تجلیل از نیم قرن هنر خسرو سینایی در ساری

آیین  گرامی داشت کارگردان و فیلمساز شهیر و باسابقه سینمای ایران  با عنوان «به روایت خسرو سینایی، یک عمر، یک راه،یک شهر»در در روزهای پنج شنبه و جمعه عصر با حضور هنرمندان و اقشار مختلف مردم  درسینما کانون ساری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران، این برنامه به پاس خدمات ارزنده استاد خسرو سینایی کارگردان و فیلمساز شهیر ساروی از سوی خانه هنرمندان ساری و با همکاری این اداره کل   27 و 28 دی ماه سال جاری درسینما کانون ساری برگزار شد.
در روز نخست این مراسم  4فیلم مستند از این کارگردان به نام‌های: «شرح حال»، «حاج مصورالملکی»، «عبور از نمیدانم»، «جواهرات ملی» و «گواهان تاریخ» به نمایش درآمد که با  سخنرانی خسرو سینایی و جلسه پرسش و پاسخ  هنرمندان همراه بود.
سینایی در فیلم «شرح حال» که در حدود 45سال پیش ساخته، سعی دارد تا ورود انسان به دنیای انسان‌های آهنی و مسخ شده را نشان دهد و برای این کار از کبوتری «نماد انسان متفاوت» و مجسمه‌های آهنی «انسان های مسخ شده»که در درون یک زیرزمین قرار گرفته اند، استفاده می کند.
ابتدا کبوتر از رفتن به میان مجسمه‌های آهنی واهمه دارد اما به تدریج با صداهایی که او را می خواند و از دنیای نورانی و خوب خبرمی دهد به داخل می رود و پس از ورود، مانند مجسمه‌های آهنی مسخ یا به نوعی گرفتار می‌شود.
به گفته سینایی، دوربین و تمام چیزهایی که یک فیلم را می سازد، نوعی ابزار هستند و یک فیلمساز برای اینکه بداند آیا توانایی ساختن فیلم را دارد، باید ابتدا ایده ذهنی خود را برروی کاغذ بنویسد و بداند که چه کاری و با چه هدفی انجام می دهد.
در فیلم «حاج مصورالملکی» زندگی پیرمردی نقاش که به دلیل سکته دستان راستش توانایی نوشتن ندارد، به تصویر کشیده شد؛سینایی در این فیلم که سفارشی ساخته، سعی کرده است تا با شناخت فضای ذهنی بازیگر و دنیای اطرافش، واقعیت‌های زندگی پیرمرد نقاش را به مخاطب نشان دهد.
سینایی عقیده دارد که هر محتوایی ظرف خاص خود را دارد که برای ساخت یک فیلم، باید ظرف آن را پیدا کرد؛زبان سینما، خاص و متکی بر ادبیات و تئاتر است و می توان بدون هیچ گونه حرفی در یک فیلم، بیان سینمایی داشت.
سینایی در فیلم «محمد ابراهیم جعفری» زندگی نقاشی دیگر که از دوستان صمیمی خودش است را به تصویر کشید؛به گفته سینایی، جعفری از هنرمندان گمنام ایران است که افراد بسیاری از او الگو گرفته‌اند.
وی در فیلم «جواهرات ملی ایران» که به سفارش بانک مرکزی ساخته شده، همراه با بیان تاریخی و مفهومی، جواهرات مختلف را به نمایش درمی آورد به نوعی که زنجیره صدای گوینده و تصویر مورد نظر پیوستگی زیبایی را به مخاطب عرضه می کند.
سینایی به هنرمندان جوان توصیه می کند که ابتدا هنر درون خود را بیدار و پس از مطالعه کافی، اقدام به هنرآفرینی نمایند.
درعصر روز جمعه هم مراسم گرامی داشت سال روز تولد استاد خسرو سینایی با تجلیل از این هنرمند فرهیخته با حضور هنرمندان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =