کارگاه عروسک‌سازی با حضور کارشناس موزه عروسک‌های ملل

کارگاه تئوری آموزشی با همکاری مشترک معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پررش و اداره کل کانون فارس با حضور مربیان کانون و معلمان آموزش ابتدایی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، زهرا افتخاری، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، با حضور در این برنامه گفت:کشورهای مختلف ادعا می‌کنند که عروسک و عروسک‌سازی مربوط به آنهاست اما بر اساس تحقیقات که انجام شده عروسک‌سازی در زمان فردوسی هم وجود داشته و وقتی رستم به دنیا می‌آید برای گرفتن شیرینی از پدربزرگ او عروسک درست می‌کنند و نزد او می‌برند. به گفته افتخاری، عروسک‌سازی و بازی با عروسک هزاران سال پیش هم در ایران وجود داشته است. وی علت رواج هنر عروسک‌سازی را افزایش قوه تخیل کودکان با عروسک دانست که ارتباط بین نسل جدید و گذشته را برقرار و میراث فرهنگی را انتقال می دهد. به گفته وی بر اساس جغرافیا، آداب و رسوم و سنت‌های رایج جامعه، عروسک سازی اوج می‌گیرد و همین موضوع حافظه و هوش فضایی کودکان را افزایش می‌دهد. او از شرکت کنندگان خواست اجازه ندهند سنت‌های گذشته از یاد برود و آنچه خود دارند را از بیگانه تمنا نکنند.  

الهه حریریان، کارشناس موزه عروسک‌های ملل که آموزش این دوره را بر عهده داشت در رابطه با کاربرد عروسک‌های خلاق در آموزش صحبت کرد. حریریان با تأکید  بر جایگاه آموزش خلاق در دنیای امروز گفت: آنچه نسل امروز نیاز دارد، درک کردن آموزش است تا بتواند آن را به کار ببرد. به گفته او انتقال دانش و فرهنگ به صورت تئوری به کودک و نوجوان مفید نخواهد بود و لازم است که کودکان و نوجوانان را وارد بستری از آموزش کنیم که قدرت تحلیل و تفکرشان پرورش پیدا کند. عروسک‌های بومی و خلاق و استفاده بهینه از آنها نیز یکی از روش‌هایی است که پاسخ مثبتی به نیاز کودکان و نوجوانان داده است. حریریان گفت: اینکه ما چگونه از عروسک‌های خلاق و  نمایشی در جهت رسیدن به اهدافمان استفاده کنیم بستگی به میزان تلاش و خلاقیت آموزش دهنده دارد، اگر او یک مسیر پژوهش درست را انتخاب کرده باشد اجرای موفق و تأثیرگذاری خواهد داشت و خود نیز در این اجرا بهره لازم را خواهد برد. الهه حریریان با معرفی فعالیت موزه عروسک ملل و تأثیر آن بر گروه‌های مختلف کودک و نوجوان گفت: آموزش در عصر جدید نیاز به روش‌های خلاق دارد؛ ما نمی‌توانیم به کودکان امروزی تاریخ آموزش دهیم در صورتی که فضای مناسب درک آنها را فراهم نکرده‌ایم. کودکان ما نیازمند آگاهی و آشنایی با فرهنگ نیاکان خود هستند تا بتوانند درک درستی از فرهنگ ملل داشته باشند. این کارشناس در پایان با تأکید بر پتانسیل بومی هر استان گفت:  باید کودکان و نوجوانان با رسوم و فرهنگ خود ارتباط نزدیکی برقرار کنند تا با توجه به این دانسته‌ها، قدرت عمل بیشتری داشته باشند و زندگی شادتری را تجربه کنند.

در حاشیه این جلسه که با همکاری اداره‌های کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش پرورش فارس برگزار شد، حریریان با پخش فیلم‌های آموزشی نمایش و عروسک و همچنین معرفی کتاب، مربیان را با این فعالیت‌های موزه عروسک‌های ملل آشنا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =