قصه‌های پدربزرگ و مادربزرگ‌ها را عاشقانه دوست دارم

هنر قصه‌گویی این است که صحنه و مخاطب به راحتی در اختیار قصه‌گو قرار می‌گیرد. قصه‌گو باید برای مخاطب قصه بگوید و به یاد داشته باشد که ارتباطش با مخاطب قطع نشود. قصه در کوچه پس کوچه های شهر من، زبان زندگی مردمی است که سال هاست دوست دارند جور دیگری با هم سلام و علیک داشته باشند.

سمیه پسندی مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان گفت: من از کودکی به قصه‌گویی علاقمند بوده ام چون در محل زندگی ام سبک بیان مطالب به صورت قصه است و دوست داشتم این فرهنگ را زنده نگاه دارم.

وی که با قصه "آهنگ دوستی" در جشنواره قصه‌گویی منطقه 3 در اهواز حضور پیدا کرده است علاقمند به قصه‌گویی در تمام زمینه‌ها است و سعی بر آن دارد که همه شیوه های قصه‌گویی را تجربه کند.

عصر جدید و فناوری‌های نوین، چه تاثیری در فرآیند قصه‌گویی گذاشته است؟

فن‌آوری‌های نوین در عصر حاضر مانند موجی است که بایستی بر آن سوار شد یا از آن عقب ماند من سوار شدن بر روی موج را ترجیح می‌دهم. مربی بایستی مطابق با رشد فکری کودکان و نوجوانان عصر حاضر به‌روز باشد هر چند بنده به شخصه عاشقانه قصه‌های پدربزرگ و مادربزرگ‌ها را دوست دارم و هنوز به آن‌ها گوش می‌دهم.

فن‌آوری‌های نوین، چگونه به قصه و قصه‌گویی می‌تواند کمک کند؟

اگر از فن‌آوری‌های نوین بهره نگیریم به نظر من بایستی این اصل را بپذیریم که هر روز و هرروز فاصله‌مان را با مخاطب بیشتر کنیم. بیشترین حضور اعضا در فضاهای مجازی است و برای ارتباط با آن‌ها بایستی راهی به این سمت باز شود و همچنین استفاده از ابزارهای جدید صوتی و تصویری و کامپیوتر نقش به سزایی در انتقال مفاهیم و موضوعات در حین قصه به مخاطب می‌تواند داشته باشد. فضای مجازی راهی برای شناساندن اهمیت قصه و همچنین شناخته شدن قصه‌گو است. از بنده به واسطه همین اطلاع‌رسانی در مدارس و برنامه‌های مختلف دعوت می‌شود تا اجرای برنامه داشته باشم.

پرداختن به قصه‌های بومی و محلی را چقدر محور اجراهای خود قرار می‌دهید؟

قصه‌های بومی به منزله استخوان‌بندی قصه‌های مدرن است و ریشه تمامی قصه‌ها محسوب می‌شود. قصه راهی برای انتقال مفاهیم و تبادل فرهنگ‌ها و دریچه ایست مابین عصر جدید و قدیم و همچنین ارتباط بین نسل قدیم و جدید.

آیا شما شیوه های سنتی قصه‌گویی را می‌پسندید؟

بنده ارادت خاصی به شیوه های سنتی قصه‌گویی دارم. خودم با این نوع قصه‌گویی بزرگ‌شده و علاقمند شدم. شاید اگر کوچه های پر از قصه‌ی خانه‌ی پدری نبود هیچ‌گاه سراغ چنین هنری نمی‌رفتم ولی به نظرم فن‌آوری‌های نوین وسیله است که نباید کنار گذاشته شود و هیچ‌گاه جایگاه قصه‌های نوین را از بین نمی‌برد. من هر دو را در کنار هم و در جایگاه خودشان می‌پسندم و بعضا ادغام این دو سبک در کنار هم می‌تواند زیبا باشد.

نوآوری در اجرای قصه‌هایی با مضامین خاص همچون عاشورا، دفاع مقدس و... را به منظور تاثیر گذاری بهینه در نزد مخاطب چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نوآوری در تمام موضوعات بهتر است وجود داشته باشد. شاید بیان یک خاطره و یک حکایت به زبان ساده آنقدر تاثیر گذار نباشد تا روایت آن به صورت داستانی و به صورت خلاق با استفاده از تکنیک های خاص و مگر قصه‌گوهای ما همواره چنین نوآوری‌هایی را با توجه به ویژگی‌های زمان عصر خویش انجام نداده اند و آیا مگر قصه‌گویی چیزی غیر از بیان یک روایت به شیوه ای دیگر است.

ابزار در هنگام قصه‌گویی چقدر کاربرد دارد؟

ابزار قصه‌گویی وسیله یا وسایلی است که می‌بایست در اختیار قصه و قصه‌گو باشد با قصه‌گو هماهنگ شود و اگر این تعریف برعکس شود ابزار تبدیل به دکور نمایش خواهد شد. ابزار باید به قصه‌گو کمک کند و اگر مانعی برای اجرا باشد ابزار نیست. قصه‌گو می‌بایست در طول اجرای قصه از ابزار استفاده کند در غیر این صورت ابزار تبدیل به دکور نمایش خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =