نقد کتاب علمی لاک‌پشتان دریایی ایران

مرکز تخصصی علوم بندرعباس با برگزاری نقد کتاب علمی لاکپشتان دریایی ایران نوشته فاطمه رضوانی پژوهشگرومولف هرمزگانی میزبان مهمان ناخوانده دریا شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون هرمزگان ، مرکز تخصصی علوم بندرعباس با برگزاری نقد کتاب علمی لاکپشتان دریایی ایران نوشته  فاطمه رضوانی پژوهشگرومولف هرمزگانی میزبان مهمان ناخوانده دریا شد.

راحله خادمی مربی مسوول مرکز تخصصی علوم بندرعباس گفت: کتاب علمی مهمان ناخوانده دریا نوشته فاطمه رضوانی به تایید کارشناسان اداره کل محیط زیست هرمزگان رسیده است و منبعی معتبر برای شناخت کامل  لاک‌پشت‌های دریایی ایران محسوب می‌شود.

وی هدف از نقد این کتاب را آشنایی نوجوانان با کتاب لاکپشتان دریایی ایران، شیوه های نقد کتاب و بخصوص نقد کتاب های علمی برگزار شد.

در این جلسه ابتدامستند لاک پشتان پوزه عقابی اثر برگزیده  کورش سلیمانی مقدم عضو مرکز فرهنگی هنری قشم و که در جشنواره سپیدار مقام برگزیده را کسب کرده بود به نمایش درآمد.

سپس کارشناس محیط زیست ، تعریفی از محیط زیست ارائه داد و در مورد گونه‌های زیست محیطی در حال انقراض استان هرمزگان که لاکپشت‌های پوزه عقابی نیز از این گونه می‌باشند توضیحاتی ارائه کرد.

وی افزود: برخی از دلایل انقراض لاکپشت‌ها صید غیرمسوولانه ، از بین بردن غذای لاکپشت‌ها و نابود کردن زیست‌گاه‌های آن‌ها می‌باشد.

در ادامه اعضای فعال مرکز تخصصی علوم بندرعباس به بیان دیدگاه‌های خود در ارتباط با این کتاب پرداختند و با بیان مواردی از جمله عنوان اصلی کتاب، صفحه آرایی ، علمی نبودن جلد کتاب بود.

همچنین عاطفه علی‌زاده یکی از مربیان  مرکز تخصصی علوم با بیان دیدگاه‌های نقد علمی از این کتاب بیان کردند: در این کتاب از لاکپشت‌ها به عنوان یک دوزیست نام برده شده است در صورتی که لاکپشت خزنده می‌باشد. همچنین وی گفت در مورد فیزیولوژی لاکپشت گفت: در این کتاب هیچ اشاره‌ای به نحوه تنفس لاکپشت‌ها نشده است .

در ادامه عارفه علیزاده مربی دیگر بخش علوم نیز به نقد بخش دیگری از کتاب پرداخت و بیان کرد نام لاتین لاکپشت زیتونی و سرخ و پوزه عقابی اشکال نوشتاری دارد. همچنین وی گفت: رفرنس در منابع ذکر شده است که درست نیست وباید درقسمت منابع نوشته می‌شد .

کتاب مهمان ناخوانداه دریا  لاکپشتان دریایی ایران  با حضور نویسنده کتاب ، کارشناس محیط زیست ، اعضا فعال کتابخوان و مربیان مرکز تخصصی علوم و  مشارکت 50 دانش آموز دختر پایه هفتم دبیرستان ابوذر در  مرکز تخصصی علوم برگزارشد.

شایان ذکر است این ویزه برنامه ، دومین برنامه نقد کتابهای علمی است  که از زمان افتتاح مرکز تخصصی علوم در هفته کتاب و کتابخوانی   و با هدف اصلی ترویج فرهنگ مطالعه در این مرکز برگزار شده است.

اولین نقد کتاب علمی این مرکز با حضور مجید عمیق نویسنده کتاب‌های علمی با عنوان« قدرت ذهن » در آذر 96 در مجتمع فرهنگی هنری آفرینش بندرعباس برگزارشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =