کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز،  از آبان ماه سال ۱۳۸۹ به شکل اداره کل  فعالیت خود را در استان آغاز کرده است  و تحت نظارت کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان کشور با هدف رشدو شکوفایی استعدادهای کودکان ونوجوانان بر مبنای آموزه های اسلامی و دینی فعالیت می کند.

کودکان و نوجوانان دیروز ایران زمین با مرغک کانون پرواز را به تجربه نشسته اند و امروز به مردان و زنان رشید، آگاه، اندیشمند و فرهیخته ای  تبدیل گشته اند  که ایران به آنان افتخار می ورزد.

میلیون ها کودک و نوجوان هر روز صفحه های کتابهای کانون را ورق می زنند، پای قصه ها و داستانها، تمثیلها و ضرب المثل های ایرانی می نشینند و صفحات پاک ذهن و قلب خویش را با جوهر دانش و آگاهی رقم می زنند..

مربیان کانون در این مراکز که کتابخانه هایی با روش باز در آن قرار گرفته است علاوه بر امانت دادن کتاب به ارایه ۴۰عنوان فعالیت فرهنگی هنری می پردازند.این فعالیت ها در سه زمینه کلی  قرار دارند.

فعالیت های فرهنگی، فعالیت های هنری و فعالیت های ادبی که عضو از طریق شرکت در این  فعالیت ها کشف می کند که در کدام زمینه تواناست.

        کودکان برای بیان آرزوها و ابراز مهارتهای فکری نیاز به حس امنیت دارند. همه تمهیدات توسط مربی به کار می رود تا عضو در فضایی صمیمانه در ساختن آنچه می تواند و در گفتن آنچه می خواهد راحت باشد. در چنین فضایی ذهن کودکان به روی مسائل تازه و ناآشنا نیز گشوده می شود.

        هر کودک برای ارتباط با دنیا به دلیل خصوصیات منحصر به فرد خود راههای متفاوتی برمی گزیند:نقاشی، نمایش، سخن گفتن و ... لذا گستره متنوعی از فعالیت ها در مراکز برنامه ریزی و اجرا می شود تا عضو در انتخاب نوع فعالیت آزاد بوده و بر اساس تمایل خود در آنها شرکت کند.

        یک فعالیت وقتی موفق است که مضمون آن برای کودک معنادار باشد به همین دلیل فعالیتهای مراکز با نیازها و تجربه های اعضا، مربوط بوده و در حد ظرفیت آنها اجرا می شود.

تجربه و دانش ما تأییدی است بر این که مشارکت در یک فعالیت می تواند به یک تجربه لذت بخش و ماندگار، برای کودکان و نوجوانان بدل شود. در چنین فعالیتی کودک فرصت و فضای تازه ای برای نقش آفرینی خواهد یافت. به همین دلیل بخش عمده ای از فعالیت ها در مراکز کانون به شیوه مشارکتی انجام می شود.

کودکان ونوجوانان ۷ تا ۱۶ ساله می توانند در مراکز کانون ثبت نام کنند.

کودکان ۴ تا ۶ ساله هم می توانند از کلاس های ویژه کانون بهره ببرند.

عنوان برخی از فعالیت های فرهنگی به شرح زیر است:

فعالیت های اسلامی (قرآن ،حدیث و...)

قصه گویی

شعر خوانی

نمایش خلاق

بازی

کاردستی

مسابقه و سرگرمی

برگزاری جشن ها و مراسم های ویژه

شرکت در اردوهای ، تفریحی،آموزشی

فعالیت های هنری

هدف اصلی در فعالیت های هنری، پرورش خلاقیت و تقویت نیروی خیال در کودکان و نوجوانان است.بر همین اساس مربیان آموزش دیده و متخصص  کانون روش هایی نو و متفاوت را برای آموزش هنرهای مختلف بر می گزینند و در فضایی شاد و صمیمی رنگ و خیال و قلم را در هم می آمیزند.

نقاشی ،خوشنویسی،سفالگری و عکاسی  از جمله فعالیت های این بخش است.

فعالیت های ادبی

یکی از قدیمی ترین بخش های کانون ، واحدآفرینش های ادبی است .آفرینش های ادبی واژه و خیال را به عنوان ابزاری کار آمد در خدمت گرفته تا کودکان و نوجوانان با استفاده از نوشتن خلاق ، نوشتن شعر و نوشتن داستان به دنیایی فراتر ، سفر کنند  و بر بال پرواز اندیشه به آنچه به ظاهر دست نیافتنی است ، دست یابند. معجزه نوشتن و خلق اثر ادبی و لذت بردن از ادبیات با شرکت در کلاس های ادبی کانون  میسر است. آفرینش های ادبی علاوه بر آموزش حضوری  در مراکز، خدمات خود را از طریق واحد مکاتبه ای نیز ارائه می نماید و کودکان و نوجوانانی که به دلایل مختلف ،امکان مراجعه حضوری را ندارند از راهنمایی ها ، توصیه های مطالعاتی و نقد و بررسی آثار خود بهرمند خواهند شد.

کلاس های ویژه

نقاشی

سفالگری

قصه، شعر و نمایش

خوشنویسی

موسیقی

و....

 مرکز نجوم و آسمان نما

مرکز نجوم و آسمان نمای کانون استان البرز نیز با دارا بودن مجهز ترین آسمان نما و رصد خانه در استان  آماده خدمت رسانی به تمامی گروه های سنی(کودکان ،نوجوانان و بزرگسالان)  می باشد .   

کامل ترین مرکز نجوم کشور

مجهز به پیشرفته ترین آسمان نمای دیجیتال

 و بهترین رصد خانه آموزشی

برگزاری دوره های مختلف نجوم

برگزاری کارگاه های مختلف شامل :

آموزش رصد و ابزار شناسی

ساخت ساعت آفتابی

و فعالیت های مفرح نجومی ویژه ی عموم شامل :

 تورهای رصد خارج از شهر

شب رصد در مرکز نجوم

بازدید از آسمان نما در طول روز

بازدید از آسمان نما و رصد خانه و سینما فضای مرکز برای خانواده ها

بازدید های آسمان نما ویژه (مدارس و مهد کودک ها )

برگزاری کلاس هاس ویژه المپیاد نجوم

برگزاری کارگاه های رصد و ابزار شناسی

 برگزاری همایش ها و سمینار های رایگان ویژه هوا و فضا

برپایی جشن های پایان دوره و اعطای گواهی به اعضای کلاس های تخصصی نجوم

اجرای برنامه های ویژه با بهره گیری از چتر بادی و آسمان نمای دیجیتال پرتابل در مداس

مرکز فروش و فروشگاه محصولات کانون

فروشگاه محصولات کانون شامل کتاب ،لوازم التحریر و سرگرمی های سازنده در انتهای ساسانی جنب اداره مرکزی کانون واقع شده است  .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت  آدرس مراکز به قسمت تماس با ما در سایت مراجعه فرمایید.

تلفن تماس :۰۲۶۳۲۸۲۰۹۰۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =