درباره کانون استان قزوین

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین در سال ۱۳۵۴ تنها با برخورداری از یک مرکز فرهنگی و هنری آغاز به کار کرد و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ابتدای حضور پربار و شایسته کانون در عرصه ارتقا و بالندگی فرهنگ ،هنر و اندیشه کودکان و نوجوانان استان به شمار می‌رود.

گذشت چهل سال از برقراری حکومت پربرکت جمهوری اسلامی، گسترش چشمگیری را در کانون پرورش فکری هم در عرصه فعالیت‌هاو هم در افزایش مراکز و توسعه خدمات رسانی آن در برداشت.

به گونه‌ای که امروز کانون بیش از چهل فعالیت فرهنگی، هنری، ادبی و علمی انجام می‌دهد که بیش از نیمی از آنها برنامه‌های سودمندی است که پس از انقلاب اجرای آنها محقق شده است.

کانون استان قزوین هم اکنون با برخورداری از 16 مرکز فرهنگی و هنری ثابت،5 مرکز سیار و یک کتابخانه پستی در سطح استان با ارائه ی فعالیت در سه بخش فرهنگی، هنری و ادبی با مخاطبین کودک و نوجوان خود ارتباط دارد.

فعالیت های فرهنگی

در بخش فرهنگی برنامه های گوناگونی در قالب 40 فعالیت صورت می‌گیرد که از این برنامه ها می توان به آشنایی با قرآن و احادیث، قصه گویی، مسابقات علمی، روخوانی و  معرفی کتاب، نجوم و زیست شناسی، برپایی اردو،بازی و سرگرمی و... اشاره کرد.

هم چنین فعالیت های دیگری مانند نمایش و نقد فیلم، معرفی شخصیت و سرزمین ،کاردستی و نمایش خلاق نیز در مراکز کانون استان توسط مربیان آموزش دیده برگزار می شود.

فعالیت های هنری

مهمترین فعالیت های این بخش عبارتند از:

-برپایی کارگاه های نقاشی، سفالگری، تئاتر، طراحی، خوشنویسی، عکاسی، پویانمایی و موسیقی برای کودک ،فیلم سازی برای نوجوانان،آواز

-تشکیل کارگاه های نمایش عروسکی و ساخت عروسک

فعالیت های ادبی

بخش آفرینش های ادبی کانون نیز پاسخگوی اعضای علاقمند به ادبیات داستانی، شعر و نوشتن خلاق است. این مرکز به دوصورت آموزش حضوری و آموزش مکاتبه ای در خدمت کودکان ونوجوانان استان می باشد.

دیگر فعالیت های این بخش شامل برپایی انجمن های ادبی،چاپ و نشر آثار ادبی،برگزاری مسابقات و کلاس های ویژه ادبی است که همواره از سوی کودکان و نوجوانان علاقه مند به شعر و ادب فارسی مورد استقبال قرار گرفته است.

برپایی کارگاه های ویژه

مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین در تمامی ایام سال با برگزاری کارگاه های متنوع فرهنگی،هنری و ادبی از جمله آشنایی با قرآن، نجوم ،مهارت های خواندن و نوشتن،موسیقی،خوشنویسی،نقاشی،سفالگری،خلاقیت ادبی،نمایش عروسکی،کارگاه­های تفکر خلاق و پرورش خلاقیت، و... پذیرای خانواده هایی می باشند که به دنبال  پربارسازی اوقات فراغت فرزندان خود می باشند. این کارگاه ها در فصل تابستان با گستردگی بیشتر و به صورت ویژه توسط مربیان کارآمد کانون هدایت می شود.

معرفی کتابخانه سیار روستایی و پستی

مربیان کتاب خانه های روستایی با مراجعه به روستاها و استقرار در مدارس ضمن امانت کتاب به اعضا، فعالیت هایی مانند قصه گویی، شعرخوانی، معرفی کتاب، نمایش فیلم، اجرای بازی، تشکیل گروه های سرود، جلسه های روخوانی قرآن و...  را در کنار کودکان و نوجوانان با استعداد روستایی برگزار می کنند.کتاب خانه پستی نیز کتابخانه ای است که در آن مربی به منظور توسعه و ترویج فرهنگ کتاب خوانی در بین کودکان و نوجوانان مناطق روستایی و غنی سازی اوقات فراغت کتاب های متنوعی را از طریق پست برای اعضا ارسال می کنند که پس از مطالعه و برگشت کتاب از همان طریق، اعضا بر اساس نیاز و علاقه مندی خویش کتاب های جدیدی را دریافت می کنند.

معرفی مرکز فراگیر کانون استان قزوین

مرکز فراگیر نیز خدمات ویژه ای را برای کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص تدارک دیده است.در این مرکز مربیان مجرب برنامه های متنوعی را برای کودکان و نوجوانان کم بینا، نابینا،ناشنوا و ناتوان جسمی و حرکتی برگزار می کنند.

مرکز نجوم سیار

نجوم و رصد اجرام آسمانی، یکی از فعالیت‌هایی است که مورد علاقه‌ی نوجوانان می باشد.کانون قزوین با ورود حرفه‌ای به این حوزه و با برنامه‌ریزی دقیق و امکاناتی مجهز در این عرصه راهی را باز کرده است که اینک به راه اندازی مرکز سیار نجوم استان منجر شده است.

واحد نمایش

واحد نمایش کانون استان قزوین در سراسر سال با اجرای نمایش در سالن و نیز بر روی کامیونت نمایش سیار استان، همراه با ارائه غیر مستقیم مفاهیم آموزشی و اخلاقی، لحظاتی شاد و به یاد ماندنی را برای بچه‌های استان می آفریند.

از موارد توسعه مراکز کانون در سطح استان پس از انقلاب موارد زیر قابل ارایه است:

-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری شماره یک تاکستان در سال ۱۳۷۷

-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری سگزآباد در سال ۱۳۷۸

-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری مجتمع  در سال ۱۳۷۹

-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری آوج در سال ۱۳۶۳( داخل کاروانسرای شاه عباسی)وافتتاح  ساختمان جدید در سال  ۱۳۸۰

 -افتتاح مرکز فرهنگی و هنری ضیاآباد در سال ۱۳۸۰

-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری الوند در سال ۱۳۸۰

-افتتاح مرکز فرهنگی هنری سیار روستایی شماره یک  در سال ۱۳۸۰

-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری اقبالیه در سال ۱۳۸۰

-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری سیارشهری شماره یک  در سال ۱۳۸۰

-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری سیارشهری شماره دو در سال ۱۳۸۰

-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری آبیک شماره یک  در سال۱۳۸۰

 -افتتاح مرکز فرهنگی و هنری آبیک شماره دو  در سال ۱۳۸۵

-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری محمدیه در سال ۱۳۸۴

-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری بویین زهرادر سال ۱۳۸۴

-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری تاکستان شماره دو در سال ۱۳۸۵

-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری شریفیه در سال ۱۳۹۱

-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری خاکعلی درسال ۱۳۹۱

-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری شماره سه قزوین در سال ۱۳۹۳

-افتتاح مرکز سیارشهری البرز در سال ۱۳۹۴

-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری فراگیر کانون استان قزوین ۱۳۹۵

-افتتاح کانون زبان و فروشگاه محصولات کانون در سال ۱۳۹۵

-افتتاح مرکز سیار روستایی آبیک در سال ۱۳۹۵

-افتتاح غرفه فروش آوج در سال ۹۵

                                                                                

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =