با ابزار هنر می‌توان مفاهیم ارزشی و تربیتی شاهنامه را به کودکان و نوجوانان آموزش داد

ششمین پاتوق هنرمندان عرصه تئاتر به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آرامگاه فردوسی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، ششمین پاتوق هنرمندان تئاتر در روز شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ با حضور مریم بیدمشکی پژوهشگر و نویسنده مقالاتی درباره شاهنامه و اساطیر ایران در جوار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد.

بیدمشکی در این نشست تخصصی که به منظور بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های شاهنامه فردوسی در تئاتر کودک و نوجوان برگزار شده بود از شاهنامه به عنوان یکی از سه اثر بزرگ حماسی یاد کرد و گفت: شاهنامه یادگار عصر خردورزی و آزاداندیشی است و تنها کتابی است که بلافاصله بعد از ستایش خداوند، به ستایش خرد و عقل می‌پردازد و ما بزرگترها باید به دنبال بازآفرینی داستان‌های آن به زبان مناسب برای کودکان باشیم و معتقدم با ابزار هنر و به خصوص هنر نمایشی می‌توانیم ضمن آشنایی کودکان و نوجوانان با این اثر نفیس ادبی، بستر مناسبی برای نهادینه کردن هویت ایرانی در وجود آنان فراهم آوریم.

نویسنده کتاب «هدیه خدا برای کودکان» در ادامه افزود: ارزش شاهنامه تنها به حماسی بودن آن نیست بلکه شاهنامه شناسنامه و هویت ما ایرانیان است و بسیارزی از باورهای ما، آداب و رسوم ما و اسطوره‌ها و تاریخ‌ ما در آن نهفته است و ما می‌توانیم در قالب شعر، داستان، نمایش و ... این مفاهیم را با قدرت تاثیرگذاری بیشتر به کودکان‌مان منتقل کنیم.

میهمان پاتوق هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان در ادامه سخنان خود به تاثیر باورها در تغییر رفتار انسان تاکید کرد و گفت: کودکان ما تا حدود ده سالگی به دلیل اعتمادی که به بزرگ‌ترها دارند، هر آنچه آنان می‌گویند را باور می‌کنند. در واقع این باور ما است که رفتار را می‌سازد و هر چه باور عمیق‌تر باشد، تغییر رفتار نیز پایدارتر است و باید گفت؛ آموزش بدون تغییر رفتار میسر نمی‌شود.

نویسنده مقاله «نقش قصه های شاهنامه در جامعه پذیری و هویت ملی کودکان» به دو رکن اصلی آموزش، یعنی شناخت و احساس اشاره کرد و اظهار داشت: اگر بخواهیم مفاهیم اخلاقی، مذهبی و فرهنگی را برای مدت طولانی و به صورت پایدار به کودکان منتقل کنیم باید روی رکن احساسی بیشتر کار کنیم و او را علاقه‌مند به موضوع کنیم، اما متاسفانه امروزه بزرگ‌ترها بیشتر به دنبال شناخت و دانش کودکان هستند و تلاش می‌کنند انبوهی اطلاعات را به آنان بدهند و غافل از عمر کوتاه این آموزش هستند در حالی‌که اگر به مقوله هنر به عنوان ابزار و زبان گویا و جذاب برای انتقال مفاهیم تربیتی توجه کنند نتیجه بهتری کسب خواهند کرد.

نویسنده «دردنامه رستم» خطاب به هنرمندان پاتوق گفت: شاهنامه ظرفیت‌های نمایشی فراوانی برای گروه سنی کودک و نوجوان دارد اما آن‌چه قابل تامل است و باید بدان توجه ویژه داشته باشید این است که شاید لایه‌های پنهان در داستان‌های شاهنامه برای بزرگسالان تئاتر جذاب باشد، اما برای کودکان به تنهایی کافی نیست و شما به عنوان یک کارگردان و یا نمایشنامه‌نویس موفق باید در انتخاب و نحوه نمایش داستان‌های شاهنامه با یک روانشناس کودک نیز مشورت کنید تا با آگاهی و در صورت نیاز به بازآفرینی داستان بدون آن‌ که به روح شاهنامه آسیب برساند، بپردازید و به نظر من داستان «رستم و سهراب» البته با بازآفرینی بخش مرگ سهراب به دست پدرش می‌تواند یک نمایش خوب برای کودکان باشد و یا داستان سیامک و دیو، کاوه و فریدون، زال و رودابه و حتی داستان ضحاک که مظهر یک شخصیت بد است را با بازآفرینی مناسب قابلیت نمایش برای کودکان را دارند.

بازدید از موزه آرامگاه، نقالی و روایت چهار داستان‌ از شاهنامه با هنرمندی کودکان و نوجوانان برنامه‌های دیگری بود که در هفتمین پاتوق هنرمندات تئاتر کودک و نوجوان و به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =