تأثیر مستندسازی آثار هنری در هویت بخشی به نوجوانان در اردوی لالجین

مربیان رشته‌های هنری کانون استان تهران در اردوی یک‌روزه به شهرستان لالجین، با بیان تجربیات «محمدرضا یوسفی» نویسنده و نظریه‌پرداز ادبیات کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مؤثر ثبت و مستندسازی آثار هنری و صنایع‌دستی را آموختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، اردوی فرهنگی- هنری لالجین همدان ویژه‌ی مربیان هنری رشته‌های نقاشی، سفالگری، خوشنویسی و نمایش با همراهی «محمدرضا یوسفی» نویسنده ادبیات کودکان و نوجوانان در روزهای پایانی خردادماه ۹۸ برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این اردو که باهدف بازدید مربیان از کارگاه‌های سنتی و صنعتی سفالگری شهرستان لالجین و چگونگی روش‌های مستندسازی آثار هنری و صنایع‌دستی برپا شد، نویسنده کتاب «چنین جام لطیف» نیز مربیان کانون تهران را همراهی کرد و در رابطه با ایده ی مستندسازی از هنر سفالگری با آن‌ها به گفتگو پرداخت.

کتاب «چنین جام لطیف» هفت سال پیش توسط انتشارات کانون برای نوجوانان به چاپ رسیده و به پیدایش هنر سفالگری در منطقه غرب کشور می‌پردازد.

محمدرضا یوسفی نویسنده این کتاب، بابیان بخشی از خاطرات خود در نگارش این کتاب، به هنرمندان کارگاه‌های سفالگری لالجین که در این اردو مورد بازدید قرارگرفته و عکسشان در کتاب به یادگار مانده بود، کتاب خود را هدیه دادند.

نویسنده کتاب «وقت قصّه من را صدا کن» در این اردوی یک‌روزه، در نشستی صمیمانه با مربیان، با موضوع « لزوم آشنایی با نشانه‌های اساطیری در سفال ایران» نکات ارزشمندی را بیان کرد.

یوسفی با اشاره به آشنایی مربیان هنر با نماد شناسی و نشانه شناسی در هنرهای دستی ایران، شیوه‌های بکار گیری آن را در آموزش صنایع‌دستی و معرفی نمادهای ایرانی به کودکان و نوجوانان موردبررسی قرارداد.

همچنین علی خوش جام کارشناس عکاسی و عکاس کتاب چنین جام لطیف، در بخش دیگری از این اردو درباره نحوه‌ی عکاسی و مستندسازی از آثار هنری نکاتی را برای حاضران ارائه  کرد.

آموزش عکاسی با موضوع «چگونه در سفر عکس بهتری بگیریم» و عکاسی با گوشی همراه یکی دیگر برنامه‌های این اردو بود.

گفتنی است در اردوی فرهنگی هنری لالجین، ۳۰ نفر از مربیان و کارشناسان واحد هنری کانون استان تهران شرکت داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =