قصه ابزاری برای انتقال فرهنگ شفاهی و ایجاد ارتباط کلامی و غیرکلامی موثر بین افراد است

دوره آموزش قصه‌گویی از مجموعه دوره‌های آموزشی جشنواره «غنچه‌های امید» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، این دوره آموزشی روز پنج‌شنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۳۹۷، در آستانه چهارمین جشنواره «غنچه‌های امید» به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با مشارکت کانون برای مربیان و علاقه‌مندان به کارگاه قصه‌گویی برگزار شد.

سارا امیدوار کارشناس فرهنگی کانون و مدرس این دوره از قصه به عنوان محملی برای تقویت زمینه‌ی تخیل و انتقال فرهنگ یاد کرد و گفت: قصه عنوان کلی همه سخنان و نوشته‌هایی است که ساختی روایی همراه با حادثه و ماجرای خیالی و واقعی دارد و به دلیل شیفتگی کودکان نسبت به شنیدن قصه، می‌توان از آن برای برانگیختن حس کنجکاوی، انتقال مفاهیم ارزشی و فرهنگی، پرورش قدرت تخیل، اصلاح رفتار، تعامل اجتماعی و آشنایی با واقعیت‌های زندگی بهره برد.

امیدوار از شرکت‌کنندگان خواست در انتخاب قصه به تناسب آن با احساسات و علایق مخاطب توجه کنند و با انتخاب قصه‌ای کوتاه، ساده اما روان کودکان را به تعقیب ماجرا علاقه‌مند کنند و از بیان قصه‌هایی که با ظرفیت روانی و شرایط زمانی مخاطب هم‌خوانی ندارد، خودداری کنند.

 مدرس دوره در بیان ویژگی‌های یک قصه‌گوی موفق گفت: او باید قصه انتخابی خود را با صبر و حوصله بارها و بارها بخواند تا در حین اجرا، درنگ‌ها و زیر و بم‌ها و فضاهای مناسب کلامی را برای قصه خلق کند. استفاده از زبان بدن، تغییر صدا و حرکات سر، برقراری ارتباط عاطفی با کودک، داشتن زبان و بیان رسا و توجه به فراز و فرودهای قصه از دیگر ویژگی‌ قصه‌گو بود که در این جلسه بدان پرداخته شد.

در ادامه دوره مربیان و شرکت‌کنندگان به صورت عملی در کارگاه هفت‌خوان قصه‌گویی شرکت کردند.

در این بخش کارشناس فرهنگی کانون از حاضران خواست، قصه‌ای را به یاد آورند، هفت کلمه، هفت احساس و هفت فعل مهم در قصه را مرحله به مرحله مشخص کنند و با نیم‌ساعت تمرکز قصه را از زوایای مختلف در ذهن خود تجسم و با استفاده از هفت حرکت بدن آن را تمرین کنند.          

گفتنی است این دوره از کارگاه‌های آموزشی جشنواره «غنچه‌های امید» به دلیل استقبال خوب علاقه‌مندان در روز یکشنبه۳۰ دیماه نیز در مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ کانون مشهد برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =