گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش دینی – عروسکی«میهمان غار»

به بهانه اجرای نمایش «میهمان غار» در ایام‌ دهه مبارک فجر در مرکز فرهنگی هنری شماره۴ کانون مشهد، به دیدار علی‌اکبر حلیمی نویسنده و کارگردان این نمایش رفته و به گفت‌وگو درباره این نمایش و بررسی وضعیت تئاتر دینی در مشهد نشستیم.

علی‌اکبر حلیمی متولد ۱۳۴۱ در شهر مقدس مشهد است که تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ‌ارشد ادبیات نمایشی ادامه داده‌ است. او در زمینه نویسندگی، کارگردانی و تدریس رشته هنر و ادبیات کودکان و نوجوانان در دانشگاه سابقه فراوانی دارد.

او تاکنون بیش از ۲۰ نمایشنامه کودک و نوجوان؛ ده‌ها مقاله تخصصی در حوزه هنر و ادبیات کودک به‌ویژه تئاتر کودک، و ۳ کتاب و رساله با موضوع «نمایش و تربیت»، «کودک و نمایش عروسکی» و «مبانی ادبیات نمایشی کودکان و نوجوانان» نوشته است.

این هنرمند پیشکسوت در ۳ دهه گذشته در چندین جشنواره محلی، منطقه‌ای؛ ملی و بین‌المللی شرکت داشته و در برخی از این جشنواره‌ها حائز رتبه برگزیده شد؛ به عنوان نمونه او در آذرماه ۱۳۹۷ توانست درجه هنری دو را از شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از آن خود کند.

او در همه‌جا به ورود خود به کانون در دهه ۵۰ به عنوان یک عضو اشاره می‌کند و خدمت در کسوت مربی‌گری را از افتخارات خود می‌داند. علی‌اکبر حلیمی در سال ۱۳۹۲ در حالی‌که کارشناس مسئول هنری کانون استان خراسان بود به مقام بازنشستگی نائل آمد اما همچنان حضور پررنگ در عرصه هنر دارد.

ضمن عرض سلام و تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی لطفا برای آشنایی بیشتر خوانندگان ما از نمایش «میهمان غار» و پیشینه تولید آن بگویید.

نمایش‌نامه «میهمان غار» کار مشترک اینجانب و سرکار خانم فروغ افشاریان‌زاده همکار هنرمند کانونی است که در سال ۱۳۸۶ تالیف و همان سال نیز برگزیده فراخوان نمایشنامه‌نویسی ملی «پیامبر اعظم (ص)» شد و در سال ۱۳۹۱ توسط انتشارات کانون منتشر شد و با حمایت مدیریت آفرینش‌های هنری و تئاتر، این نمایش در قالب نمایش عروسکی بون‌راکو- ترکیبی به کارگردانی اینجانب به انجام رسید.

نمایش میهمان‌غار علاوه بر شرکت در جشنواره تئاتر کودک آهوانه ۹۲مشهد، برگزیده پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی «تهران مبارک» در سال ۱۳۹۴ و منتخب بخش جنبی دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک رضوی مشهد ۱۳۹۷ نیز شد و پس از سال‌ها وقفه، در بهمن‌ماه ۱۳۹۷ با همت گروه اجرایی قبل و با دستیاری خانم پریا عباسی و مدیریت صحنه آقای مهدی حیرانی دکور و صحنه این نمایش مجدد بازسازی وتولید شد و اکنون در مرکز ۴کانون مشهد اجرای خود را مجدد آغاز کرده است و امیدوارم این اجراها تا سال۱۳۹۸ ادامه یابد.

شما تجربه‌های موفق دیگری نیز در حوزه «تئاتر دینی کودک و نوجوان» داشته‌اید لطفا از آن‌ها هم برای‌مان بگویید.

به فضل خدای متعال توفیق نوشتن و تولید آثاری چون «معجزه نزول باران و شیران پرده» را داشتم که در سال ۱۳۷۷ برگزیده ششمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران شد. همچنین نمایش سایه‌ای «مولی علی شیر خدا» که به زندگی حضرت علی در دوره ولادت تا ولایت امام علی(علیه‌السلام) پرداخته و توانست در دهمین جشنواره تولیدات صداوسیما در سال ۱۳۸۱ برگزیده شود.

اثر دیگر هم یک مجموعه با هشت نمایش سایه‌ای از قصص قرآنی چون «کشتی نوح علیه‌السلام»، «نهنگ یونس‌علیه‌السلام»، «شتر صالح علیه‌السلام»، «کودکی حضرت موسی علیه‌السلام» و «حضرت یوسف علیه‌السلام» بود که در دهه هفتاد و هشتاد در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در تهران ارائه شد. متن این آثار توسط انتشارات مدرسه، ضریح آفتاب چاپ و به عنوان کار سایه‌ای برگزیده توسط سیمای خراسان رضوی تولید و پخش شد.

چه کنیم تا تئاتر دینی کودک و نوجوان در کشور و به ویژه در مشهد مقدس به جایگاه واقعی و در خور شأن خود برسد؟

مشهد به عنوان کلان‌شهر مذهبی و دینی ایران و پایتخت فرهنگی جهان اسلام مطرح شده و می‌بایست در خصوص تئاتر دینی کودک و نوجوان نیز نمونه‌سازی و الگوپروری خاص داشته باشد که به اعتقاد من کانون به عنوان متولی مناسب این کار است.

به اعتقاد من با توجه به جایگاه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان در کانون و مسئولیت نمونه‌سازی هنر دینی و تربیتی؛ و انتظارات فرهنگی هنری خاص از شهر مذهبی چون مشهد، کانون می‌تواند در تعامل با سایر دستگاه‌های فرهنگی هنری مثل شهرداری، ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، آستانقدس رضوی و صدا و سیما فرصت‌های خوبی را برای این مهم و جذب اعتبار مادی و معنوی مورد نیاز ایجاد کند و در انجام رسالت تخصصی خود پیشتاز باشد.

خوشبختانه در سال ۱۳۹۷ با واگذاری جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی به مشهد؛ و همچنین راه‌اندازی مرکز تخصصی تئاتر کودک در کانون استان و سایر اتفاقات دیگر مانند برگزاری جشنواره‌های نمایش عروسکی «جیگی جیگی» و تشکیل پاتوق هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان بستر مناسبی برای توجه به این مهم ایجاد شده و زمینه لازم برای تقویت تئاتر دینی کودک و نوجوان در مشهد فراهم شده است.

پیشنهاد می‌کنم با توجه به اهمیت این موضوع(تئاتر دینی کودک و نوجوان) در سال ۱۳۹۸، برای برگزاری همایش علمی و نشست‌های تخصصی با حضور اساتید؛ هنرمندان و علاقه‌مندان برنامه‌ریزی شود و با تولی‌گری کانون جلسات علمی و کاربردی هم‌اندیشی با حضور اهالی تئاتر کودک و نوجوان و سایر نهادهای فرهنگی برگزار شود. امیدوارم با تدبیر و تلاش مدیران و مسئولان این مهم در دهه پنجم پیروزی انقلاب تحقق یابد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =