کد خبر: 289159
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
برگزاری کارگاه‌های علمی مرکز تخصصی علوم بندرعباس

برنامه‌های علمی و پژوهشی مرکز تخصصی علوم بندرعباس در تابستان سال جاری به موضوع آشنایی با حشرات وپروانه‌ها می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون هرمزگان، مرکز تخصصی علوم بندرعباس در تابستان سال جاری به موضوع آشنایی با حشرات و پروانه‌ها می‌پردازد.

کشف چیزهای جدید به وسیله‌ی کودکان، به آن‌ها حس شگفت‌انگیزی از موفقیت می‌دهد. خیلی از بچه‌ها ممکن است معنی فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی را ندانند اما کافی است به آن‌ها دستورالعملی در مورد توپ فلزی یا آهن‌ربا یا بادبادک بدهید و یا آن‌ها را به دنبال جمع‌آوری حشرات بفرستید، متوجه می‌شوید که کودکان با چه شور و اشتیاقی سرگرم کار می‌شوند.

راحله خادمی مربی مسوول مرکز تخصصی علوم بندرعباس در خصوص فعالیت‌های علمی تابستان مرکز علوم گفت: با توجه به امکانات و تجهیزات علمی در بخش حشرات وپروانه‌های مرکز علوم تصمیم گرفتیم از فرصت تابستان استفاده کنیم و به بحث حشرات بیشتر بپردازیم.

وی افزود: مربی کارگاه‌های علمی پژوهشی این دوره مریم بنی‌اسدی مربی فرهنگی مرکز تخصصی علوم می‌باشد که از طریق ایده‌های جالب و آزمایش‌های ساده به سوالات آن‌ها پاسخ بدهد.

خادمی بیان کرد: این فعالیت‌ها حس کنجکاوی طبیعی کودکان ونوجوانان را فعال می‌کند و به صورت غیر مستقیم کودکان را با مفاهیم علمی آشنا می‌سازد.

مریم بنی اسدی مربی کارگاه تخصصی علوم بندرعباس نیز فعالیت‌های علمی را یکی از روش‌های جذب کودکان ونوجوانان به مسائل علوم و تحقیقاتی دانست و گفت: با توجه به این‌که کودکان ونوجوانان در فصل تابستان فرصت بیشتری را برای کاوش وتحقیق دارند برای این دوره موضوع «حشرات » را مورد مطالعه قراردادیم.

وی افزود: آشنایی با بی‎مهره‌گان، رده بندپایان از قبیل « پرورانه‌ها، مگس، زنبور، شاپرک‌ها، کک‌ها، ملخ، کرم شب‌تاب و... و. » سرفصل‌های کارگاه کاوشگران طبیعت این دوره تابستانه مرکز تخصصی علوم می‌باشد.

مربی فرهنگی مرکز تخصصی علوم خاطر نشان کرد: در این جلسه ابتدا  اعضای شرکت‌کننده با تکنیک کاردستی ساختاربدن حشره آشنا شدند و با یک تکه ۵/۲ سانتی متر سیم مخصوص کاردستی را از سه عدد گلوله پفکی یا خمیری عبور دادند به طوری‌که این سه گلوله به هم متصل شوند سپس از نوارهای کاغذی برای بخش‌های میانی آن را ساختند.

وی گفت: پس از ساخت کاردستی، شیوه به دام انداختن حشرات با استفاده از حشرات مصنوعی به اعضا آموزش داده شد تا با کمک ذره‌بین از پشت بطری شیشه‌ای بخش‌ها و آناتومی حشره را مطالعه قرار دهند.

بنی‌اسدی در خصوص به دام انداختن حشرات اینگونه تشریح کرد: از اعضا خواستم سیم کاردستی را به آرامی روی میز حرکت دهد در این لحظه لیوان پلاستیکی یا شیشه‌ای را وارانه کنند و به سرعت و با دقت حشره را گیر بیندازند.

مربی کارگاه تخصصی علوم آشنایی گفت: در این روش کودکان با ویژگی کلی حشرات آشنا شدند و در مورد اعضای بدن آن‌ها که از ۳ بخش سر، سینه و شکم تشکیل شده است گفتگو کردند.

کارگاه‌های علمی پژوهشی مرکز تخصصی علوم بندرعباس در طول سال با برگزاری کارگاه‌های مختلف علمی کودکان ونوجوانان را با روش‌های مختلف تحقیق آشنا می‌کند.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =