کد خبر: 289715
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
داستان  نویسی یک مهارت است

روزهای پر بار تیر ماه و بزرگداشت های ادبی آدمی را به مطالعه و نوشتن ترغیب می کند خصو صاُ اگر محفلی دلنشین برای گپ و گفت های ادبی هم دراختیار باشد که دیگرکبوتر خیال ذهن فارغ از هر گونه روز مرگی رها و آزاد در آسمان اندیشه پرواز می کند تا آسمان دلدادگی های نوشتن و خستگی غبار جلد کتابهای کتابخانه، تا کتابی باز کنی سفری آغاز کنی و دل بزنی به دریای مواج ذهنت و بروی تا بردوست، مدادت را برداری تا بنویسی از هرچه دوستی است.

 گاهی که نفسها آنقدر نزدیک می شود و ابرخیالت می بارد دیگر به قلم هم احتیاج نداری ناگفته و ناخوانده  واژه ها تا بردوست می بارند و گریه ی ابر خیالت داستانی است پر هیاهو که فقط جمـع حاضـر می شنوند و می خوانند و همسفرت می شوند به همین دلیل پنجــمین نشست انجمن ادبــی آفرینــش( رازاوه ) همزمان با روز قلم عصرتابستانی که گرمای هوا با مقدم دوست خنک می شود درروز شنبه در مرکز شماره 3 واقع در شهرک  بهاران با حضور 30 نفر از اعضا دخترنوجوان مراکز کانون سنندج برگزار شد. مهمان این برنامه رضا امیری نویسنده روزنامه نگار و مدرس داستان نویسی در حوزه ی هنری بود. او سالهاست که در هوای مثنوی های معنوی مولانا غورعشق می کند و مشق دوست داشتن،

وقتی از مولانا می گوید و می خواند و از حافظ برایت می خواند آدم عجبی است شاید برای دنیای امروز. غرق در افکار معنوی و عاشق رمانهای نو و جدید است نویسنده های امروزی را خوب می شناسد رمانهایشان را می خواند و می شود با حوصله ساعتها پای نقدش نشست با این همه کارمند بانک است به این نقطه که می رسد مدام از نظم می گوید و همه چیز حتی داستان را با معیار نظم و منطق می سنجد  و مو را از لابه لای کلمه ها و واژه ها  می بــیـند و از داستــان  می کـشد بیـرون زبانـش ما یه ای از طنز دارد و این را به یقین از مشق عشق مولانا به ارث برده است .

با حوصله در جمع اعضا نوجوان حاضر است داستانهایشان را می شنود  و راهکارهای خوبی به آنها پیشنهاد می کند از آنها خواهش می کند در درون خودشان صادقانه به راهی که انتخاب کرده اند و جایگاهی که اکنون هستند و محفلی که در آن نشسته اند  فکر کنند زیرا او از قول مولانا می گوید که آدمی رنج است  و ماحصل رنج و تکرار می کند که خداوند کریم همچنان که به قلم و راز نوشتن قسم یاد کرده است تکرار می کند که" لیس لانسان الا ما سعی " پس با خودشان روراست باشند و دو تا چهار تا بکنند و به این سوال پاسخ بدهند که آیا آدم رنج هستند می توانند رنج بکشند. رنج آفرینش رنج دقت در زندگی جامعه و همدلی با همنـوعـان دوستان و  انسانهای جامعه زیرا همزمان که به تنهایی زندگی می کنیم نمی توانیم از مسائل جامعه بی تاثیر باشیم پس برای رسیدن به عشق باید رنج مطالعه را برخود  هموار کنیم و مدام کتاب بخوانیم همزمان که رمان و داستان می خوانیم باید از بزرگان جامعه ی ادبی یاد بگیرم مشق هایشان را در ذهنمان رو نویسی کنیم تا بتوانیم بهتر و در چارچوب و اصول داستان نویسی  بنویسیم.

 پس برای شروع مطالعه ی کتاب ((هنر داستان نویسی ابراهیمی یونسی)) را به اعضا پیش نهاد داد و از آنها خواست دریاد گیری هر چیزی دنبال اصول درستش باشند زیرا وقتی چیزی به اشتباه ملکه ی ذهنمان می شود دیگر نمی شود آن را پاک کرد  و یاد آوری کرد که داستان  نویسی هم مثل هر چیز دیگری یک مهارت است و باید برای خوب نوشتن این مهارت را یاد گرفت .

وی در پایان برای نشست بعدی انجمن یک  با اعضا طرح پیشنهادی را مطرح کرد تا اگر دو ست داشتند  با آن یک داستان بنویسند و آن را در نشست بعدی مورد مطالعه قرار بدهند در این برنامه کارشناس ادبی ، مربی ادبی و مسئول مرکز بهاران حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =