کد خبر: 289454
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
بازدید 893
کانون مشگین‌شهر میزبان نخستین جشنواره کوچ عشایر

اعضا و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشگین‌شهر با اجرای برنامه‌های متنوع، میزبان نخستین جشنواره کوچ عشایر این شهرستان شدند.

نخستین جشنواره  کوچ عشایر مشگین‌شهر،  جمعه ۲۱ تیرماه با همکاری نهادهای فرهنگی و اداره‌های شهرستان، در روستای وله زیر برگزار شد. در این برنامه مراکز کانون پرورش فکری به همراه سایر نهادهای فرهنگی و همچنین ایلات و عشایر به معرفی توانمندی‌ها و آداب و رسوم عشایر پرداختند.

با هماهنگی اداره میراث فرهنگی، یک آلاچیق (اوبا) و یک غرفه در اختیار کانون قراردادِ شد که با همکاری اعضا و مربیان مرکز یک و همچنین اعضای ارشد آلنی و فضاسازی توسط آن‌ها تا پایان روز در محل جشنواره دایر شد.

گلین بالا(عروسک محلی) و قوتاز(گل‌های آویز کاموایی) کار اعضای مرکز یک و آویز اسپندهای اعضای ارشد مرکز آلنی، عمده تولیدات کارگاه کاردستی سازی این مراکز بودند که در غرفه کانون به نمایش گذاشته شدند.

اجرای خوش‌آمد گویی به صورت محلی که با کارگردانی نیلوفر صفروند و در سطح اعضای کودک و نوجوان تهیه‌شده بود، با همکاری سمیه رحیم زاده و نرگس پورعلی مربیان مرکز شماره دو، نخستین برنامه اجرایی کانون بود که مورد استقبال و تحسین امام جمعه شهرستان، فرماندار و مدیران کل حاضر در جشنواره و تمامی شرکت‌کنندگان قرار گرفت. این گروه هنری در همان روز و در چند برنامه  دیگر با صداوسیمای استان  و برنامه تزه گون همکاری کردند.

پس از برنامه افتتاحیه، مربیان مرکز یک شامل: نیلوفر صفروند، سپیده داداش زاده و مهسا ابراهیمی مربی ادبی تابستانی مراکز مشگین‌شهر تا پایان وقت جشنواره، برنامه‌های متنوع فرهنگی برای کودکان و نوجوانان عشایر و بازدیدکنندگان اجرا کردند.

شایان‌ذکر است، کارگاه ساخت گلین بالا و تکم خوانی توسط نیلوفر صفروند، کارگاه معرفی کتاب و قصه‌گویی با لباس محلی در غرفه کانون و آلاچیق(اوبا)توسط سپیده داداش زاده و اجرای بازی‌های محلی توسط نیلوفر صفروند، قصه‌گویی و معرفی کتاب توسط مهسا ابراهیمی و همچنین اجرای موسیقی زنده شامل سنتور و تنبک‌نوازی  توسط اعضای ارشد مرکز یک، از مهم‌ترین برنامه‌های کانون بود که در طول جشنواره به اجرا درآمد و مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

در این برنامه با همراهی مربیان مرکز یک، اعضای کانون از آلاچیق‌ها بازدید نمودند و با ارائه توضیح توسط عشایر و مربیان با نحوه زندگی، مشاغل،آداب و رسوم و تولیدات آن‌ها آشنا شدند. پشم‌چینی، کره‌گیری و ماست زنی ، پخت‌وپز نان و غذاهای محلی و ... از دیگر مواردی بود که اعضا و مربیان کانون از آن‌ها بازدید نموده و به پرسش‌های خود توسط عشایر پاسخ دادند.

در ساعات پایانی روز با اجرای موسیقی زنده عاشیق نوازی و تکم گردانی عسگر ایمانی و همراهی اعضای کانون با این هنرمند، نخستین جشنواره کوچ عشایر شهرستان مشگین‌شهر کار خود را پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =