کد خبر: 286514
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
حیات پویانمایی به پویایی جشنواره‌هاست  

علیرضا اوجی، داور جشنواره پویانمایی «شار» استان مازندران معتقد است: جشنواره‎ها، نبض پویای حیات پویانمایی در کشور هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره‎کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران، اولین جشنواره پویانمایی کودک ونوجوان (شار) از ۱۲ تا ۱۶ اسفند امسال هم‌زمان با یازدهمین دوره جشنواره‌ بین‌المللی پویانمایی  از سوی کانون پرورش فکری مازندران در ساری برگزار می‌شود.
علیرضا اوجی، انیماتور، تصویر گر و مجسمه ساز یکی از داوران این جشنواره است و هم‌چنین  به عنوان مدرس کارگاه‎های آموزشی پویانمایی کانون مازندران مربیان کانون را با مبانی و اصول تولید پویانمایی آشنا ساخته است.
 این انیماتور با توضیح در خصوص انیمیشن گفته است: پویانمایی یا انیمیشن، هنر روح بخشی به عناصر بصری است که با استفاده از تکنیک در جهت انتقال مفهوم به مخاطب عمل می نماید.
وی در تمایز این هنر با سینما اعتقاد دارد، فانتزی، درون مایه تخیلی موجود در انیمیشن، عدم محدودیت‎ها و حد و مرزهای واقعیت و خیال و قدرت جان بخشی به عناصر، جادویی ایجاد می نماید که پویانمایی را به عنوان یک هنر مخاطب پسند با گستره بسیار فراگیر شناسانده است.
اوجی با اشاره به اینکه هر چند انیمیشن، تنها ویژه گروه سنی کودک ونوجوان نیست افزود: اما جذابیت‌های موجود این هنر در حوزه  کودکان ونوجوانان موثر عمل نموده و می تواند به عنوان یک ابزار رسانه‌ای همه گیر در انتقال مفهوم تربیتی، فرهنگی و هنری به کودکان ونوجوانان موثر واقع شود.
داور جشنواره پویانمایی مازندران(شار) در پاسخ به وضعیت و نگاه به هنر انیمیشن در کانون پرورش فکری افزود:کانون یکی از پیشرو ترین مجموعه‌ها در حوزه پویانمایی است، هر چند که فراز و فرودهایی دارد اما جشنواره‌های دو سالانه پویانمایی که یازدهمین دوره آن در حال برگزاری است، نبض پویای حیات پویانمایی در کشور به حساب می آید و تاثیر قبال ملاحظه‌ای در حمایت از این هنر و هنرمندان این رشته داشته است.
در عین حال با گسترش ارتباطات جهانی و رونق حوزه تولید آن هم در گروه سنی جوان جامعه؛ از کانون  پرورش فکری انتظار می رود تا تولیدات مناسب جشنواره و هنرمندان را به صورت ملموس‌تری در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار دهد.
این انیماتور هم‌چنین در خصوص فعالیت کانون مازندران  در این حوزه بیان داشت: خوشبختانه کانون پرورش فکری مازندران نیز در شناخت اهمیت هنر انیمیشن و تاثیر آن در مخاطب درست عمل نموده و برگزاری اولین جشنواره پویانمایی با عنوان «شار» در مازندران زمینه‌ای برای رشد و توسعه این هنر و تولید آثار مناسب پویانمایی خواهد بود.
اوجی به عنوان مدرس دوره‌های آموزشی پویانمایی کانون مازندران، ازبرگزاری کارگاه‌های  آموزشی ویژه برای مربیان به عنوان دیگر مسئله مهم در پرورش استعدادها و تولید آثار پویانمایی یاد کرد  و اظهار داشت: پس از آموزش مربیان علاقه‌مند، فعالیت انیمیشن و آموزش آن از سوی مربیان برای اعضا در مراکز رونق گرفت به طوری که آثار پویانمایی تولید شده در بخش مربیان و اعضا که به جشنواره رسید؛ درخور توجه است و نوید بخش آینده ای روشن برای کانون مازندران.
داور جشنواره پویانمایی شار با بیان  اهمیت تولید آثار فاخر در بخش پویانمایی که مورد استقبال عموم به خصوص کودک ونوجوان است؛افزود: استمرار و تداوم برگزاری چنین دوره هایی می تواند کیفیت و قدرت رقابت تولیدات پویانمایی کانون مازندران را به نسبت دیگر آثار موجود در جامعه ارتقا بخشد و این نکته مهم می تواند در سیاست‌گذاری‌های  این کانون مورد اهتمام قرار گیرد.
گفتنی است یک از موضوع‌های مهم این جشنواره پرداختن  به منابع طبیعی، محیط زیست و مبحث انرژی است که اوجی از آن به عنوان مزیت جشنواره یاد کرد و تصریح کرد: پرداختن به موضوع‌هایی از این دست در حوزه کودک ونوجوان بسیار لازم است و البته نیاز به حمایت متولیان دارد.
این هنرمند با مهم خواندن فرهنگ سازی و سرمایه گذاری در قشر کودک ونوجوان برای حفظ منابع طبیعی، محیط زیست و مبحث استفاده بهینه از انرژی و حراست از آن برای آیندگان به عنوان مولفه توسعه پایدار؛ همکاری و حمایت دستگاه‌های دولتی و مردم نهاد  مثل؛ منابع طبیعی، آب و فاضلاب، برق و ... در بخش مادی و معنوی می تواند را در غنای این برنامه و اهداف مورد نظر مفید و ضروری واقع شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =