کد خبر: 288031
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
بازدید 324
هیچ فضیلتی بالاتر از تربیت کودکان نیست

معاون فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس درحاشیه برنامه‌های «شهر دوستدار کودک» گفت: جشنواره‌ها، همایش‌ها و برنامه‌هایی که با محوریت «شهر دوستدار کودک» برگزار می‌شود، می‌تواند تذکری باشد به نیازها و علائق کودکان تا مسؤولین و متولیان، محیط زیست و شهر را برای این شهروندان کوچک ولی مهم، ساماندهی و مناسب‌سازی کنند و در این میان، کودکان معلول با نیازهای ویژه را هم فراموش نکنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فارس، سعید رضا کامرانی اظهار داشت:کودکان به عنوان مهمترین و با اهمیت‌ترین افراد جامعه باید به صورت ویژه، مورد توجه مسؤولین، اجتماع و خانواده‌های خود باشند تا خود و دیگران، بتوانند از حقوق آنان دفاع کنند. هنگامی که ما از شهر دوستدار کودک سخن به میان می‌آوریم باید امکانات، تجهیزات و تأسیسات مورد نیاز آنان از قبیل امنیت، مبلمان شهری مناسب، فضاهای پرورشی، آموزشی، رفاهی، ورزشی، اسباب‌بازیو ... را برای آنان مهیا کنیم تا کودکان بتوانند با آرامش و به راحتی در شهر، رشد و زندگی کنند.

وی افزود:  بر اساس پیمان‌نامه حقوق کودک، کودکان حق دارند که در امور مربوط به خود، مشارکت کنند و جامعه بایستی به سطحی از فرهنگ برسد که حقوق کودکان را به رسمیت بشناسد و آنان را به عنوان شهروند درجه یک به حساب آورد. امروزه در دنیا و به تبع آن در کشور ما، حقوق بسیاری از کودکان، حتی از طرف آشنایان و خانواده‌هایشان نادیده گرفته می‌شود.

وجود کودکان کار، عدم برخورداری کودکان از بسیاری از نیازهایشان، تبعیض، آزار، تحقیر کردن، تغذیه ناسالم و ناکافی و... همه نشانگر تضییع حقوق کودکان است. هرچند در مسأله کودک آزاری، آمار و ارقام دقیقی در دسترس نیست، لیکن با توجه به تماس‌ها و شکایت‌های مکرر به شماره تلفن همگانی 123 بهزیستی و مراجعات حضوری و پرونده‌ها در مراکز قضایی، می‌توان اظهار نظر کرد که کودک آزاری در زمینه‌های جسمی، جنسی، عاطفی و روحی – روانی، بسیار گزارش می‌شود که این موارد با توجه به آموزه‌های دینی، انسانی در شهری همچون شیراز که ادعای"شهر دوستدار کودک" را دارد، شایسته نیست.

کامرانی در ادامه به زندگی آپارتمان‌نشینی اشاره کرد و گفت: زندگی آپارتمان‌نشینی و فضاهای محدود و کوچک آن، محدودیت‌هایی را به وجود آورده  که بچه‌ها نمی‌توانند شرایط کودکی خود را بروز دهند و در ابراز شادی، جنب و جوش و تحرک داشتن، محدود هستند و عدم توزیع عادلانه امکانات در نقاط مختلف شهر هم این مسأله را تشدید کرده است.

عضو شورای برنامه‌ریزی کانون فارس در پایان گفت: ما معتقدیم که هیچ فضیلتی بالاتر از تربیت کودکان نیست و در این راستا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در طول سال به ویژه اوقات فراغت تابستان با  41 مرکز ثابت، 8  مرکز سیار، 5  مرکز پستی و36 شعبه کانون زبان ایران در سراسر استان فارس در خدمت کودکان و نوجوانان است که با بیش از نیم قرن تجربه و دارا بودن مربیان متعهد و متخصص ت در زمینه‌های فرهنگی، هنری و ادبی با توجه به نیازهای مخاطبانش و تأکید بر آموزه‌های ایرانی - اسلامی خدمات فرهنگی و هنری و ادبی را به مخاطب کودک و نوجوان ارائه می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =