرد و گفت؛ امام صادق (ع) می‌فرمایند «اَلْعَامِلُ عَلَی غَیْرِ بَصِیرَةٍ کَالسَّائِرِ عَلَی غَیْرِ طرِیقِ لاَ تزِیدُهُ سُرْعَةُ اَلسَّیْرِ إِلاَّ بُعْداً» بدین معنا که کسی که بدون بصیرت عمل می‌کند، همچون سیر کننده ای است که در بیراهه می‌رود و هر چه سرعت آن بیشتر شود به جای آنکه نزدیکتر شود از مقصد دورتر می‌شود.

وی افزود؛ وقتی بیماری بر ما قالب می‌شود نیاز به نسخه پزشک داریم اما زمانی بهبود می‌یابیم که به تجویز پزشک عمل کرده و مواردی که به ما تأکید شده را رعایت کنیم، روح ما نیز برای رسیدن به کمال و بزرگی نیازمند عمل به دستورات و نسخه‌هایی است که برای سلامتش تجویزشده است.

سلیمانی راه رستگاری انسان‌ها را در عمل  به احکام و دستورات الهی عنوان کرد و یادآور شد؛ خداوند تبارک‌وتعالی برای رسیدن انسان‌ها به راه راست دستوراتی را همچون یک پزشک به دست ما داده و تنها کافی است با عمل به نسخه خداوند که چیزی غیر از انجام اعمال نیک و دوری از گناهان نیست به رستگاری دنیوی و اخروی نزدیک شده و در مسیر سیر الی الله قرار بگیریم.

این مقام مسئول در پایان سخنانش یادآور شد؛ همه ما برای رسیدن به خواسته‌هایمان باید قیمت آن را پرداخت کنیم، قیمت هدف‌هایی که برای زندگی خود در نظر می‌گیریم عمر و جوانی و سرمایه و ... است پس باید به دنبال هدف‌های ارزشمند و مسیرهای درست در زندگی بوده تا در مقابل پرداخت قیمت، به چیزهای باارزش دست پیداکرده و متضرر نشویم.

در ادامه این مراسم مهتاب شهیدی به نمایندگی از هیئت‌داوران بیانیه بیست و یکمین دور از مسابقات قصه‌گویی را برای حاضران قرائت کرد و پاییزه طاهری مجری این مراسم، در ادامه پس از پخش کلیپی از روند برگزاری جشنواره بیست و یکم قصه گویی، اسامی برگزیدگان را اعلام داشت.

بر این اساس از مجموع ۵۷  قصه‌گوی راه یافته به مرحله استانی که طی سه روز در این رویداد قصه‌های خود را روایت کردند، چهار قصه‌گو در بخش زنان و مردان برگزیده و دو قصه‌گو در این بخش شایسته تقدیر شدند.

همچنین دو قصه‌گو در بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، سه قصه‌گو در بخش نوجوانان و یک قصه‌گوی در بخش فراگیر به‌عنوان برگزیده شناخته‌شده و به مرحله منطقه‌ای که ۳ و ۴ آذرماه سال جاری در مازندران برگزار می‌شود راه یافتند.

بیانیه هیئت‌داوران بیست و یکمین مسابقه بین‌المللی قصه‌گویی مرحله استانی

کانون استان تهران

     سلام به همه قصه‌گوهای دنیا. سلام به همه آن‌هایی که در این جشنواره قصه گفتند و نگفتند. سلام به همه قصه‌گوهایی که بودند و نبودند. سلام به همه آن‌هایی که قصه‌هایشان را از توی دل کتاب‌ها و مجله‌ها و از دل مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها بیرون کشیدند و تعریف کردند تا ما لذت ببریم.

جای یک نفر در این جشنواره خیلی خالی بود. می‌دانید چه کسی ؟ شهرزاد قصه گوی هزار و یک‌شب راه جشنواره را گم‌کرده بود به بیراهه رفته بود، درراه کانون بود، نرسیده بود، نرسید.

     اصلاً نیا، ما اینجا این‌همه قصه‌گو داریم. این‌همه قصه‌گو با قصه و بی قصه. همه آن‌ها می‌توانند این قصه‌ها را ادامه بدهند، همه می‌توانند جای تو را پر کنند، جای تو را بگیرند به‌شرط آنکه:

- هیچ قصه‌ای را خود به خودی بازنویسی و بازآفرینی نکنید. ما که متخصص قصه نیستیم. باباجان می‌زنیم حوادث، ماجراها، اتفاقات و شخصیت‌های داستان را خراب می‌کنیم،.منطق داستان، علت و معلولی از بین می‌رود. این با آماده‌سازی قصه برای نقل فرق دارد.

- به دنبال قصه‌های تازه، نو و جدید بگردیم و قصه‌های قدیمی و تکراری را با نگاه نو بگوییم. با نگاه تازه.

- قصه‌های کهن و قدیمی شاهنامه‌ای و موزون را به‌صورت نثر ساده و روان تعریف کنیم تا همه بفهمند.زبان قابل‌فهم و ساده با ابیاتی در تکمیل قصه.

- به شروع و پایان قصه‌ها اهمیت بدهیم، به گروه سنی قصه‌ها، به روایت قصه‌ها، به ...

- قصه را باید مال خود کنیم. قصه‌ای را که می‌گویید دوست داشته باشید، قصه خودتان را بگویید. قصه‌ای که شبیه خودتان و مال خودتان باشد.

- نمایش ندهید، تئاتر بازی نکنید، فقط قصه بگویید. لحن و روایت اصل است وبیان.

- ما در همه حال قصه‌گو هستیم، در هر حالی. باید اوج قصه، کشمکش، گره‌ها و ... را بلد باشیم.

- بی‌خود و بی‌جهت راه نرویم، قدم نزنیم، دست‌وپاها را تکان ندهیم و همه‌چیز را حساب‌شده باید انجام بدهیم.تا هرکدام از ما شویم یک شهرزاد. ما قصه‌گوها همه شهرزادیم. همه.

هیئت‌داوران بیست و یکمین مسابقه بین‌المللی قصه‌گویی مرحله استانی کانون استان تهران: ملک چیذری، کیخسرو رنگرز، عباس قدیر محسنی، مهتاب شهیدی

گفتنی است با اعلام فراخوان این مسابقه، ۸۹۰ قصه‌گو آثارشان را در سامانه ثبت‌نام جشنواره بیست و یکم برگزاری کرده که از این میان ۱۵۷ اثر در بخش قصه‌گویی تخصصی، ۴۹ اثر در بخش نوجوان و ۵ اثر در بخش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها توسط دبیرخانه استانی مورد بازبینی قرارگرفته و درنهایت ۵۷ قصه‌گو به دور استانی راه یافتند.

همچنین ۵۵۷ اثر نیز در بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای شرکت کرده که به همراه آثار برخی از مربیان کانون استان که متقاضی شرکت در بخش بین‌الملل جشنواره  بودند، مستقیماً توسط دبیرخانه کشوری داوری و نتایج آن اعلام خواهد شد.

 برای دیدن اسامی برگزیدگان اینجا را کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =